۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 793911

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه بخش انرژی روسیه و هشدار اوپک درباره عدم امکان جایگزینی نفت روسیه، روند نزولی روز گذشته را معکوس کرد و افزایش یافت.

ریزش قیمت نفت معکوس شد

به گزارش قدس آنلاین، بهای معاملات نفت برنت ۸۵ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و چهار سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۵ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز دوشنبه تحت تاثیر پیامدهای قرنطینه‌های کرونایی چین بر تقاضا برای سوخت و در آستانه آزادسازی مقادیر عظیمی نفت از ذخایر استراتژیک اعضای آژانس بین‌المللی انرژی، با حدود چهار درصد کاهش، بسته شده بودند.

بعضی از وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند: این بلوک در حال تهیه پیشنهادهایی برای تحریم نفت روسیه بر سر حمله به اوکراین است. با این حال در حال حاضر هیچ توافق میان اعضای اتحادیه اروپا در خصوص ممنوعیت نفت روسیه وجود ندارد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA گفت: اگر انرژی روسیه تحریم شود، بازار نفت نسبت به یک شوک بزرگ آسیب پذیر خواهد شد و این ریسک هنوز وجود دارد. قیمت های نفت در وضعیت متضادی قرار گرفته‌اند. از یک سو ذخایر نفت پایین مانده است و از سوی دیگر معامله‌گران انرژی به اعلام محدودیت‌های کرونایی جدید در چین واکنش نشان می‌دهند.

افزایش قیمت‌های نفت در روز جاری تحت تاثیر هشدار اوپک صورت گرفت که اعلام کرد هفت میلیون بشکه در روز صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه ممکن است به دلیل تحریم ها یا اقدامات داوطلبانه از بازار حذف شود و جایگزین کردن این حجم از صادرات انرژی غیرممکن خواهد بود.

اعضای آژانس بین المللی انرژی با هدف مهار نوسان بازارهای نفت، در حال برنامه‌ریزی برای آزادسازی ۲۴۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک در ۶ ماه آینده هستند و ۱۸۰ میلیون بشکه از این میزان، از ذخایر آمریکا برداشت خواهد شد که از ابتدای مه، روزانه یک میلیون بشکه نفت به بازار عرضه می‌کند.

 بر اساس گزارش رویترز، رئیس جمهور آمریکا به نخست وزیر هند گفت: خرید بیشتر نفت روسیه به نفع هند نیست و می‌تواند مانع واکنش آمریکا به جنگ در اوکراین شود.

جو بایدن در تماس ویدیویی یک ساعته با نارندرا مودی، به نخست وزیر هند، گفت: موقعیت هند در جهان با تکیه بر منابع انرژی روسیه، بهبود پیدا نخواهد کرد. این مذاکرات در زمینه تلاش دولت آمریکا برای کمک گرفتن از هند در محکومیت روسیه و اعمال فشارهای اقتصادی بیشتر به مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین برگزار شد.

هند تحت تاثیر تخفیف‌های چشمگیر، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، حداقل ۱۳ میلیون بشکه نفت از این کشور خریداری کرده است در حالی که کل وارداتش در سال میلادی گذشته، ۱۶ میلیون بشکه بود.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.