همه سفرهای زیارتی به عراق باید ازمرز هوایی انجام شود و زائران چاره‌ای جز تهیه بلیت پرواز ندارند، اما چرا قیمت بلیت پرواز عتبات از ایستگاه پروازی تهران، نسبت به قیمت بلیت پرواز به سایر کشورهای همسایه با مسافت بیشتر، گران‌تر است؟

رئیس‌جمهور به موضوع گرانی بلیت و هزینه سفر عتبات ورود کند

به گزارش قدس آنلاین، هزینه‌های سفر به عتبات در ماه‌های اخیر موجب نارضایتی بسیاری از زائران و مشتاقان زیارت حرم امام حسین علیه‌السلام شده است. بر همین اساس، مخاطبان سامانه فارس در کمپینی ضمن اعتراض نسبت به گرانی هزینه سفر به عتبات، از بالا بودن هزینه بلیت پروازهای عتبات هم ابراز نارضایتی کرده و در مقایسه‌ پروازهایی با مسافت دورتر و اما هزینه کمتر، خواستار جلوگیری از گرانی بی‌دلیل هزینه و بلیت پرواز عتبات عالیات و کاهش آنها شدند. 

سفر عتبات فقط هوایی انجام می‌شود

سفر عتبات در ایام کرونا از آذرماه به صورت رسمی از سوی سازمان حج و زیارت برقرار شد و طرف عراقی ورود زائران ایرانی را به این کشور فقط از طریق مرز هوایی مجاز دانست. بر همین اساس تمام زائران و کاروان‌ها فقط از طریق هوایی امکان سفر به عتبات را داشته و دارند. این امر در حالی است که قبل از شیوع کرونا نه تنها سفر هوایی، بلکه سفر زمینی به عتبات نیز برقرار بود و بسیاری از افراد از طریق مرزهای زمینی عازم عراق می‌شدند و به نوعی از هزینه‌های سفر کاهش پیدا می‌کرد.

دیگر از مسئولان رده‌پایین برای پیگیری کاهش هزینه سفر عتبات ناامید شده‌ایم

اما اکنون با توجه به اینکه همه سفرهای زیارتی به عراق باید از طریق مرز هوایی صورت گیرد و زائران هم چاره‌ای جز تهیه بلیت پرواز عراق (نجف یا بغداد) ندارند، قیمت بلیت این پروازها نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و حتی در حالی که مسافت پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) تا سایر کشورها نسبت به نجف یا بغداد بیشتر است، هزینه بلیت آنها کمتر از بلیت پرواز عراق شده و همین امر نارضایتی عاشقان زیارت سیدالشهدا را به همراه داشته است؛ تا جایی که حتی حجت‌الاسلام حسینی قمی در جمع زائران ایرانی در کربلا با بیان اینکه ما دیگر از مسئولان رده‌پایین ناامید شده‌ایم و رئیس‌جمهوری باید کسی را بفرستد تا ببیند با زائران عتبات چه می‌کنند، گفته است: باعث خجالت است در کشور دینی و مذهبی ما، هزینه سفر از تهران به استانبول با بیش از ۲ هزار کیلومتر مسافت، با هتل ۵ ستاره ۳ تا ۵ میلیون تومان است، اما هزینه بلیت به نجف با یک‌سوم مسافت تهران ـ استانبول ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است! چرا بی‌انصافی می‌کنید؟ اینها حق‌الناس است و مردم ناراضی هستند.

هزینه اصلی سفر عتبات مربوط به بلیت هواپیما می‌شود/ از افزایش گرانی بلیت ناراحتیم

اکنون بلیت پروازهای عراق به گونه‌ای شده است که حتی سازمان حج و زیارت هم در تأمین بلیت پرواز زائران با مشکلاتی مواجه است. بر همین اساس، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش این سازمان به منظور کاهش هزینه سفر عتبات می‌گوید: بیش از نیمی از هزینه سفر عتبات مربوط به بلیت پرواز است و با توجه به بسته بودن مرز زمینی، راهی برای سفر به عتبات وجود ندارد و باید همه زائران به صورت هوایی عازم عراق شوند. ما برای هزینه هتل و تغذیه نیز تلاش زیادی کرده‌ایم و هزینه تمام شده زائران از حمل و نقل تا اسکان و تغذیه محدود است و هزینه اصلی که از زائران برای سفر اخذ می‌شود، به هزینه پرواز اختصاص پیدا می‌کند و ما نیز از این بابت ناراحت هستیم.

