۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۱
کد خبر: 793657

خودت را با غیر خدا معامله نکن

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: قیمت تو بهشت است، آن را با قیمت دیگری معامله نکن.

قیمت خود را از چه کسی می‌خواهی بگیری؟ از فرعون‌ها، نمرودها، ستمگران و شیاطین؟ این‌هایی که در کربلا کشتند و غارت کردند... که خودشان را به یزید فروختند، یزید قیمتشان را داشت بپردازد؟ خیر! قیمت شما، فقط پیش خداست و پیش پدر و مادر و زن و بچه‌تان و حاکمانتان نیست. خودت را با غیر خدا معامله نکن.
از غیر، تا لحظه مرگ آزاد باش! فقط مال خدا باش. آنکه تشویق می‌کند بنده خدا نباش، آیا قیمت تو را دارد بدهد؟ خیر! قیمت تو فقط پیش خداست. این چند روز را صبر کن. تحمل کن. حوصله کن. خود را با دعوت دیگران معامله نکن. قیمت تو پیش خداست. فقط مال خدا باش.
ما با خدا از غربت درمی‌آییم. با پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) و قرآن از غربت درمی‌آییم. دیگر غریب نمی‌مانیم. آن وقت است که فرشتگان برای ما کار می‌کنند. در سوره فصلت آمده است ما در زندگی دنیاییتان با شما بودیم. شما ما را نمی‌دیدید اما ما برای شما خیلی کار کردیم. وقتی از غربت و از بیگانگی دربیایید، ما تا بهشت بدرقه‌تان می‌کنیم... نباید گفت خدا شهوات را لعنت کند. خدا شهوات را به عنوان ابزار به ما داده است تا آن را مثبت به کار بگیریم. شهوات، ما را به طرف او می‌برد. بالاخره این بدن و شهوت را او به ما داده است، آن‌ها را لازم داشتیم وگرنه خدا به ما نمی‌داد. این بدن خیلی ارزش دارد. با لقمه حرام و شهوت حرام آن را نکوبید. 
چرا با خدا قهری؟ یعقوب ۴۰سال گریه کرد تا حدی که چشمانش سفید شد... خدا چشمش را به او برگرداند خطاب رسید؛ بنده من! یقین بدان جهنم نمی‌روی. درهای بهشت هم به رویت باز است. چرا گریه می‌کنی؟ گفت من از ترس جهنم و از شوق بهشت گریه نمی‌کنم. عاشق خودت هستم. گریه من، گریه بی‌قراری برای توست. همیشه که انسان از ترس نباید گریه کند. گاهی هم نصف شب غلتی در رختخواب بزن. دو قطره اشک عاشقانه هم بریز. آدم گاهی هم باید از عشق معشوق گریه کند. نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار/ چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم... .
قرآن می‌گوید فقط بگو خدا، بقیه را دور بریز چون بقیه‌ای در کار نیست. این را انبیا(ع) می‌خواستند به مردم بفهمانند. «لا اله الا الله»؛ چه بت‌های بی‌جان و چه جاندار و چه بت هوای نفس، معبود نیستند. این‌ها خنجر به پیکر دنیا و آخرت می‌زنند. معبود یکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.