۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
کد خبر: 795184
واکاوی انحرافات تشیع انگلیسی

«ما تشیعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است قبول نداریم؛ این تشیعی نیست که ائمه(ع) آن را ترویج کردند و آن را خواستند. تشیعی که بر پایه ایجاد اختلاف، بر پایه‌ تمهید و صاف‌کردن جاده برای حضور دشمن‌های اسلام است، این تشیع، تشیع نیست؛ این انحراف است». رهبر انقلاب/ ۲۶ مرداد ۹۴

در سال‌های اخیر شاهد افزایش تنش در روابط شیعه و سنی بوده‌ایم که می‌توان ریشه اصلی آن را در جریان‌سازی‌های استعماری دانست. استعمار آمریکا و انگلیس که سالیان سال در فرقه‌سازی سابقه طولانی دارد همواره تلاش کرده با ایجاد شکاف در دین اسلام، به اهداف خود دست پیدا کند.

یکی از مهم‌ترین جریان‌سازی‌های اخیر که بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد تا مذهبی، جریانی موسوم به «شیرازی» است. فرقه‌ای که به ادعای خود از دل شیعه برخاسته است و اختلافات اساسی با جمهوری اسلامی دارد.

اصل این اختلافات از زمان اختلاف سید محمد شیرازی با امام(ره) در قضیه زعامت مرجعیت و همچنین حرمت جنگ ایران و عراق آغاز و بعدها به سایر مسائل هم کشیده شد.

جریان شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قم آمدند و با وجود اختلاف با جمهوری اسلامی آزادانه به فعالیت پرداختند اما سرانجام کارشان به مخالفت علنی با ولایت فقیه انجامید و حتی موجب دستگیری پسر سید صادق شیرازی شد.

برائت به جای وحدت

در سال‌های اخیر از طرف سید صادق شیرازی، هفته وحدت (همزمان با میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم(ص) به روایت شیعه و سنی) به طور رسمی هفته برائت نامیده شده تا در عمل «هفته وحدت» از سوی شبکه‌ها و رسانه‌های این مجموعه با توهین به اهل سنت، به سخره گرفته شود.

از سوی دیگر توهین مستقیم به مراجع و علما تا جایی پیش رفت که همه مراجع و علمای همسو با جمهوری اسلامی از سوی این فرقه مورد تمسخر قرار گرفتند.

حمله جریان شیرازی به سفارت ایران در لندن را نیز باید در همین پازل تعریف کرد. برخی از اعضای این فرقه سال‌هاست در لندن مستقر هستند و کمک‌های مالی فراوانی از سوی انگلیس در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. کمک‌هایی که باید گفت بدون وجود آن‌ها، حداقل گرداندن شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای جریان شیرازی ممکن نیست.

شعائرزدگی از ویژگی‌های شاخص فرقه شیرازی است. پررنگ شدن خطوطی که به تعبیر بسیاری از علما و مراجع وهن مذهب و مذموم شمرده شده از نظر این طیف، بسیار پسندیده و حسنه محسوب می‌شود! قمه‌زنی و دویدن روی خار مغیلان، سینه‌خیز رفتن در حرم اهل بیت(ع) و... و در سال‌های اخیر لیسیدن ضریح در ایام کرونا برای شفا و تیمن و تبرک! از جمله مواردی است که از نظر علمای شیعه بدعت و خرافه محسوب می‌شود و تقریباً در طول تاریخ شیعه وجود نداشته است.

تکفیری‌های شیعه!

عمده فعالیت‌های این طیف نیز در فضای مجازی و رسانه‌های تصویری و ماهواره‌ای شامل ۲۰ شبکه ماهواره‌ای است که عقاید خود از جمله قمه‌زنی را به‌شدت ترویج می‌کنند و چهره‌ای موهوم و منفور از اسلام به نمایش می‌گذارند.

