سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار کسری نیرو داریم؛ یعنی ۲۰ هزار کلاس خالی از معلم و دبیر که در حال حاضر در تکاپوی تامین این نیرو هستیم.

کمبود ۲۰ هزار معلم در خراسان رضوی/ وجود ۳۰۰ مدرسه کانکسی

به گزارش قدس آنلاین، سید امیر شوشتری درجلسه شورای آموزش‌وپرورش خراسان رضوی  که در محل سالن شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز با حجم عظیمی از مسائل و مشکلات روبه‌رو است. به‌دلیل گستردگی بیش از حد، تحول و تغییر در ستاد آموزش‌وپرورش زمان‌بر است. کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش بسیار مشهود است.

وی افزود: وجود جریان کرونا مسکنی بر پیکره آموزش‌وپرورش بود تا کمبود تجهیزات و امکانات، فرسودگی و کاهش شدید سرانه‌های مدارس در سنوات اخیر مشهود نباشد. پس از بازگشایی مدارس تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها کاملا مشهود بود. نگرانی ما این است که بعد از امتحانات خرداد ترک تحصیل‌های پنهانی‌ای که تاکنون به دلیل حضوری نبودن آموزش خود را نشان نداده‌ مشهود شود.

جذب غیراصولی ۱۰۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش در سنوات اخیر

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در سنوات اخیر به‌دلیل کمبود نیروی انسانی تاکنون دو تا سه بار تزریق نیرو به صورت غیراصولی به آموزش‌وپرورش داشته‌ایم. افراد زیادی غیر از نیروهای دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که این موضوع صدمات زیادی برای آموزش‌وپرورش داشته و آموزش‌وپرورش را به مقامی که رهبری تاکید و توصیه دارند، نخواهد رساند. این جذب غیراصولی ۱۰۰ هزار نیرو در سنوات اخیر تا ۳۰ سال در بدنه آموزش‌وپرورش خواهد بود.

کمبود ۲۰ هزار معلم در خراسان رضوی

شوشتری ادامه داد: برای بازماندگان از تحصیل و بازگشت ترک تحصیل کرده‌ها نیاز به اعتبارات سنگین، نیرو و صرف انرژی مضاعف است. امیدواریم که بتوانیم در اسرع وقت تا حد امکان حل این مشکلات را به نتیجه برسانیم اما قطعا امکانات ما جواب تمام ضعف‌ها و مشکلات را نخواهد داد؛ به عنوان مثال تنها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار کسری نیرو داریم یعنی ۲۰ هزار کلاس خالی از معلم و دبیر که در حال حاضر در تکاپوی تامین این نیرو هستیم.

کمبود سرایدار در مدارس

وی بیان کرد: در تعداد سرایداران نیز کمبود و کسری داریم و مرتبا گزارش سرقت‌های متفاوت از مدارس آمده و تجهیزاتی که با هزینه‌های بسیار زیادی برای مدارس تامین شده، سرقت می‌شود.

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی عنوان کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و اداره آموزش‌وپرورش بر اساس بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نیاز داریم تا دو ماه آینده مسائل سخت‌افزاری و زیرساختی به ثبات برسند. شعار خود را در شروع کار «شتاب در مسیر تحول همگام با دولت سیزدهم» قرار دادیم.

در بخش دیگری از این جلسه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در خصوص ستاد اسکان باید کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل و موارد اجرایی معین و تقسیم کار شده و در دستور کار قرار گیرد. اولین مقطع زمانی اوج زیارت را برای عید فطر پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: ظرفیت اسکان در مجموعه آموزش‌وپرورش با توجه به گستردگی آن در سطح شهر و احساس آرامشی که به زائرین منتقل می‌کند، اهمیت بالایی دارد.

وجود ۳۰۰ مدرسه کانکسی در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به پایین‌تر بودن میانگین سرانه آموزشی خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری، طبق مصوبات سفر ریاست جمهوری ۱۶ مدرسه ۵۰ کلاسه با کمک خیرین ساخته خواهد شد. در کل استان ۳۰۰ مدرسه کانکسی وجود دارد که طبق مصوبات سفر رئیس جمهور باید برچیده شده و به جای آن فضای آموزشی لازم ایجاد شود.

سید ابوالفضل حسینی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در قسمتی از این جلسه در خصوص ستاد اسکان اظهار کرد: پس از دو سال وقفه شروع اسکان از ۲۶ اسفند لغایت ۱۳ فروردین آغاز شد. امسال با دستور استاندار تغییری در فرآیند پذیرش داشته و حدود ۳۶ درصد یعنی ۵۵ هزار زائر غیرفرهنگی را پذیرش کردیم. بیشترین رضایت‌مندی زائران در خصوص امنیت و رفتار عوامل اجرایی بوده و کمترین رضایت‌مندی آنها از تجهیزات و امکانات بود.

وی افزود: در نوروز امسال ۴۸ پایگاه پذیرش اسکان داشتیم؛ ۸۹۵ مدرسه و ۹۰۷۸ اتاق نیز زیر بار اسکان بودند. ۴۳ هزار و ۶۸۷ خانوار و تعداد ۱۶۷ هزار و ۱۳۳ نفر پذیرش زائر داشتیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به عدم رعایت الگوی مصرف خصوصا در پیک پذیرش اسکان، قبوض مدارس تصاعدی شده و هزینه‌های بسیار بالایی را در پی دارد. بهسازی و آماده‌سازی مدارس برای اسکان نوروزی حدود ۷ میلیارد تومان هزینه داشت.

بازگشت به تحصیل ۱۹ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: تاکنون توانسته‌ایم طبق آمار سال گذشته حدود ۶۸ درصد یعنی ۱۹ هزار و ۱۸ نفر از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به حوزه آموزش بازگردانیم؛ اکثر دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار هستند.

وی افزود: طبق پایش‌ کلاس‌ها در مناطق بحرانی حاشیه شهر مشهد، عرف جمعیت کلاس‌ها ۴۰ نفر است، اما در بعضی مناطق به‌دلیل کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی این جمعیت از عرف هم بیشتر بوده که باعث ارایه خدمات آموزشی ضعیف‌تری شده است. عرف استاندارد جمعیت دانش‌آموزی در ابتدایی باید بین ۳۰ تا ۳۳ نفر باشد اما در حال حاضر ۱۵۱ کلاس با جمعیت بین ۴۰ تا ۴۵ نفر در مناطق محروم مشهد وجود دارد.

مصطفی اسدی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: طبق آمار جهانی در سال ۱۳۹۵ در جهان ۸۶ درصد باسواد بالای ۱۵ سال وجود داشت که در ایران نیز این درصد با جهان برابری می‌کرد. در سطح جهان از بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال ۹۱ درصد و در سطح ایران ۹۷.۴ درصد باسواد هستند.

وی افزود: درصد باسوادی گروه ۱۰ تا ۴۹ سال که گروه هدف ماست در سال ۱۳۹۵ در کشور و استان به ترتیب ۹۴.۷ و ۹۶ درصد بود که در سال ۱۳۹۹ نیز این اختلاف حفظ شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بیان کرد: طبق آمار سال ۱۳۹۹، ۹۷.۷ درصد باسواد در سطح استان داریم و جزو ۱۰ استان بالاتر از میانگین کشوری هستیم. با ۱۱۲ مرکز یادگیری و یاددهی که حدود ۷۵۰۰ نفر در آنها آموزش می‌بینند رتبه اول کشور را داریم .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.