ازدواج و تشکیل خانواده پدیده‌ای شیرین و یکی از رویدادهای مهم زندگی برای هر انسانی محسوب می‌شود و هر جوانی دوست دارد این آرزویش در دوران جوانی محقق شود.

۵هزار و ۳۰۰ زوج در نوبت وام ازدواج

به گزارش قدس آنلاین، ازدواج جوانان موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد و باید راه‌هایی برای تسهیل و امکان ازدواج آنان پیش‌بینی کرد.

قانون تسهیل ازدواج جوانان که مصوب مجلس شورای اسلامی است، دولت را مکلف بر اجرای مواردی نظیر در اولویت قرار دادن متأهلان برای دسترسی به فرصت‌های شغلی، وام اشتغال و وام مسکن کرده است. ولی موضوعی که همیشه یکی از پرتکرارترین گلایه‌های جوانان بوده، سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات به آن‌هاست.

به گفته اکثر زوج‌های جوان چندگانگی بانک‌ها در برخورد با متقاضیان موجب سردرگمی بیشتر آنان شده است. به طور مثال نحوه تشکیل پرونده در بانک‌ها متفاوت می‌باشد.

مشکلات اقتصادی جوانان

یکی از جوانان خراسان شمالی که هفت ماهی از ازدواجش می‌گذرد در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: از همان آغاز ازدواج برای دریافت وام ازدواج خود و همسرم اقدام کردم که هر بانکی را انتخاب می‌کردم ششصد، هزار و ۳۰۰، هزار و ۵۰۰، هزار و ۷۰۰ و... نفر در نوبت دریافت وام ازدواج بودند.

نظام‌دوست اظهار می‌کند: من و همسرم کارمندیم و زمانی که برای دریافت وام به بانک‌ها مراجعه می‌کردیم عنوان می‌کردند به دلیل اینکه کارمند هستید برای دریافت وام پذیرش می‌شوید اما اگر غیر این باشد باید در صف نوبت انتظار دریافت وام ازدواج باشید که باز هم باوجوداین، نام‌نویسی تا دریافت وام ازدواج ۶ ماه زمان برد.

وی روند آوردن ضامن برای پرداخت وام ازدواج از بانک‌ها را این‌گونه شرح داد که تعداد ضامن‌ها در بانک‌ها متفاوت بود آن‌طور که مسئولان اعلام می‌کنند تنها یک ضامن برای وام ازدواج کافی است، ولی متأسفانه بانک‌ها برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی علاوه بر یک ضامن رسمی، چک و سفته ۱۰۰ میلیون تومانی هم از ما دریافت کردند.

یکی دیگر از جوانان خراسان شمالی که در صف وام ازدواج است، می‌گوید: ۹ ماه پیش درخواست وام ازدواج به یکی از بانک‌های مرکز استان داده‌ام و دراین مدت با گفتن مطالبی مانند جلو وام را بسته‌اند، اعتبار نداریم، نوبت شما نرسیده، حقوق ضامن کافی نیست و... مواجه شده‌ام.
یزدانی اظهار می‌کند: برای دریافت وام ازدواج باید از هفت‌خان رستم بگذریم درست است وام ازدواج می‌تواند مرهم کوچکی بر زخم جوانان باشد اما بزرگ‌ترین گلایه جوانان تسهیلات ازدواج نیست بلکه نداشتن شغلی با درآمد کافی است. وی ادامه می‌دهد: اکنون با دریافت این تسهیلات برای خرید لوازم خانگی مجبوریم با شغل کارگری و کم درآمد سال‌ها قسط بپردازیم.وی می‌افزاید: با این تسهیلاتی که ارائه می‌دهند و با مشکلات اقتصادی موجود، نمی‌دانیم کالای مورد نیاز منزل را تهیه کنیم یا هزینه‌های بالای مراسم عروسی یا اجاره منزل را پرداخت کنیم که این موجب می‌شود جوانان میلی به ازدواج نداشته باشند.

ثبت ۸هزار و ۵۰۰ ازدواج

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با قدس می‌افزاید: در سال گذشته تعداد ۸هزار و ۵۶۷ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است.

علی زاهدی‌نیا اظهار می‌کند: بیشترین فراوانی ازدواج در این مدت به گروه‌های سنی زنان در گروه سنی ۱۹-۱۵ ساله با تعداد ۲هزار و ۷۲۵ مورد و گروه‌های سنی مردان در گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله با تعداد ۲هزارو ۷۷۵ مورد اختصاص می‌یابد.

پرداخت ۱۳هزار و ۲۹۳ فقره وام ازدواج

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان‌شمالی نیز با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳هزار و ۲۹۳ فقره وام ازدواج به ارزش ۱۱هزار و ۹۱۵میلیارد ریال به زوجین خراسان شمالی پرداخت شد،‌ می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۵هزار و ۳۰۰ زوج در این استان، در صف دریافت وام ازدواج هستند.

علی‌اصغر هدایتی می‌افزاید: در سال ۹۹، ۷هزار و ۱۹۶ فقره وام ازدواج به ارزش ۴هزار و ۵۷۶ میلیارد ریال به زوجین توسط ۱۱بانک دولتی و غیردولتی پرداخت شد که از نظر تعداد، ۸۵درصد و از نظر مبلغ ۱۶۰درصد افزایش داشت.

وی ادامه می‌دهد: در سال۱۴۰۰ به ترتیب بانک‌های ملی، ملت و صادرات بیشترین پرداختی‌های وام ازدواج را داشتند.

وی ادامه می‌دهد: زوجین برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مطابق دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی، تنها با بردن یک ضامن معتبر و سفته در تمامی شعب خود در سال جاری می‌توانند اقدام کنند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی می‌گوید: متقاضیانی که تاریخ عقد آن‌ها پس از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند.

هدایتی می‌افزاید: اکنون براساس قوانین بالادستی سقف وام قرض‌الحسنه ازدواج در سال جاری برای هر یک از زوجین یک میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۱۰ساله و نرخ ۴درصد کارمزد از سوی بانک ملی ایران پرداخت می‌شود.

وی تصریح می‌کند: از اول هفته جاری مبلغ جدید ۱۲۰ و ۱۵۰میلیون تومانی برای زوج زیر ۲۵سال و زوجه زیر ۲۳ سال به بانک‌ها اعلام شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.