۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 794242

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: چین باید به پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین کمک کند؛ در غیر این صورت با از دست دادن جایگاه خود در جهان مواجه خواهد شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا چین را تهدید کرد

به گزارش قدس آنلاین، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن تهدید کرد: کسانی که به دنبال تضعیف تحریم‌های غرب هستند با عواقب اقتصادی مواجه خواهند شد.

یلن گفت که امیدوار است چین از "روابط ویژه" خود با روسیه برای متقاعد کردن مسکو برای پایان دادن به درگیری استفاده کند.

او کشورهایی را که در مورد جنگ خنثی و بدون هیچ موضعی هستند را کوتاه‌بین خواند و گفت: نگرش جهان نسبت به چین و تمایل این کشور برای ایجاد همگرایی اقتصادی بیشتر ممکن است تحت تأثیر واکنش چین به درخواست ما برای اقدام قاطعانه در مورد روسیه قرار گیرد.

این اظهارات که منعکس کننده نگرش دولت بایدن است، در واقع از چین می‌خواهد تهاجم روسیه را محکوم کند و در کنار دموکراسی‌های غربی که پکن از روابط اقتصادی سودآوری با آنها برخوردار است، حمایت کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  نیز روز دوشنبه به نارندرا مودی نخست وزیر هند گفت که خرید بیشتر نفت روسیه به نفع هند نیست.

لیو پنگو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، گفت که چین به شدت مخالف این است که روابط چین و روسیه با بحران اوکراین مرتبط شود و پکن متعهد به ترویج گفتگوهای صلح است.

وی در بیانیه ای ایمیلی گفت: چین با هر نوع تحریم یکجانبه مخالف است و قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌ها و افراد چینی دفاع خواهد کرد.

یلن در سخنان خود گفت که برای چین و غرب جدا کردن مسائل اقتصادی از امنیت ملی گسترده‌تر دشوار است. هدف‌ها و راهبردهای ژئوپلیتیکی چین هرچه که باشد، ما هیچ تفسیری خوشبینانه از تهاجم روسیه و پیامدهای آن برای نظم بین‌المللی نمی بینیم. چین نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جهان به درخواست‌های آتی پکن در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی احترام بگذارد، در صورتی که چین به این اصول در اوکراین احترام نگذارد، اکنون و زمانی که بسیار مهم است.

یلن در یک جلسه پرسش و پاسخ گفت که ایالات متحده باید سخت با چین کار کند تا از یک سیستم مالی جهانی دوقطبی که دموکراسی‌های بازارمحور را در برابر دولت‌محور خودکامه قرار می‌دهد، اجتناب کند. اتکای چین به شرکت های دولتی و سایر اقدامات به ایالات متحده آسیب رسانده است. او گفت که منافع امنیت ملی، حفظ روابط فعلی مستلزم تغییرات و همکاری پکن است.

یلن گفت: "من مایلم ببینم که ما مزایای یکپارچگی عمیق اقتصادی با چین را حفظ کنیم - نه اینکه به دنیای دوقطبی حرکت کنیم - اما معتقدم که این خطری است که باید به آن رسیدگی کنیم."

یلن همچنین ابراز نگرانی کرد که قرنطینه‌های سختگیرانه جدید همه گیر کرونا در چین باعث موج جدیدی از اختلالات زنجیره تامین شود که می تواند به بهبود اقتصاد جهان آسیب برساند.

او همچنین خواستار «دوست‌سازی» یا انتقال زنجیره‌های تأمین به کشورهای شریک قابل اعتمادتر که عاری از درگیری‌های ژئوپلیتیکی هستند، شد.

رئیس خزانه داری آمریکا همچنین گفت که رشد اقتصاد جهانی از جنگ بین روسیه و اوکراین ضربه می‌خورد و دولت بایدن در تعهد خود مبنی بر پاسخگویی روسیه به دلیل "رفتار وحشتناک" و نقض قوانین بین المللی مصمم است.

اظهارات یلن درست چند روز قبل از برگزاری نشست‌های بهاری صندوق بین المللی پول و کشورهای عضو بانک جهانی در واشنگتن در هفته آینده بیان می‌شود.

او گفت که جنگ در اوکراین "در راس ذهن همه خواهد بود." او خواستار این شد که این مؤسسات، که در پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شده‌اند، «مدرن‌سازی» شوند تا به چالش‌های قرن بیست و یکم که منجر به درگیری‌های کنونی شده‌اند، رسیدگی کنند و به مقابله با مسائل بزرگ دیگر از جمله تغییرات آب‌وهوایی، پایان دادن به همه‌گیری کرونا و حمایت از کشورهای کم درآمد کمک کنند .

هفته گذشته، یلن گفت روسیه باید از گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ که رهبران مالی آن هفته آینده در واشنگتن دیدار خواهند کرد، حذف شود. یلن همچنین گفت که قصد دارد رهبران دیگر را در طول نشست های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای بحث در مورد راه‌حل‌های احتمالی برای افزایش قیمت مواد غذایی تحت فشار بگذارد.

او با اشاره به جنگ و پاندمی گفت: «شاید برخی بگویند که اکنون زمان مناسبی برای بزرگ اندیشی نیست. با این حال، من این زمان را  زمان مناسبی برای رسیدگی به شکاف های موجود در سیستم مالی بین المللی می‌بینم که در زمان واقعی شاهد آن هستیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.