در برهه‌ای برخی از شرکت‌های هواپیمایی حاضر به چارتر یک پرواز برای زائران عتبات شدند، اما با توجه به افزایش تعداد زائران به ویژه در ایام مناسبتی، حتی روزانه یک پرواز پاسخگوی نیاز زائران نیست و باید شرکت‌های هواپیمایی در این رابطه پاسخگو باشند که چرا هزینه‌های بلیت پرواز عراق نسبت به سایر کشورها بالاتر است.

شرکت‌های هواپیمایی بلیت پرواز عراق را حدود ۲ برابر گران‌تر می‌فروشند

حرمت‌الله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز با بیان اینکه عجیب است که هزینه سفر هوایی عراق (نجف) از تمام این مسیرها از کیش تا مشهد و اهواز و استانبول گران‌تر تمام می‌شود، گفته است: براساس آنچه در جلسات ایرلاین‌ها شنیده‌ایم، هزینه هر ساعت پرواز حدود ۲۰ دلار است. فاصله هوایی تهران ـ نجف نیز تقریبا یک ساعت و نیم می‌شود که اگر هزینه هر ساعت پرواز را ۳۰ دلار و زمان پرواز هم سه ساعت درنظر بگیریم، هزینه یک سفر از تهران به نجف باید ۹۰ دلار تمام شود که حتی اگر با ارز ۳۰ هزار تومانی محاسبه شود، قیمت بلیت آن باید نهایت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شود، نه بیش از پنج میلیون تومان. چرا هزینه سفر عراق باید از کیش و استانبول گران‌تر شود، در حالی که فاصله هوایی آن از ایران به نسبت کیش و استانبول کوتاه‌تر است!؟ به نظر می‌رسد عواملی در کار است که اجازه نمی‌دهد این سفر ارزان شود.

تعیین قیمت‌های بلیت بر اساس عرضه و تقاضاست!

یکی از مسؤولان شرکت‌های هواپیمایی در این باره می‌گوید: بیشتر پروازهای عراق چارتر شده است و دیگر در اختیار شرکت هواپیمایی نیست. به همین دلیل چارترکننده هر مقداری که می‌خواهد هزینه بلیت را اعلام می‌کند و کسی هم نظارتی بر آن ندارد. از طرفی هم معتقدند که تعیین قیمت بلیت پروازها بر اساس عرضه و تقاضاست و با توجه به افزایش تقاضا برای سفرهای زیارتی به عتبات پس از ۲ سال تعطیلی، برخی از افراد با چارتر کردن پرواز، از زائران و حتی دفاتر زیارتی هزینه بالایی برای پرواز به نجف اخذ می‌کنند.

البته سازمان حج و زیارت، جلسات زیادی با شرکت‌های هواپیمایی برگزار کرده است تا بتواند با کاهش هزینه بلیت پرواز، از هزینه‌های این سفر معنوی بکاهد، اما تا این لحظه شرکت‌های هواپیمایی چندان با زائران امام حسین علیه‌السلام راه نیامده‌اند؛ به طوری که به گفته یکی از مدیران حج و زیارت و حتی برخی از مدیران دفاتر زیارتی، با وجود تلاش بسیار در برخی اوقات امکان تأمین بلیت پرواز زائران را نداشتیم و همین امر موجب لغو سفر شد. این امر در حالی است که سفرهای سیاحتی به خوبی در استان‌های مختلف برقرار است.

پروازهای عتبات در اختیار سازمان حج و زیارت نیست

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز با انتقاد از گرانی هزینه بلیت پرواز عراق نسبت به سایر مقصدها با مسافت بیشتر، می‌گوید: متأسفانه بلیت پرواز عراق توسط برخی افراد  چارتر شده است و این پروازها در اختیار سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات قرار ندارد.

البته با تلاش مسؤولان سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا، بلیت پرواز رفت و برگشت به عراق در ایام نوروز چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد. این امر در حالی است که بلیت یک طرفه از تهران به نجف در ایام نوروز بیش از این مبلغ بود و نظارتی بر قیمت بلیت‌ها نیز نبود. اکنون نیز هزینه بلیت پرواز عتبات (رفت و برگشت) با تلاش متولیان حج و زیارت به چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.

 هزینه سفر به عتبات از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که بیش از نیمی از این هزینه به تأمین بلیت پرواز اختصاص دارد که در صورت بازگشایی مرز زمینی، هزینه این سفر معنوی به کمتر از پنج میلیون تومان می‌رسد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.