تکفیر گروهی از علمای شیعی از شهید محمدباقر صدر گرفته تا آیت‌الله سیستانی، مکارم شیرازی، آیت‌الله بهجت و رهبری و… توسط این جریان بارها و بارها اتفاق افتاده است. علت تکفیر نیز مخالفت علما با منش و تفکرات سردمداران این فرقه بوده است. به‌خصوص که بسیاری از مراجع در اصل مرجعیت سید صادق شیرازی و حتی پدرش سید محمد تردید کرده‌اند.

از طرف دیگر با توجه به شواهد و قرائن، برخی از سرویس‌های جاسوسی و اینتلیجنس سرویس بر این جریان سوار است و حتی به آن‌ها خط دهی می‌کند. اولین نشانه‌اش هم این است که انگلیس و آمریکا سران این جریان را در داخل کشورهای خود پناه داده‌اند. جالب اینکه با وجود همه توهین‌ها به سایر فرق و ادیان، هیچ‌گونه اعتراضی از سوی رسانه‌های غربی علیه آن‌ها اتفاق نمی‌افتد در حالی که ما شاهدیم کوچک‌ترین خطای سهوی و اختلاف‌افکن میان شیعه و سنی در داخل ایران چگونه مورد هجمه رسانه‌های غربی قرار می‌گیرد. مانند قضیه به شهادت رسیدن دو طلبه ایران در حرم مطهری رضوی که بارها و بارها برای دمیدن در آتش اختلاف بین شیعه و سنی و به‌خصوص ملت ایران و افغانستان مورد سوءاستفاده قرار گرفت.

هرچند این طیف با وجود رگه‌های انحرافی قوی خود نتوانسته پایگاه اجتماعی گسترده‌ای برای خود دست و پا کند اما امپراتوری رسانه‌ای را پشت سر خود دارد که همه تحرکات وعملکرد آن‌ها را صدها برابر ضریب می‌دهد. مثلاً زمانی که کنگره آمریکا در سایت خود اعلام کرد چندین میلیون دلار در حوزه دیپلماسی فرهنگی برای مواجهه با جمهوری اسلامی را تصویب کرده است، ما شاهد رشد شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به جریان‌های شیرازی بودیم!

نکته تأسفبار اینجاست که این فرقه دارد با عوام‌فریبی و سوءاستفاده از اعتقاد و ارادت به اهل بیت(ع) بخشی از ظرفیت شیعه را به هدر می‌دهد و آن را خرج کارهای دست چندم می‌کند.

دست‌هایی در کار است

رهبر معظم انقلاب درباره جریاناتی همچون طیف شیرازی گفته‌اند:‌ «امروز، هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه دست‌هایی در کار است برای اینکه این‌ها را از هم جدا کند؛ همه‌ این دست‌ها هم اگر جست‌وجو کردید، می‌رسد به مراکز جاسوسی و اطلاعاتی دشمنان اسلام؛ نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط؛ دشمنان اسلام. آن تشیعی که ارتباط به ام‌آی‌شش انگلیس داشته باشد، آن تسننی که مزدور سی‌آی‌ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است، نه آن سنی است؛ هر دو ضد اسلام‌اند».

ایشان همچنین گفته‌اند:

«بزرگان تشیع اعم از امام(ره) و دیگران همواره بر حفظ اتحاد امت اسلامی تأکید کرده‌اند، بنابراین آن تشیعی که با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه‌هایی که در لندن و آمریکا هستند تبلیغ می‌شود، در مسیر شیعه واقعی نیست».

جالب است بدانید در اوج تحولات جهان اسلام نیز هیچ‌گاه خبری از حضور این جریان در کنار مظلومان نیست. برای فرقه شیرازی، تفاوت‌های مذهبی بیش از شباهت‌ها و اشتراکات دینی اهمیت دارد، بنابراین در منظومه فکری آن‌ها نه خبری از مظلومان فلسطینی است و نه ستمدیدگان یمنی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.