۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 795972

بیت‌کوین و اتریوم دو ارز پرقدرت و محبوب دنیا کریپتوکارنسی هستند که روی هم رفته ۶۰ درصد از سرمایه موجود در دنیا رمزارزها را به خود جذب کرده‌اند.

بررسی شباهت و تفاوت های اتریوم و بیت کوین

این دو ارز پرقدرت روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند و هرکدام اهداف خاصی را دنبال می‌کنند. هدف از ایجاد بیت‌کوین، جایگزینی آن به‌عنوان ارز فیات است. درحالی‌که اتریوم به دنبال راحت‌تر کردن زندگی مردم با استفاده از بلاک‌چین است.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم، بر این باور است که بیت‌کوین دارای نقاط ضعف زیادی است و به همین جهت برای رفع این مشکلات رمزارز اتریوم را ساخته است. اتریوم مدتی است که بر سر زبان‌ها افتاده است و تکنولوژی منحصربه‌فرد آن مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفته است. برخی از سرمایه‌گذاران این دو ابرقدرت را خیلی با هم مقایسه می‌کنند و به دنبال بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. در ادامه با همراهی شما ضمن بررسی تاریخچه این دو ارز، شباهت‌ها و تفاوت بیت کوین و اتریوم را مرور می‌کنیم.

بررسی تاریخچه ارز اتریوم و بیت کوین

در صفحه صرافی بیت کوین تبدیل آمده‌است:«بیت کوین که در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو اختراع شده و آغازکننده‌ی دوره‌ی ارزهای دیجیتال است، همیشه با رشد بازار ارزهای دیجیتال در حال رشد بوده و نقش قلب تپنده‌ی این حوزه را داشته. این ارز از سال ۲۰۱۰ که قیمت آن تنها حدود ۰.۰۹ دلار بوده، تا سقف آخر خود (تا زمستان ۱۴۰۰) که قیمت ۶۹۰۰۰ دلار را دید، حدود ۷۷۰۰٪ رشد داشته. با وجود رشد فزاینده این حوزه در سال‌های اخیر، دولت‌های مختلف، پیوسته در حال سفت و سخت‌تر کردن قوانین روی ارزهای دیجیتال هستند ولی با این حال متخصصان این حوزه از قیمت‌های ۱۰۰٬۰۰۰ و ۱۵۰٬۰۰۰ دلار در ماه‌های آتی صحبت می‌کنند».

در صفحه صرافی اتریوم تبدیل آمده‌است:«اتریوم از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده و از سال ۲۰۱۵ که قیمتی حدود ۷۵ سنت داشته تا امروز (زمستان ۱۴۰۰) که قیمتش سقف ۴٬۸۰۰ دلار را دیده، جایگاه خود را به عنوان ملکه ارزهای دیجیتال با داشتن حدود ۲۰ درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال، تثبیت کرده. شبکه اتریوم با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد، پایه اصلی ارزش این ارز است و با گسترش کاربردها و بروزرسانی‌های این شبکه، بیشتر متخصصان حوزه رمزارزها انتظار دارند که اتریوم قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار را نیز در آینده نه چندان دور به خود ببیند. با این حال شبکه‌های دیگر مانند کاردانو در حال رشد سریع هستند و کاربردهای شبکه‌ی اتریوم را به شبکه‌ی خود می‌افزایند تا رقبایی جدی برای اتریوم محسوب شوند».

شباهت‌های ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین

۱. از هر دو می‌توانیم برای پرداخت هزینه کالا و خدمات به‌جای پول نقد در معاملات خود استفاده کنیم.

۲. این دو ارز مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین هستند و تحت کنترل هیچ دولت و نهادی نیستند.

۳. مرجع رسمی در دنیا برای صدور آنها وجود ندارد.

۴. هر دو این ارزها قابل استخراج هستند. برای استخراج اتریوم به سخت‌افزار کارت گرافیک قوی نیاز است و در کل برق کمتری استفاده می‌کند. سخت‌افزار موردنیاز برای استخراج بیت کوین، دستگاه اسیک است.

تفاوت‌های ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین

بیت کوین از سال ۲۰۰۸ به دنیا ارزهای دیجیتال معرفی شد و تا به امروز که جایگاه نخستین را دارد آزمون و خطاهای بسیار زیادی را پس داده است. رمزارز اتریوم کمی جوان‌تر است و به اندازه بیت‌کوین شهرت ندارد اما با توجه به تکنولوژی که دارد در جایگاه دوم قرار گرفته است. این دو ارز رمزنگاری شده از نظر خصوصیات فنی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به‌مرور آنها می‌پردازیم.

۱. هرکدام از این ارزها از زبان برنامه‌نویسی متفاوتی استفاده می‌کنند. الگوریتم استخراج بیت‌کوین SHA-۲۵۶ است و اتریوم از Ethash  که دارای یک حافظه قدرتمند است استفاده می‌کند.

۲. در حال حاضر اتریوم و بیت‌کوین از الگوریتم گواه اثبات کار (POW) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند اما الگوریتم اتریوم به‌زودی به (POS) تغییر می‌کند.

