۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 794994

دو سال کرونا به ما آموزش داد که چطور می توانیم در خانه مراسم های مختلف برگزار کنیم . امسال هم خیلی خانواده ها به خاطر بچه های کوچک یا بیماری نمی توانند در شب های قدر به هیئات و مساجد بروند. حال چطور شرایط خانه را برای مراسم آماده کنیم، با معاون تهذیب حوزه های علمیه در این‌باره صحبت کردیم.

الفبای برگزاری مراسم شب قدر خانه و کنار خانواده

به گزارش قدس آنلاین،حضرت فاطمه زهرا(س) بانوی دو عالم در این شب فرزندانشان را بیدار نگه می داشتند تا از نعمات ویژه بی‌بهره نشوند ، حتی در روایات داریم که صورتشان را با آب خیس می کردند تا بیدار باشند. همین الگو نشان می دهد که والدین ما هم می بایست برای فرزندانشان برنامه داشته باشند حتی آنها که بچه کوچک و ناآرام دارند و نمی توانند به مساجد و هیئات بروند یا بیمار در منزل دارند، می بایست اسباب بیدار نگه داشتن بچه ها را فراهم کنند. اما چطور؟

*بچه ها را چطور آماده مراسم شب قدر در منزل کنیم؟

«حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه های علمیه» در این‌باره می گوید:« نخست اینکه «پدر و مادرها می بایست در روز، اسباب استراحت و خواب بچه ها را فراهم کنند تا کودکان آمادگی لازم برای بیدار ماندن تا سحر را داشته باشند».

*اعضای خانواده برای مراسم شب های قدر در کنار هم باشند

درست است که در خانه و تنها ماندن برای قرآن خواندن، نماز و دعا ممکن است خستگی و کسالت به افراد وارد آورد و برنامه های عبادی و معنوی به صورت جمعی اثرگذارتر است، اما اگر در یک فضای جمعی اعضای خانواده هم با نشاط و انگیزه دور هم جمع شوند، عنایت خداوند نصیب حالشان می شود.حجت الاسلام محمد  در این مورد پیشنهاد می کند:« که اعضای خانواده با هم در مراسم شرکت کنند منتها هر فردی با خدای خود خلوت کند و اینطور نباشد که همه دور هم باشند و مشغول حرف بیهوده  زدن شوند.با توجه به اهمیت یاد خدا و توجه به پروردگار در این شب ها می بایست از برنامه های متفرقه مثل فیلم های سینمایی یا برنامه های غیرمرتبط که گاهی صدا و سیما پخش می کند، پرهیز کرد و از این فرصت برای عبادت و ارتباط با خدا، مناجات، توسل و دعا و به نوعی استفاده معنوی برد تا اینکه صرف بیدار ماندنمان بی اثر نباشد».

*برنامه شب های قدر منظم، جدی و رسمی برگزار شود

برای اینکه خانه را برای احیای شب های قدر آماده کرد ، مادر خانه می تواند محیط خانه را برای مراسمی شکیل و رسمی آماده کند.عالم زاده نوری به این  مهم اشاره می‌کند و می‌گوید:« محیط خانه شلخته و غیر منظم نباشد، چرا که بر اهمیت مراسم نزد بچه ها می کاهد.الان که برنامه ها و مراسم های شب های قدر از همه شبکه ها مستقیم از حرم های مختلف پخش می شود، این خود یک زمینه ایجاد می کند تا برنامه ریزی کنیم مثلا با کدام شبکه همراه شویم و از سخنرانی ها و مراسم دعای مداحان زبردست بهره ببریم و آمادگی روحی مان بیشتر شود.

مثلا اول شب به همه اعلام کنیم که بچه ها امشب با کدام شبکه و حرم شریف ائمه همراه شویم، نظر خواهی کنیم و سپس با یکی از شبکه ها شروع به گوش دادن به سخنرانی ها کنیم تا زمانی که احیا برگزار می‌شود  البته در این بین می توان برخی برنامه‌ها را هم خود اعضای خانواده با هم مشارکت کنند مثلا بخشی از جوشن کبیر را با هم بخوانیم».

*چطور مراسم را رسمیت ببخشیم؟

«برای رسمیت بخشیدن به مراسم شب قدر در خانه، مادر می‌تواند رحل قرآنی وسط سالن بگذارد. برای بخش های مختلف مراسم پذیرایی برای بچه ها حاضر کند تا خسته نشوند و دلزدگی برایشان ایجاد نشود، فضای خانه کاملا محبت آمیز باشد منتها تأکید می شود همانطور که فاطمه زهرا (س) بچه ها را بیدار نگه می داشتند، قبل از رسیدن به شب ، بچه ها یک استراحتی کرده باشند تا پدر و مادر هم با اهتمام خود و جدیت به صورت پنهان آموزش های لازم را به بچه ها بدهند». 

*نحوه مشارکت بچه ها در مراسم شب های قدر در منزل

«بچه های کوچک با طینت پاکی که دارند، همین که در مراسم ها حضور داشته باشند و شاهد اعمال پدر و مادرشان باشند، در ذهنشان حک می شود و همین کفایت می کند تا الگوی رفتاری آینده شان را مشخص کنند. ظرفیت بچه ها برای عبادت محدود است ، ممکن است خسته شوند بنابراین نباید به بچه ها تندی، پرخاش یا عصبانیت کرد. بچه های بزرگتر در سنین مدرسه را می توان با زبان و بیان ملایم و محبت آمیز در مراسم مشارکت داد.

مثلا اگر قرار است دعای جوشن کبیر را بخوانید ، چند فراز آن را تقسیم کرده بین بچه ها تا آنها هم بخوانند به جای اینکه از صدا و سیما گوش دهید یا ببینید، بچه هایی که خواندن نوشتن بلد هستند را دخیل کنید تا با همان زبان ساده و شیرین قرائت کنند. همین مشارکت دادن بچه ها ذوق و شوق آنها را زیاد می کند.

پس از آن یک پذیرایی برای اعضای خانواده در نظر بگیرید تا استراحت کنند و این استراحت به فراخور سن و سالشان باشد تا خسته نشوند. مثلا بچه سه ـ چهار ساله را نمی توان پای قرآن و دعا نشاند چون بازیگوش است ، اما بچه ده ـ دوازده ساله می تواند مشارکت کند و سپس استراحت داشته باشد.

بچه های سنین نوجوانی حدود سیزده سالگی به بالا هم شاید تمایل داشته باشند که در کنار دوستانشان در مراسم  شرکت کنند، به آنها اجازه دهید به جز محیط منزل، هیئات و مساجد را هم تجربه کنند و با دوستانشان احیا برگزارکنند». 

برخی خانواده ها سلایق زیبایی هم دارند مثل اینکه جلوی درب منزلشان پرچم سیاه می‌زنند یا در خانه و روی میز پرچم قرار می‌دهند و رحل قران و بقیه مفاتیح ها را بر روی آن قرار می‌دهند. خرما یا حلوا درست می‌کنند و با مشارکت هم بین همسایه ها پخش می‌کنند اینها دیگر سلایق متفاوتی است که بنا به علاقه اعضای خانواده می‌توانند آن را به انجام برسانند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.