۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 795955

بزرگترین شهر زیرزمینی جهان با ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر، در یکی از استان‌های جنوبی کشور ترکیه کشف شد.

کشف بزرگترین شهر زیرزمینی جهان

به گزارش قدس آنلاین، باستان‌شناسان در جریان یک عملیات اکتشاف و حفاری در ترکیه به چیزی برخوردند که معتقدند بزرگترین شهر زیرزمینی در جهان است.

محققان در غاری که پیش‌تر در شهر میدیات واقع در استان جنوبی ماردین در ترکیه کشف شده بود، گذرگاه‌هایی پیدا کردند که به یک مجتمع متشکل از چاه‌های آب، انبارهای غله و عبادت‌گاه‌ها می‌رسد. قدمت تمام آن‌چه در این مجتمع کشف شده است به قرون دوم و سوم میلادی برمی‌گردد.

گانی ترکان (Gani Tarkan)، مدیر موزه ماردین، در این باره گفت: شهر میدیات برای یک هزار و ۹۰۰ سال بدون وقفه مورد استفاده قرار گرفته است. این شهر در ابتدا به عنوان جایی برای فرار کردن و پنهان شدن ساخته شد. همانطور که می‌دانید، مسیحیت در قرن دوم میلادی دین رسمی نبود.

وی افزود خانواده‌هایی که به دین مسیحیت می‌گرویدند در شهرهای زیرزمینی پناه می‌گرفتند تا از گزند مقامات در امان بمانند. احتمالا شهر زیرزمینی میدیات یکی از فضاهایی بوده که برای همین هدف ساخته شدند.

تاکنون شهرهای زیرزمینی مشابهی در ترکیه کشف شده‌اند. شهر زیرزمینی کاپادوکیا در آناتولی شرقی یکی از این شهرهاست که شامل ۲۰۰ کلنی باستانی است. این کلنی‌ها در قرن هفتم و هشتم میلادی در سنگ‌های آتشفشانی نرم موجود در منطقه کنده شده بودند. تاریخ‌دانان معتقدند این غارها در ابتدا پناهگاه ساکنان منطقه در مواجهه با هجوم بیگانگان بودند و در قرن چهاردهم میلادی به مخفیگاه‌ اقلیت مسیحی جامعه در مواجهه به نیروهای اشغالگر عثمانی تبدیل شدند. این شهرها تا سال ۱۹۲۳ که پایان جنگ‌های ترکیه و یونان بود هم هنوز کاملا متروکه و خالی از سکنه نشدند و در سال ۱۹۶۳ و پس از این که یک مرد اتاقی مخفی در پشت دیوار خانه‌اش پیدا کرد، دوباره کشف شدند.  

معروف‌ترین شهر زیرزمینی در کاپادوکیا مجتمع چندطبقه درینکویو است که ۶۱ متر زیرزمین ساخته شد. این شهر ظرفیت اسکان حدود ۲۰ هزار نفر به اضافه احشام را داشت. شراب‌خانه‌ها، اصطبل‌ها، کلیساهای کوچک و یک مدرسه دینی در گذرگاه‌هایی که درینکویو را به دیگر کلنی‌های مشابه وصل می‌کرد، کشف شدند.

البته شهر زیرزمینی تازه کشف شده میدیات باعث می‌شود درینکویو بسیار کوچک به نظر برسد. این شهر دستکم ظرفیت اسکان ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر را داشته است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.