سرپرست فرمانداری سرخس گفت: پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی این شهرستان انجام شد.

۳.۲ میلیون تن از مبادلات خارجی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حسن نوری زاده افزود: از تبادلات تجاری یاد شده ۷۳۲ تن مربوط به صادرات، ۱۰۳ تن واردات، ۱.۷ میلیون تن ترانزیت ورودی و ۶۹۵ تن ترانزیت خروجی بوده است.

وی ادامه داد: گمرک سرخس در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد و ابتدا فعالیت خود را در بخش مسافری و با حجم پایین شروع کرد اما امروز پس از ۲۸ سال این مجموعه مرزی در زمزه یکی از گمرکات مهم و فعال ایران مطرح است که در بخشهای تجاری، مسافری و قضایی فعالیت می کند و البته با آغاز شیوع کرونا دولت ترکمنستان فعالیت مسافری مرز را به ترددهای دیپلماتیک محدود کرده است.   

سرپرست فرمانداری سرخس گفت: حوزه فعالیت گمرک را محوطه گمرک سرخس، ایستگاه راه آهن به عنوان بزرگترین پایانه ریلی کشور و منطقه ویژه اقتصادی سرخس تشکیل می دهد.

نوری زاده افزود: وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس و استفاده بهینه از آن تاثیر بسزایی در شکوفایی منطقه سرخس خواهد داشت.

وی فعالیت بخش قضایی گمرگ سرخس را چشمگیر توصیف کرد و ادامه داد: این گمرک مجهز به سایت ایکس ری کامیونی و ایکس ری پالتی در سالن مسافری و سگ مواد یاب و استقرار و پیاده سازی دروازه های مربوط به مهر و مومهای هوشمند است و عملکرد پارسال این حوزه منجر به کشف مقادیر قابل توجهی مواد مخدر و کالای قاچاق و ممنوع الورود شده است.

سرپرست فرمانداری سرخس گفت: سیمان، نئوپان و میلگرد سه کالای عمده صادراتی، پنبه، لوله، ورق پلی اتیلن و مازوت اقلام مهم ترانزیتی و الیاف پنبه، سولفات آمونیوم و نخ پنبه نیز سه کالای مهم وارداتی در مرزهای جاده ای و ریلی سرخس بوده اند.  

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، پارسال ۱۰۰ میلیون و ۱۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که ۷۵ میلیون و ۴۴۵ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۹ میلیون  دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار نیز سهم واردات بوده است.

پایانه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی و نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.  

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد. این نوار مرزی در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی واقع است.  

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.