مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در دیدار با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی با رویکرد تقریبی باید دبیرخانه تقریب مذاهب در مراکز علمی و دانشگاه‌های سراسر کشور باشد.

مشاور رئیس‌جمهور: دانشگاه مذاهب اسلامی باید دبیرخانه تقریب مذاهب باشد

به گزارش قدس انلاین،  ماموستا «عبدالسلام کریمی»  در دیدار با عباس صالحی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و معاونین و رؤسای دانشکده‌های این دانشگاه، تصریح کرد: دانشجویان شیعه و اهل سنت نباید صرفاً دروس اختصاصی خود را در این دانشگاه بیاموزند؛ بلکه اصل آن است که مسائل و فقه مقارن را با هم و در کنار هم فراگیرند.

وی تأکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی تلفیقی از دانشگاه و حوزه و نمونه عملی وحدت حوزه و دانشگاه یا به تعبیری وحدت سنت و مدرنیته است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بر این نکته نیز تأکید کرد که تعاملات و ارتباطات علمی فرهنگی دانشگاه مذاهب اسلامی با دانشگاه‌های جهان اسلام و مراکز علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی باید افزایش و گسترش یابد.

ماموستا کریمی افزود: ما در مسائل اخلاقی و مباخث اعتقادی مشترکات فراوان و قرابت بسیاری داریم که می‌بایست فقه مقارن و اعتقادات مشترک را برجسته و تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه «عصر طلایی جهان اسلام زمانی رخ داد که علما، اندیشمندان، فرهیختگان و اساتید اسلامی تکیه بر مشترکات اخلاقی اعتقادی و اندیشه‌ای اسلام کرده‌اند»، ادامه داد: مشی و شیوه عملی بزرگان ایران اسلامی از امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، مرحوم واعظ زاده خراسانی تا ماموستا شهید شیخ‌الاسلام و ماموستا ملا قادر قادری تکیه بر مشترکات دینی و دوری از برجسته‌سازی اختلافات مذهبی بود.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: وحدت، انسجام و تقریب استراتژی امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ نه تاکتیک.

ماموستا کریمی افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که تمدن نوین اسلامی بدون تقریب و وحدت شیعه و سنی ممکن نیست و این اصل مهم و حیاتی در توسعه و شکوفایی کشورهای اسلامی است. ما به عنوان فرامین دینی باید نظرات مقام معظم رهبری و استراتژی نظام را عملیاتی کنیم و یکی از مهم‌ترین مراکز علمی برای اجرایی کردن این دستور، دانشگاه مذاهب اسلامی است.

وی در ادامه تأکید کرد: راهکارهای وحدت عملی در جامعه عبارتند از «مراجعه به قرآن و سنت»،‌ «مراجعه به مراجع»، «تأکید بر مشترکات»‌ و «خشکاندن بذرهای اختلاف و تفرقه و تبعیت از اولی الامر».

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با قدردانی از تشکیل این جلسه مقدماتی و مهم، پیشنهاد تشکیل یک دبیرخانه علمی تقریبی در دانشگاه مذاهب اسلامی را مطرح کرد که با همکاری نمایندگانی از دانشگاه‌های کشور به این نیاز کشور یعنی تبیین ظرفیت تقریبی ایران اسلامی بپردازند و اندیشه‌های تقریبی را در دانشگاه‌ها هدایت و راهبری کند.

مشاور رئیس‌جمهور: دانشگاه مذاهب اسلامی باید دبیرخانه تقریب مذاهب باشد

در ابتدای این نشست، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گزارش مختصری از فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه و دانشکده‌ها و شعب آن در سنندج، زاهدان، گنبد و بندرعباس گفت: برای تداوم گفتمان تقریب در جامعه و گسترش مفهوم وحدت و انسجام در حوزه اخلاق عمومی جامعه می‌بایست بر اصل کرامت انسانی تأکید وافر و توجه کافی داشت.

صالحی افزود: درست است که دشمن در زمینه تفرقه و درگیری مذهبی در کشورهای اسلامی فعال است و هزینه فراوانی می‌کند اما ما تقریب را به عنوان یک استراتژی به اقتضای زمان توسعه ندادیم.

وی در ادامه با بیان اینکه «دانشگاه مذاهب با نخبگان کشور سر و کار دارد»،‌ ادامه داد: این دانشگاه ظرفیت دارد که تبدیل شود به دانشگاه علمی برای نخبگانی که رویکرد تقریبی را می‌پسندند و بر آن اعتقاد دارند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت این دانشگاه این توانایی و پتانسیل را دارد که رویکرد راهبردی در تقریب را در کشور ترویج کند ما در پی آنیم که خط ارتباطی با دانشگاه‌های کشور به وجود آوریم تا نگاه و رویکرد تقریبی را در دانشگاه‌های کشور گسترش دهیم.

صالحی افزود: رویکرد بعدی دانشگاه، ارتباطات علمی و فرهنگی گسترده بین‌المللی با دانشگاه‌های اسلامی و دانشگاه‌های علوم انسانی در کشورهای اسلامی است.

وی در پایان تصریح کرد: ما به دنبال آنیم که دیپلماسی علمی تقریبی جهان اسلام را با همکاری دانشگاه‌های کشورهای اسلامی تقویت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.