کاهش میزان تقاضا برای خرید مرغ کشتار روز سبب شده تا مرغ در سالن‌ها روی دست مرغدار بماند و این امر تولیدکنندگان را به‌شدت نگران کرده است.

انباشت مرغ در مرغداری‌های خراسان شمالی

مرغداران خراسان شمالی از کاهش میزان تقاضا برای مرغ و اشباع شدن بازار نگران بوده و اعلام می‌کنند این روند موجب ضرر بیشتر مرغداران می‌شود.
مرغداران خراسان شمالی برای تأمین گوشت مورد نیاز عید نوروز و ماه مبارک رمضان جوجه‌ریزی انجام دادند اما اکنون برخلاف سال‌های گذشته که در ماه مبارک رمضان تقاضا برای گوشت مرغ افزایش می‌یافت، مردم تقاضایی برای این محصول نداشته و میزان خرید به‌شدت افت پیدا کرده است.

گوشت مرغ خریدار ندارد
پس از نوروز بازار گوشت مرغ اشباع شده است. فروشندگان مرغ می‌گویند مردم در نوروز، نیاز ماه مبارک رمضان را هم تأمین کرده و یخچال‌های خود را پر و ذخیره‌سازی کرده‌اند از این رو دیگر متقاضی گوشت مرغ نیستند.
در روزهای اخیر بیشتر مرغ‌هایی که کشتار شده با وزن زیاد بوده که نشان از ماندگاری زیاد در سالن‌های مرغداری است، میزان ماندگاری مرغ در برخی سالن‌های مرغداری به بیش از۵۰ روز رسیده است.
در مقابل مسئولان می‌گویند مرغداران به خیال مناسب بودن بازار ماه مبارک رمضان، طمع کردند و در آستانه نوروز، میزان مناسبی کشتار نکردند، البته نیاز نوروز تأمین و میزان مناسبی از مرغ کشتار می‌شد اما مرغداران می‌توانستند میزان بیشتری از مرغ زنده سالن‌های خود را راهی کشتارگاه کنند.
اکنون مرغ‌ها در سالن‌های مرغداری انباشته شده و وزن آنان در حال افزایش است به طوری که وزن مرغ‌ها در برخی سالن‌ها به بیش از ۴کیلوگرم رسیده است. 
بازار گوشت مرغ در حالی اشباع شده و مرغ خریدار ندارد که مرغ‌ها در سالن‌های دیگر هم به وزن عرضه به بازار رسیده و باید برای کشتار آماده شود.
در این شرایط که میزان تولید افزایش یافته و عرضه زیاد و تقاضا کاهش یافته، مرغداران نگران کاهش قیمت محصول تولیدی خود هستند.
برای کاهش دغدغه مرغداران، شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید محصول مرغداران اقدام کرده است. اما مرغداران می‌گویند خرید گوشت مرغ به وسیله این شرکت هم نمی‌تواند مشکل کاهش قیمت را حل کند زیرا این شرکت مرغ با وزن پایین را خریداری و ذخیره‌سازی می‌کند.
مرغداران می‌گویند توزیع گوشت مرغ منجمد در نوروز سبب شد تا بازار گوشت مرغ کشتار روز تا اندازه‌ای تحت تأثیر قرار گیرد و تقاضا برای آن کم باشد.

عرضه بیش از نیاز بازار
یکی از مرغداران در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: هزینه تولید بسیار بالاست و اکنون قیمت گوشت مرغ، کمتر از قیمت مصوب است، اگر روند افزایش عرضه و نبود تقاضا هم ادامه یابد قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
اکبری می‌افزاید: قیمت مصوب برای خرید مرغ زنده از مرغداران به ازای هر کیلوگرم ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان است اما مرغ زنده خریدار ندارد و در سالن‌ها مانده و مرغدار به ناچار مرغ را با قیمت پایین می‌فروشد.
وی می‌گوید: دپو و انباشت مرغ در سالن‌ها و کمبود تقاضا سبب شده قیمت مرغ زنده به ۱۸ هزار تومان کاهش یابد و مرغدار به‌ناچار زیر قیمت مصوب، مرغ را می‌فروشد تا سالن تخلیه شود.
وی خاطرنشان می‌کند: در این شرایط مرغدار متضرر می‌شود و انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی در دوره‌های بعد ندارد. مرغدار در یک واحد ۱۰هزار قطعه‌ای، ده‌ها میلیون تومان ضرر می‌کند و این به معنای نابودی تولیدکننده است.
بیشتر مرغداران خراسان شمالی در شیروان هستند به طوری که ظرفیت تولید مرغ این شهرستان در هر دوره ۴۵روزه، یک میلیون و ۳۴۳هزار قطعه است.
شهرستان شیروان ۵۰واحد مرغ گوشتی با ظرفیت یک میلیون و ۳۸۳هزار و ۸۴۰ قطعه با جوجه‌ریزی، ۶ میلیون و ۳۶۴هزار و ۱۴۳ قطعه در سال دارد.
شهرستان شیروان قطب تولید مرغ در خراسان شمالی، ۷۰درصد مرغ تولیدی استان را داراست و سال گذشته ۶میلیون و ۵۰۰ هزار جوجه‌ریزی در مرغداری‌های شهرستان صورت گرفت.

مرغداران نگران فروش مرغ‌های خود نباشند
مدیر جهاد کشاورزی شیروان نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: مرغداری‌های شهرستان نگران مرغ‌های تولیدی خود نباشند زیرا با پیگیری‌های صورت گرفته، پشتیبانی امور دام مرغ‌ها را با قیمت تضمینی خریداری می‌کند.
حسن ایزانلو با اشاره به مازاد مرغ تولیدی در این شهرستان اظهار می‌کند: برای تأمین مرغ در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های شهرستان انجام شده است.
وی خاطرنشان می‌کند: برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم مرغ تولیدی را با قیمت ۳۰هزار تومان خریداری می‌کند که وزن مرغ‌های خریداری شده یک کیلو و ۲۰۰ گرم، یک کیلو و ۸۰۰ گرم و ۲ کیلوگرم است.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان می‌افزاید: برای حمایت از مرغ‌داری‌های شهرستان، استان‌های دیگر مرغ زنده شهرستان را با قیمت هر کیلوگرم ۱۸۵هزار ریال خریداری می‌کنند.
مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان شمالی هم می‌گوید: برای جلوگیری از ضرر مرغداران، مرغ تولیدکنندگان استان خریداری و در سردخانه ذخیره‌سازی می‌شود.
علیرضا توسلی‌نیا بیان می‌کند: خرید مرغ منجمد، برای حمایت از مرغداران استان و تأمین ذخایر راهبردی از تولیدات داخلی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه خرید مرغ منجمد با رعایت ضوابط اداره کل دامپزشکی انجام می‌شود، می‌افزاید: این اقدام آغاز شده و مرغ به ازای هر کیلوگرم ۳۰هزار تومان خریداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.