یک روزنامه صهیونیستی تأکید کرد: روسیه در حال کاهش نیروهایش در سوریه است و ایرانی‌ها دارند خلأ را پر می‌کنند.

نگرانی روزنامه صهیونیستی از تشدید بحران میان روسیه و اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین، هاآرتص در تحلیلی نوشت: روسیه در حال کاهش نیروهای خود در سوریه،است و ایرانی‌ها و شبه‌نظامیان طرفدار ایران جایگزین سربازان روسی در حال ‌ترک سوریه می‌شوند. در نتیجه، عنصر جدیدی به نام جنگ در اوکراین می‌تواند حضور نظامی ایران را به عامل بزرگ‌تری در تصمیم‌گیری در سوریه تبدیل کند.

رای اسرائیل همراه آمریکا برای تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و اتهامات وزیر امور خارجه اسرائیل در مورد جنایات جنگی روسیه، دو واکنش خشمگین را به همراه داشت. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تند، اظهارات لاپید را تلاش پنهان و ضعیف برای سوءاستفاده از اوضاع اوکراین برای منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از یکی از قدیمی‌ترین منازعات حل‌نشده یعنی منازعه فلسطینی- اسرائیلی خواند.

پس از حمله هوایی اسرائیل به سوریه در روز پنجشنبه، دریاسالار اولگ ژوراولف، یکی از فرماندهان ارشد روسیه در این کشور گفت که یک موشک ضدهوایی سوریه یک موشک اسرائیلی را رهگیری کرده است. موشک سوری ساخت روسیه است و به‌عنوان بخشی از قرارداد تسلیحاتی در سال ۲۰۰۷ به سوریه فروخته شده است.
اعلام این رهگیری توسط یک مقام ارشد روسیه فقط یک‌ اشاره ساده نیست. این اظهارات بدین معناست مسکو ممکن است سیاست «آسمان باز» را که به اسرائیل اعطا کرده مورد تجدیدنظر قرار دهد.

یک مقام نظامی اسرائیل گفت: اسرائیل سعی می‌کند محتاطانه رفتار کند مانند راه رفتن روی یک طناب نازک، اما از این پس دیگر فقط بحث احتیاط به خرج دادن نیست که به اهداف حساس برای روسیه، مانند پایگاه‌های ارتش سوریه، حمله نکنیم، بلکه بحث ملاحظات دیپلماتیک است. ما متوجه هستیم که دوره زمانی که اسرائیل می‌تواند آزادانه در آسمان سوریه عمل کند در حال کاهش است و ممکن است مجبور شویم سرعت حملات را افزایش دهیم.

یکی دیگر از دلایل فوری برای نگرانی اسرائیل، در روزهای اخیر بروز پیدا کرده است. روسیه در حال کاهش نیروهای خود در سوریه، برای تقویت حضور خود در اوکراین است. ایرانی‌ها و شبه نظامیان طرفدار ایران، جایگزین نیروهای روسی می‌شوند. به این ‌ترتیب تیپ ۴۷ زرهی سوریه در بخش جنوبی منطقه حماه تحت فرماندهی ایران قرار گرفت.

در پایگاه تیپ، که یک مرکز آموزشی نیز دارد، هفته گذشته حدود ۴۰ خودروی نظامی و همچنین حدود ۱۷ وانت‌بار مجهز به مسلسل وارد شدند که برخی از آنها توسط رزمندگان حزب‌الله رانده می‌شد. نام جنگ در اوکراین می‌تواند حضور نظامی ایران را به عامل بزرگ‌تری در تصمیم‌گیری در سوریه تبدیل کند. استقرار جدید نیروهای ایران به درخواست بشار اسد و با رضایت روسیه صورت گرفته است. این نشان‌دهنده اتکای دولت سوریه به ایرانی‌هاست. هماهنگی نظامی تل‌آویو و مسکو بر منافع مشترک برای جلوگیری از تعمیق جای پای ایران در سوریه که همسایه شمالی اسرائیل است، متکی است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.