عضو علی‌البدل هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری در توصیه‌ای عجیب به دانشجویان، عملاً وارد فاز تقابل با یک نهاد رسمی و قانونی شد که حکایت از واهمه او از استقبال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق از آزمون مرکز وکلا دارد.

واهمه عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری از استقبال از آزمون مرکز وکلا!

به گزارش قدس آنلاین؛ مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین مرجع قانونگذاری کشور به دلیل ایجاد انحصار در نهاد وکالت از سوی کانون‌های وکلا در ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه کشور، قوه قضائیه را موظف کرد تا مرکزی را برای تربیت وکلا راه‌اندازی کند و در ادامه آن، مرکز وکلای قوه قضائیه تأسیس شد.

در ‌ماده ۱۸۷ این قانون که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسیده است، آمده است: "به‌منظور اعمال حمایت‌های لازم حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات قضائی و حفظ حقوق عامه، به قوه قضائیه اجازه داده‌ می‌شود تا نسبت به تأیید صلاحیت فارغ‌التحصیلان رشته حقوق جهت صدور مجوز تأسیس مؤسسات مشاوره حقوقی برای آنان اقدام کند.

‌حضور مشاوران مذکور در محاکم دادگستری و ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای انجام امور وکالت متقاضیان مجاز خواهد بود؛ تأیید ‌صلاحیت کارشناسان رسمی دادگستری نیز به طریق فوق امکان‌پذیر است. ‌آیین‌نامه اجرائی این ماده و تعیین تعرفه کارشناسی افراد مذکور به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهد رسید."

آرای صادره از سوی دیوان عدالت اداری و نیز قوانین موضوعه بعدی هم صلاحیت مرکز وکلای قوه قضائیه برای تربیت وکیل از طریق برگزاری آزمون وکالت را مورد تأیید قرار داده‌اند.

با این حال کانون وکلای دادگستری علناً در مخالفت با نص صریح قانون، برگزاری آزمون وکالت از سوی مرکز وکلا را برنمی‌تابد تا جایی که اخیراً عضو علی‌البدل هیئت مدیره کانون دادگستری مرکز، به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حقوق توصیه کرد که در آزمون وکالت مرکز وکلا شرکت نکنند!

سهیل طاهری؛ عضو علی‌البدل هیئت مدیره کانون دادگستری مرکز در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی ‌گفت: "توصیه من این است که عزیزان، دانشجویان، برادران و خواهران ما در این آزمون (وکالت مرکز وکلا) شرکت نکنند و در آزمون کانون وکلا شرکت کنند!"

زمانی که سهیل طاهری این توصیه را به زبان می‌آورد، سید مهدی حجتی، عضو اصلی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و خانم اسرین کیانی، عضو کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی هم حضور داشتند و واکنش منفی به این توصیه نشان ندادند.

در حالی توصیه مقابله با قانون از سوی مدعیان دفاع از قانون به زبان آورده می‌شود که مرکز وکلای قوه قضائیه هیچگاه فارغ‌التحصیلان حقوق را به عدم شرکت در آزمون‌های وکالت کانون وکلا دعوت نکرده است.

از سویی دیگر، این عضو علی‌البدل هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری در حالی به دیگران توصیه می‌کند که به جای شرکت در آزمون‌های مرکز وکلای قوه قضائیه در آزمون‌های کانون وکلا شرکت کنند که کانون‌های وکلای دادگستری در چند سال اخیر در خصوص برگزاری آزمون ناتوان بوده‌اند و همین امر موجب سردرگمی داوطلبان شرکت در آزمون شده است اما مرکز وکلای قوه قضائیه ضمن برگزاری آزمون‌های سالانه خود، آزمون فوق‌العاده‌ای را ابتدای امسال پیش‌بینی کرده تا تعویق (تا زمان نامعلوم) آزمون کانون وکلا را جبران کند و داوطلبانی که در چند ماه اخیر برای شرکت در آزمون، مطالعات گسترده‌ای داشته‌اند، بتوانند خود را در محک ازمون قرار دهند و در صورت قبولی در آزمون‌های دومرحله‌ای کتبی و شفاهی، و گذراندن دوره کارآموزی وکالت، پروانه وکالت خود را دریافت کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.