عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع فرونشست زمین موضوعی است ملی و هرچند شمار زیادی از ارگانها و سازمانها هم در پیشرفت فرونشست و هم در پیشگیری از آن دخیل هستند ولی عملا متولی موضوع به روشنی مشخص نیست.

موضوع فرونشست زمین ملی است اما متولی مشخصی ندارد

 به گزاش قدس آنلاین، جلسه کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران با حجت الاسلام آقامیری رئیس کمیته و حضور هادی شهیر عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، فرزام پوراصغر و فریبرز انصاری نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، حامد نیرومند نماینده کمیته بین المللی فرونشست،سید جعفر محمودی مشاور مدیر عامل شرکت آبفای غرب تهران، سیدعبدالرضا سعادت مدیر کل زمین سنجی و نقشه برداری زمین سازمان نقشه برداری کشور، خانم مهندس معصومه آمیغ پی رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای  این جلسه حجت الاسلام آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرتهران و رییس کمیته عمران هدف برگزاری از سلسله جلسات تخصصی با موضوع فرونشست را استفاده از نظر صاحبنظران و اساتید برای رسیدن به راهکارهای اجرایی و قانونی شدن مباحث مربوط به آن دانست و افزود: موضوع فرونشست موضوعی است ملی که در خصوص آن توضیحات و تشریحات بسیاری انجام گرفته است اما متاسفانه در این خصوص دستور العمل اجرایی مشخصی نداریم. بعلاوه آنکه هرچند شمار زیادی از ارگانها و سازمانها هم در پیشرفت فرونشست و هم در پیشگیری از آن دخیل هستند ولی عملا متولی موضوع به روشنی مشخص نیست.

در ادامه هادی شهیر عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با تشبیه فرونشست به زلزله خاموش، موضوع را از جنبه ژئوتکنیکی و سازه ای مورد واکاوی قرار داد و گفت: فرونشست به سازه های خطی فشار زیادی وارد می سازد و مشکل اصلی ناشی از این فرونشست را اعوجاج در زیرساختهای خطی است.

وی افزود: هم اکنون عمده مباحث کشور در مورد پیشگیری از فرونشست است اما با توجه به شرایط کم آبی و ادامه فرونشست در کشور باید در کوتاه مدت هم در سازه های موجود و هم در سازه های در دست ساخت به سراغ پیشگیری از اثرات فرونشست برویم. 

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این راستا ادامه داد: دستورالعملهای طراحی فعلی در زمینه نشست زمین، برای بحث فرونشست زمین پاسخگو نیستند و نیازمند تهیه دستورالعملهای ویژه هستیم. 

در ادامه  جلسه نیز سید عبدالرضا سعادتمند و معصومه آمیغ  اشاره کردند که  در بحث فرونشست شورای عالی امنیت ملی سندی را تهیه کرده است که تاکنون مصوب نشده است. همچنین شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده است که باید در مناطق با خطر فرونشست بر اساس ضوابط متفاوتی طراحی شوند.  

همچنین فریبرز انصاری  نماینده سازمان برنامه و بودجه گفت:  ایجاد و توسعه شبکه فاضلاب موضوع فرونشست در تهران را تشدید  کرده است و باید  تزریق پساب به داخل زمین  صورت پذیرد.

از سوی دیگر انصاری برداشت از چاه های غیرمجاز، کافی نبودن شبکه پایش چاه های مشاهده ای در تهران، تعریف کاربرهای جدید مصرفی و الگوی نامناسب مصرف سرانه آب در کشور را از دیگر مشکلات مربوط به فرونشست عنوان کرد.
حامد نیرومند نماینده کمیته بین المللی فرونشست نیز اشاره کرد: در محدوده جوادیه ورامین فرونشست بسیار به محل ریل راه آهن نزدیک شده است و در صورت ورود محدوده فرونشست به منطقه عبور قطارها و خطوط مترو علاوه بر مخاطرات، هزینه های گزافی را خواهد داشت. 

وی ادامه داد: برای پیش بینی میزان فرونشست در آینده نیاز به گمانه های شناسایی عمیق و شناسایی لایه های رسی مشکل ساز داریم تا بتوانیم شرایط زیرسطحی را مشخص نماییم.

نیرومند همچنین بر لزوم پایش تراز آب زیرزمینی بصورت  برخط تاکید کرد.

در بخش پایانی جلسه نیز  محمودی مدیر عامل شرکت آبفای غرب تهران علت اصلی فرونشست در تهران را استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی دانسته و بر این موضوع تاکید کرد و افزود: کاهش حجم آبهای سطحی منجر به برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و در نتیجه تشدید فرونشست شده که باید بر تغییر در الگوی کشت و الگوی آبیاری تاکید شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.