۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 794480

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تشکیل بازار آب منجر به جلوگیری از آسیب به منابع آب زیرزمینی می‌شود از این رو این مهم با جدیت در استان در دست پیگیری است.

وضعیت تشکیل بازار آب در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا عامری  افزود: در شرایط بحرانی که برای تخصیص آب بحران وجود دارد با توجه به وجود دانش و ابزار لازم هر چه زودتر این بازار باید در کشور تشکل شود.

وی اضافه کرد: بازار آب سال گذشته در خواف افتتاح شد و این امر را با حضور همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی با جدیت در استان پیگیری می‌کنیم.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:  هم اکنون در بسیاری از صنایع و باغ های غرب مشهد خرید و فروش آب تحت عنوان بازار آب تانکری انجام می شود و بر اساس نیاز عرضه و تقاضا، آب توسط تانکرها به فروش می رسد و با اجرای این طرح معضل بی تفاوتی نسبت به بحران آب برطرف خواهد شد.

عامری افزود: مطابق نمودار تغییرات دبی رواناب سطحی (هیدروگراف) که از گروه مطالعات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی دریافت شد و تمام دشت‌های استان از سال ۹۷ را بررسی کرده است این دشت‌ها بعد از ۴۰ سال روند صعودی مصرف آب، شیب مصرفشان کاسته شده و هم اکنون روی خط راست قرار دارند و این نشانه عملکرد صحیح کنتورها در استان است.

بازار آب، تجارت آب یا مبادله آب، یعنی فرایند خرید و فروش حقوق دسترسی به آب که اغلب، حقاب نیز نامیده می شود و بسته به وضعیت قانونی حقاب، شرایط تجارت می تواند دائمی یا موقتی باشد. 

برخی از اقتصاددانان معتقدند که تجارت آب می تواند باعث تخصیص کاراتر آب شود، زیرا بازار مبتنی بر قیمت، به عنوان محرکی برای کاربران در اختصاص منابع از فعالیت های کم ارزش به فعالیت های با ارزش بالا، عمل می کند. 

خراسان رضوی با کسری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب، هم اکنون بحرانی ترین منابع زیر زمینی آب در کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.