پس از حمله تروریستی چند روز پیش در حرم مطهر رضوی که توسط یک مهاجر ازبک تبار افغان صورت گرفت، شاهد به راه افتادن موجی سازمان یافته از نفرت پراکنی میان ایران و افغانستان به عنوان دو کشور با بیشترین مشترکات هستیم.

هدف؛ تکرار سناریوی سوریه‌سازی

این روند در ادامه با انتشار کلیپ‌های گسترده علیه طرفین در فضای مجازی به اوج خود رسیده و سرانجام شامگاه دوشنبه با حمله به کنسولگری ایران در هرات و کابل ختم شد. در این بین وقاحت دشمنان دو ملت به جایی رسیده که برای دامن زدن به این موج بدبینی، حتی از انتشار فیلم دستگیری ضارب حمله تروریستی در حرم مطهر یا اتفاقاتی در سوریه به عنوان بدرفتاری مردم ایران با شهروندان افغان هم ابایی نداشتند و بیچاره مردمی که نادانسته در این دام دشمنان گرفتار آمدند.

احضار کاردار افغانستان به وزارت خارجه 
 هرچند نعیم الحق حقانی رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان روز گذشته با انتشار توییتی تجمع گروهی ناشناس مقابل کنسولگری ایران در هرات و تعرض به آن را اقدامی خودسرانه خواند. والی طالبان در هرات نیز با حضور در کنسولگری ایران ضمن ابراز تأسف از تعرض برخی از شهروندان به این مکان، گفت: امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایران به صورت کامل تأمین خواهد شد. با وجود این، وزارت امورخارجه دیروز با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حادثه اخیر به شدت اعتراض کرد. آن‌گونه که گفته شده تا اطلاع بعدی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند تا اطمینان لازم از طرف وزارت امور خارجه میزبان در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی، داده شود. 
پیش‌تر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با  اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایه دو ملت و چند دهه میزبانی محترمانه ایران از مردم افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه گران و بدخواهان دو کشور هشدار داده بود. 

پروژه ناامن سازی سرتاسر منطقه
به نظر می‌رسد اتفاقات سلسله وار اخیر همه از یک طراحی پشت پرده در به آشوب کشیدن روابط میان دو همسایه همزبان حکایت دارد. اما اینکه پشت پرده این سناریوی خطرناک چیست؟ پرسشی است که پاسخ به آن امروز از اهمیت زیادی برخوردار است. سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفت و گو با قدس در این باره می‌گوید: سناریوی رخ داده برای من به شخصه چندان عجیب نبود و از ماه‌ها پیش نسبت به آن هشدار داده بودم. ابوالفضل ظهره وند با بیان اینکه باید سرخط این دسیسه را در اتاق های فکر غرب و بویژه آمریکا جست ادامه می‌دهد: ویلیام برنز اداره‌کننده آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدیریت این پروژه که ناامنی سرتاسر منطقه را نشانه گرفته در دست دارد. تحولات پاکستان هم در این پازل باید دیده شود، نقشه‌ای که تغییرات ژئپلوتیک و سوریه سازی منطقه را دنبال می‌کند. 

از هدایت عمدی مهاجران به سمت ایران نباید غفلت کرد
وی باوجود همه این تحولات بحث ساماندهی مهاجران و نظارت بر مرزها را جدی دانسته و می‌گوید: افغان‌ها پاره تن ایرانی‌ها هستند اما ممکن است بین مهاجران افرادی با تفکر تکفیری یا جاسوسانی حضور داشته باشند و ما نباید این موضوع را سرسری بگیریم. این دیپلمات کشورمان ادامه داد: از طرفی وقتی مهاجری با تجاوز به مرزها به صورت غیر قانونی وارد کشوری می‌شود، نباید انتظار داشته باشد برایش فرش قرمز پهن کنند. همین کشورهای غربی که ادعای حقوق بشر دارند اگر ورود مهاجران به سرزمینشان از حدی بگذرد سریع دست به کار شده و آن‌ها را اخراج می‌کنند. ضمن اینکه از هدایت عمدی مهاجران به سمت مرزها توسط آمریکا با هدف زیر فشار گذاشتن ایران هم نباید غفلت کرد که البته طالبان هم در وضعیت ایجاد شده بی تقصیر نیست.
ظهره‌وند برای جلوگیری از کش‌دار شدن این قضیه هم چند توصیه دارد. وی گفت: در این فضا رسانه‌ها به عنوان سلاحی مهم می‌توانند به آتش نزاع بیفزایند یا آن را مهار کرده و مدیریت کنند. پس رسانه‌ها وظیفه دارند خط و راهبرد را مشخص کرده و توطئه‌های مختلف را خنثی کنند. دوم هم درک متقابل دو ملت از توطئه طراحی شده است. مردم ایران باید بدانند مقامات دولتی و انتظامی در مقوله تهدیدات امنیتی هیچ مماشاتی نخواهند کرد و ویدئوهای پخش شده از هجوم مهاجران به مرزها جز نقشه دشمنان برای بر هم زدن رابطه با همسایه شرقی نیست. افغان‌ها هم باید ملاحظات ایران را درک کنند. ایران توان پذیرش مهاجر بیشتر را ندارد. ضمن اینکه ادامه این روند نفرت پراکنی زندگی تمام افغان‌ها در ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید به آن توجه شود. در نهایت همه وظیفه داریم، اجازه ندهیم توطئه طراحی شده سی آی ای و تکفیری‌ها وحدت دو ملت را خدشه‌دار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.