۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
کد خبر: 795455

یک استاد حوزه گفت: از خداوند بخواهیم که راهنمایی‌های خودش را برای ما بفرستد و زمانی که راهنما ارسال می‌کند شرایطی فراهم کند آن ‌را ببینیم، بپذیریم و تبعیت کنیم و راه نفوذ شیطان را بر ما ببندد تا به سمت بدی‌ها با او همراه نشویم.

چه زمانی انسان در خوبی کردن هنر می کند؟

به گزارش قدس آنلاین، در دعای روز بیستم و یکم ماه مبارک رمضان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین»

«خدایا قرار بده برایم در آن به سوی خوشنودی‌هایت راهنمایی و قرار مده شیطان را در آن بر من راهی و قرار بده بهشت را برایم منزل وآسایشگاه، ای برآورنده حاجت‌های جویندگان. »

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً» می‌گوید: برای دستیابی به مواردی که رضایت ‌خدا را جلب می‌کند می‌توانیم دلایلی روشنی را ببینیم، البته این امر زمانی محقق می‌شود که اراده‌ای برای این امر باشد و از لج و لجبازی، غرور و تکبر دست برداریم چون اینها موانع است.

وی ادامه داد: انسان وقتی به فطرت خود رجوع می‌کند وسائل اصلی را تشخیص می‌دهد، تصور کنید کسی برای بیان‌ خوب و بد کارهای خود از شما سوال می‌کند و شما می‌توانید به خوبی جواب او را بدهید چون حب و بغضی ندارید، اما همین‌ مسائل وقتی برای خود انسان رقم‌ بخورد نمی‌تواند تشخیص درست در مورد خود بدهد چون حب نسبت به خود دارد و حب زیاد باعث کور و کر شدن انسان‌ می‌شود.

این استاد حوزه تاکید کرد: انسان به قدری خود را دوست دارد که بسیاری از موارد نفسانی برایش جذاب است و از این ‌رو خوشنودی‌های الهی را گم می‌کند، بنابراین انسان اگر موارد نفسانی را کنار بگذارد راه باز خواهد شد و دلیل و راهنما برایش پیدا خواهد شد.

حجت‌الاسلام  سینایی یادآور شد: برای مثال برخی معتقدند هرکسی میهمانی به خانه‌ام بیاید به خانه او خواهم رفت اگر نیاید نمی‌روم، این در حالی که ما اگر کسی را دوست داریم باید به او سر بزنیم. شاید آن فرد شرایط سر زدن را نداشته باشد.

به گفته وی، اگر کسی به ما بدی کند و ما به آن خوبی کنیم مهم است وگرنه کسی که خوبی می‌کند به او خوبی کنیم هنر نکردیم.

این استاد حوزه بیان کرد: ما می‌توانیم در وجود خودمان یک طهارتی ایجاد کنیم که اگر دلیلی بر خوشنودی‌های الهی در ما به وجود آمد بتوانیم به راحتی تشخیص بدهیم و از آن مهم‌تر این است که مواردی که ممکن است در ما خشم، شهوت و غضب بیش از حد ایجاد کند را از خود دور ‌کنیم چون اینها راه ورود شیطان به درون انسان‌ خواهد بود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.