۳. بیت‌کوین در بخش‌هایی مانند شبکه بانکی، خرده‌فروشی و سرگرمی فعالیت می‌کند درحالی‌که برنامه‌های اتریوم در بخش‌هایی مانند رانندگی‌های خودکار ماشین و سیاست است.

۴. ارز دیجیتال اتریوم ذاتاً ارزشمند است اما از لحاظ اکوسیستم نسبت به بیت‌کوین ضعیف‌تر است. بیت کوین نسبت به اتریوم رشد قیمت بیشتری را داشته است و هنوز هم انتخاب اول سرمایه‌گذاران است.

۵. سرعت انجام شدن تراکنش‌ها، انتقال اطلاعات و پذیرش سازمان‌ها در اتریوم بیشتر است.

۶. سرعت استخراج اتریوم بیشتر است و ماینرها در هر ۱۵ ثانیه ۳ اتریوم تولید می‌کنند. درحالی‌که برای ساخت ۱۲ بیت‌کوین به ۱۰ دقیقه وقت نیاز است.

۷. عرضه بیت‌کوین محدود است و در نهایت امکان استخراج ۲۱ میلیون از آن وجود دارد، هرگز انتظار نمی‌رود که از آن فراتر رود. استخراج بیت‌کوین به مرور زمان به صفر می‌رسد، به همین جهت این ارز سیستم انتشار ضد تورمی دارد. از طرف دیگر اتریوم نیز دارای خاصیت ضد تورمی است و عرضه آن بی‌نهایت است.

۸. هدف کلی بیت‌کوین تبدیل‌شدن به پول جهانی و وسیله پرداخت است اما اتریوم علاوه بر قابلیت‌های ارز دیجیتال، قابلیت نصب برنامه‌های هوشمند و ایجاد قراردادهای هوشمند را دارد. در حقیقت رمزارز اتریوم هم به‌عنوان یک ارز دیجیتال و فراتر از آن کاربرد دارد.

۹. کارمزد تراکنش در شبکه بیت‌کوین دلخواه است و اگر بخواهیم ماینرها توجه ویژه‌ای به تراکنش‌ها داشته باشند باید پول بیشتری پرداخت کنیم. برای موفق بودن تراکنش در اتریوم باید مقداری اتر به‌عنوان کارمزد بپردازیم. اتر پرداختی به گس تبدیل می‌شود و گس محاسبات را هدایت می‌کند که موجب افزوده شدن تراکنش‌ها به بلاک‌چین می‌شود.

۱۰. مقیاس‌پذیری از دیگر تفاوت‌های اتریوم بیت‌کوین است. مقیاس‌پذیری بلاک‌چین بیت‌کوین به ۷ یا ۸ تراکنش در ثانیه محدود شده است. درحالی‌که این عدد برای اتریوم ۱۶ الی ۲۰  تراکنش در ثانیه می‌رسد.

اتریوم یا بیت کوین، سرمایه‌گذاری در کدام یک بهتر است؟

پروژه بیت‌کوین و اتریوم دو ایده کاملاً متفاوت هستند و به نوعی مقایسه کردن آنها با هم اشتباه است. خرید بیت‌کوین یک ذخیره ارزش است و می‌توانیم در طول زمان ارزش سرمایه خود را حفظ کنیم. اتریوم یک بستر غیرمتمرکز برای توکن‌های غیرمتمرکز است که می‌توانند از این بستر برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. ارزش بازار و نقدینگی در بیت‌کوین بیشتر است اما محدودیت استخراج دارد، درحالی‌که هنوز محدودیتی برای استخراج اتریوم در نظر گرفته نشده است. باتوجه‌به تمام بررسی‌های انجام شده و مقایسه‌هایی که با هم مرور کردیم نمی‌توان گفت که کدام ارز بهتر است و یا سودآوری آن نسبت به ارز دیگر برتری دارد. انتخاب اتریوم یا بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری به هدف ما، میزان علم و آگاهی در بازار مالی بستگی دارد.

توسعه دهندگان اتریوم با اجرایی کردن به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰، آینده روشنی را برای ارز متصور هستند. از سوی دیگر با کاهش سرعت استخراج بیت‌کوین، در آینده قیمت این ارز افزایش پیدا می‌کند. به‌طورکلی نمی‌توان گفت که کدام ارز برای سرمایه‌گذاری مناسب است اما بهتر است با استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری مانند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال سبد سرمایه‌گذاری خود را ایجاد کنیم.

سخن آخر

در نهایت شاید مهم‌ترین تفاوت بیت‌کوین و اتریوم این باشد که بیت‌کوین چیزی غیر از یک ارز دیجیتال نیست اما اتریوم یک فناوری لیدر است که شرکت‌ها و سازمان‌ها برای ساخت برنامه‌ها جدید از آن استفاده می‌کنند. بیت‌کوین و اتریوم رقیب همدیگر نیستند و به نوعی مکمل یکدیگر هستند و برتری شمردن هرکدام کار درستی نیست. در حقیقت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال با ریسک همراه است و بهتر است بادقت و احتیاط بیشتری در این بازار گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.