تولیت آستان قدس رضوی رویکرد این آستان مقدس در سال ۱۴۰۱ را تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان معرفی کرد.

رویکرد آستان قدس رضوی تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار رؤسا، اعضای هیئت‌علمی و اساتید دانشگاه‌های مشهد مقدس با بیان اینکه حرم مطهر رضوی آرامگاه عالم آل محمد(ص) است، اظهار کرد: آستان قدس رضوی دستگاه عالم آل محمد(ص) است، از این رو باید بیشترین ارتباط را با علما، دانشگاهیان و فرهیختگان در علوم و حوزه‌های مختلف داشته باشد.
وی به منحصر شدن عمده نذورات و موقوفات به مقوله اطعام اشاره و اظهار کرد: اطعام برای کسب رضای الهی بسیار نیکوست و اجر بسیاری دارد، اما چرا نذرهای فرهنگی مانند نذر کتاب‌هایی که منجر به ترویج آموزه‌های الهی و سیره ائمه اطهار(ع) شود، کمتر موردتوجه است؟ 
تولیت آستان قدس رضوی تأثیرگذاری نذورات و موقوفات فرهنگی را ماندگار و اثرگذار دانست، عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های دینی عمدتاً تنها به مناسک بسنده و کمتر به مقوله عمق‌بخشی دینی و بصیرت آفرینی توجه شده است، شعائر و هیجانات در جای خود بسیار نیکو و مقدس هستند اما اگر شعائر از پشتوانه معرفتی و علمی برخوردار نباشند، فرد نمی‌تواند در برابر شبهه افکنی‌های دشمنان دین ایستادگی کند و گاهی با یک شبهه تا مرز ارتداد پیش می‌رود.
وی تصریح کرد: مذهب تشیع بر عقلانیت و تفکر استوار است، به‌طوری‌که کتاب «اصول کافی» که یکی از معتبرترین کتب روایی شیعه بوده، با پرداختن به موضوع «عقل و جهل» آغاز و سپس وارد موضوعات فقهی و غیره می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی گفت: رسالت آستان قدس رضوی تنها اداره این بارگاه نورانی نیست، اگرچه که فراهم آوردن سازوکار زیارتی متعالی و دل‌نشین با امکانات و تسهیلات مناسب از وظایف مهم آستان قدس به شمار می‌رود و نباید در این زمینه کوتاهی شود که الحمدالله تاکنون نیز نشده و شرایط زیارت از حیث فضا و امکانات تقریباً در حد مطلوب است، اما در کنار این مهم یکی از رسالت‌های اصلی آستان قدس مقوله فرهنگ و تحقق این فرمایش حضرت رضا(ع) که فرمودند «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا، اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند» است.
وی بارگاه منور رضوی را کانون رشد، تعالی و تربیت انسان‌ها و الهام‌بخش به جامعه در جهت انتخاب زیست مؤمنانه دانست و ابراز کرد: زیارت نقطه پایان نیست، زیارت نقطه آغاز تحول و تکامل مثبت انسان در جهت کسب تقوا و تقرب الهی است و مردم باید از این بارگاه مطهر سبک زندگی و راه خوشبختی و هدایت را کسب کنند و این مهم در صورتی محقق خواهد شد که فعالیت‌های آستان قدس پشتوانه علمی داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هر کاری اگر بخواهد ماندگار و تأثیرگذار باشد باید از پشتوانه علمی، منطقی و عقلانی برخوردار باشد، اظهار کرد: فعالیت‌های احساسی و شعاری همانند موج دریا هستند که با همان سرعتی که ظاهر می‌شود از بین می‌رود، لذا آستان قدس رضوی به دنبال فعالیت‌های ماندگار و علمی است، اگرچه که فعالیت‌های احساسی نیز در جای خود بسیار خوب هستند.
وی عنوان کرد: در حرم مطهر رضوی باید مکان‌هایی برای محققان و فعالان عرصه علم و دانش وجود داشته باشد تا در آن محل جلسات علمی خود را برگزار کنند زیرا امام رضا(ع) عالم آل محمد بوده و حرم مطهر رضوی بهترین مکان برای توسل به حضرت رضا(ع) برای حل مشکلات علمی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: سیره دانشمندان بزرگ مسلمان این بوده که هر زمان با مشکلی علمی مواجه می‌شدند به خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) متوسل می‌شدند و بسیاری از دانشمندان برای حل مشکلات علمی خود به حضرت رضا(ع) متوسل شدند و پاسخ گرفتند؛ ما معتقدیم کسب علم و دانش نیز عبادت است و حرم مطهر رضوی نباید تنها به یک بعد از مناسک عبادی منحصر باشد.
