در آستانه لیالی پرفیض قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع)، حرم مطهر رضوی سیاه‌پوش و آماده میزبانی از خیل زائران در این شب‌ها شده است.

حرم مطهر رضوی مهیای میزبانی از زائران در شب‌های قدر

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، حرم مطهر رضوی به همت معاونت خدمات زائران این آستان ملکوتی، تمهیدات لازم شامل فرش‌آرایی، تنظیف و تهیه اقلام مصرفی را برای برگزاری مراسم پرفیض شب‌های قدر و ویژه‌برنامه‌های ایام عزاداری شهادت امام علی(ع) اتخاذ کرده است.

فضاآرایی ویژه با نصب کتیبه‌ها و پرچم‌های مشکی
در این راستا، چهار کتیبه بزرگ مشکی توسط خادمان اداره روشنایی حرم مطهر رضوی بر بالای ایوان‌ صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و مسجد جامع گوهرشاد افراشته شده که عبارت‌هایی مناسب این ایام بر روی آنها به چشم می‌خورد. 
نصب کتیبه‌های مشکی بر دیوارهای صحن‌های مختلف مرکزی و پیرامونی و همچنین دور گلدسته‌ها و سقاخانه‌ها و اهتزاز پرچم‌های مشکی در ورودی‌ها نیز حال و هوای ایام سوگواری شهادت مولای متقیان علی(ع) را دوچندان کرده است. 

فرش‌آرایی حداکثری در صحن‌ها و رواق‌ها
به این مناسبت، فرش‌آرایی حرم مطهر رضوی نیز با تقویت نیروهای شرکت فرش این آستان مقدس در ایام عزاداری شهادت حضرت علی(ع) به ویژه شب‌های قدر در صحن‌های مرکزی و پیرامونی، بست‌ها و حریم حرم انجام می‌شود به طوری که مفروش کردن حداکثر ۲۰۰ هزار مترمربع از اماکن متبرکه رضوی با توجه به شرایط آب و هوایی در دستور کار قرار دارد. 

نظارت بر تنظیف و بهداشت اماکن متبرکه
همچنین در راستای میزبانی شایسته از زائران و مجاورانی که برای شرکت در برنامه‌های آستان قدس رضوی در ایام سوگواری مولود کعبه و همچنین مراسم شب‌های قدر به این آستان باصفا مشرف می‌شوند، پیش‌بینی‌های لازم در خصوص تهیه اقلام مصرفی همچون لیوان یکبار مصرف، محلول ضدعفونی‌کننده دست، مایع دست‌شویی، کیسه زباله و... شده است. 
به طور مثال، یک میلیون و صد هزار بطری آب معدنی برای توزیع بین زائران حاضر در مراسم شب‌های نزول قرآن در شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان صحن و سرای رضوی تهیه شده است. همچنین ۵۰۰ هزار مُهر نماز در این ایام در حرم مطهر در گردش است. 
از دیگر خدمات معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر می‌توان به تقویت نیروها در بخش تنظیف حرم مطهر و نظارت بیشتر کارشناسان بخش بهداشت بر ارائه خدمات بهداشتی در اماکن متبرکه اشاره کرد.  
همچنین در راستای آرامش‌خاطر محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) دفاتر مختلف شبانه‌روزی حرم مطهر رضوی همچون دفاتر امانات وسایل، دفاتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند، دفتر مرکزی اشیای پیدا شده و دفاتر پیداشدگان و خدمات مادر و کودک با تقویت نیرو در این شب‌های پربرکت نزول کلام وحی آماده خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران هستند. 
پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی ثابت و سیار نیز با همکاری اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی، مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ در اقصی نقاط اماکن متبرکه رضوی آماده ارائه خدمات به بیماران اورژانسی در شب‌های قدر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.