وی ابراز کرد: سازوکارهایی برای گسترش همکاری دانشگاه‌ها با بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی باید فراهم شود تا بتوانیم در حوزه‌ها گوناگون از ظرفیت خوب دانشگاه‌ها استفاده کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوعات اقتصادی در نام‌گذاری‌های چند سال اخیر، ابراز کرد: رهنمودهای رهبری معظم انقلاب سرلوحه کار آستان قدس بوده و این نهاد مقدس سزاوارتر از هر مجموعه‌ای برای تحقق معانی مدنظر معظم له است، لذا دانشگاه‌ها باید در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب از حیث علمی آستان قدس را یاری کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه آستان قدس دست نیاز خود را به‌سوی مراکز علمی کشور دراز می‌کند، عنوان کرد: این آستان مقدس حمایت و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب نخبگان را به میزان توان و امکانات وظیفه خود می‌داند و در این راه به میزان مقدورات، امکانات و توان خود را به کار خواهد بست.
پیش از سخنان تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام جواد مهدوی نسب رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان خراسان رضوی در سخنانی کوتاه از حسن توجه آستان قدس رضوی به جامعه دانشگاهی استان خراسان تشکر کرد و هدف از برگزاری این جلسه را همکاری بیش از پیش جامعه دانشگاهی با آستان قدس در راستای بالا بردن بهره‌وری، رشد و ارتقا فعالیت‎های این آستان مقدس و در مقابل کمک آستان قدس به دانشگاهیان برای ایفای نقش در تحقق شعار سال، تمدن سازی، انسان‌سازی و رشد جامعه دانست.
دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این دیدار طی سخنانی خواستار تقویت ارتباط آستان قدس رضوی با دانشگاه‌ها شد و گفت: جلساتی بین دانشگاه‌های مختلف در حال انجام است و ان‌شاءالله مجمعی تحت عنوان «مجمع دانشگاه‌های استان خراسان رضوی» را شکل خواهیم داد تا تأثیرگذاری اجتماعی دانشگاه‌ها را افزایش دهیم.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها انسان‌سازی و تربیت افرادی بوده که قرار است تمدن نوین اسلامی را رقم بزنند و تلاش ما این است که منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه در سال جاری با همکاری نزدیک با آستان قدس محقق کنیم.
همچنین در ادامه این دیدار ۶ تن از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مشهد به بیان نظرات و دیدگاه‎های خود پرداختند.
آقایان دکتر محسن تفقدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حجت‌الاسلام جواد ایروانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر قاسم صادقی بجستانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دکتر سید کمال‌الدین حسینی عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد، دکتر سید محمد حسینی معصوم عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی و خانم دکتر فاطمه فراش بام حرم عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و جزو دو درصد دانشمندان برتر جهان محورهای ذیل را بیان کردند:

- اهمیت استفاده از ظرفیت‌ها آستان قدس برای صادرات تولیدات دانش‌بنیان دانشگاه‌های استان
- اهمیت پاسخگویی به شبهات دینی در فضای مجازی برای مصونیت بخشی به نسل جوان
- لزوم رفع موانع زیرساختی تولید و حرکت واحدهای صنعتی به سمت دانش و فناوری‌های نوین برای فاصله‌گیری از تولیدات صرفاً مونتاژ
- اهمیت استفاده از نخبگان و پژوهشگران برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در آستان قدس رضوی
- لزوم میدان‌داری دانشگاه، علم و دانش در گره‌گشایی از مشکلات مردم 
- فعال‌سازی ظرفیت عظیم نهفته در مراکز دانشگاهی برای کمک به حل مسائل کشور
- نقش مهم دانشگاه فرهنگیان در حوزه فرهنگ‌سازی و تربیت نسل آینده 
- توجه بیش‌ازپیش آستان قدس رضوی به ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها به‌عنوان سرمایه‌های عظیم علمی، فکری و فرهنگی کشور و تربیت‌کنندگان نسل جوان

 

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.