نادر طالب زاده» مجری و برنامه‌ساز با سابقه تلویزیون روز گذشته در ۶۹ سالگی درگذشت.

علمدار جبهه فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین، نادر طالب زاده مستند ساز، تهیه کننده، مجری تلویزیونی و کارگردان ایرانی و دبیر کنفرانس بین المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از موسسان شبکه افق بود که مدرک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی خود را از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینمای خود را از دانشگاه کلمبیا گرفت.
 طالب زاده در دوران انقلاب اسلامی در آمریکا مشغول تحصیل بود اما در بحبوحه انقلاب به ایران بازگشته و فیلمی ۳۵ دقیقه از در مورد گروگانگیری سفارت آمریکا ساخت. در واقع طالب زاده فعالیت هنری را از ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد.
این مستند ساز در گفتگویی گفته بود «درست سه ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمدم و با خبرگزاری‌های مختلف از جمله CBS آمریکا که یکی از مهمترین شبکه‌های خبری آن کشور است، کار کردم این هم خط امام (ره) بود که همه کمک کنیم تا اخبار انقلاب به گوش جهانیان برسد. بلافاصله پس از ۲۲ بهمن ۵۷ از CBS بیرون آمدم و به همراه چند تن از دوستان دیگرم … یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجوز روزنامه‌ی تهران تایمز را گرفتیم و آن را تأسیس کردیم. آنچه که بعد از این موضوع اتفاق افتاد، تسخیر لانه‌ی جاسوسی بود که من در مورد آن مستندی برای تلویزیون ساختم که محور آن انعکاس معکوس این حادثه برای ایرانیان بود، در این مستند با تمام خبرنگاران آمریکایی که در ایران حضور داشتند، صحبت کردم و این مستند آغاز همکاری من با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود و به نوعی آموزش و تربیت و سلوک رسانه‌ای را از آن زمان شروع کردم.
 او از منتقدان سرسخت سیاست های ایالات متحده و رسانه های این کشور به شمار آمده و معمولاً به عنوان مجری و کارشناس در برنامه های شبکه افق در این باره سخن می گفت و همواره به خاطر اظهارنظرهای جنجالی و متفاوتش شناخته می شد. همسر وی زینب مهنا پژوهشگر و فعال حقوق بشر اهل لبنان است.


از دیگر فعالیت‌های طالب زاده می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.
او از مهم‌ترین هنرمندان جبهه انقلاب بود. و برگزاری سلسله همایش های افق نو و شناسایی و تجمیع اندیشمندان غیر ایرانی و غیر مسلمان ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی، نقشی بزرگ در شکل گیری جبهه جهانی نخبگان عدالت خواه و ضد ظلم ایفا کرد.
در همین رابطه جواد شمقدری کارگردان، نویسنده و تهیه کننده انقلابی در خصوص تاثیر حضور طالب زاده و  تولید آثار مختلف در رشد و تبلور جبهه فرهنگی در تمام سال های فعالیت های هنری اش گفت: مرحوم طالب زاده یکی از مصادیق و افرادی است که تحت تاثیر انقلاب اسلامی حیات مجددی پیدا کرد. ایشان سال ها در آمریکا زندگی می کرد ولی با تولد انقلاب اسلامی و گرایشش به این سمت زندگی جدیدی را برای خودش رقم زد.
وی ادامه داد: با تابش نور انقلاب اسلامی بود که طالب زاده همه گذشته و تحصیلاتش در آمریکا را بگذارد و به ایران بیاید و در حساس ترین لحظات و روزها و سالهای دفاع مقدس حضور جانانه ای را در عرصه فرهنگی داشته باشد.
شمقدری افزود: نادر طالب زاده بعد از دوران دفاع مقدس در فرایند حرکت های فرهنگی خودش ادامه حیات داد و با توجه به شناختی که از تمدن و فرهنگی غربی داشت بخشی از ماموریت خودش را در این مسیر قرار داد تا بتواند ظرفیت هایی را که در غرب وجود دارد و می تواند در خدمت انقلاب اسلامی قرار بگیرد آنها را احیا کند.
این کارگردان انقلابی اضافه کرد: و در همین راستا ایشان جدایی از آن مواردی که گاهی زمانی پیدا میکرد و فیلمهای مستندی مانند ساعت ۲۵  را تهیه می کرد هیچگاه ارتباطش را با اندیشمندان و متفکران غربی که نسبت به فرهنگ غرب دچار چالش شده بودند و به  دنبال مفری بودند را قطع نکرد و همچنان سعی می کرد این افراد را به راه انقلاب اسلامی رهنمون کند که در این راستا تلاش های زیادی داشت که اوج فعالیت هایش هم در این سال های اخیر ساخت برنامه «عصر» بود که با بسیاری از این اندیشمندان به گفتگو می نشست و از زبان آنها هم به زوایای پنهان زشتی های فرهنگ غرب می پرداخت و هم از زبان این افراد به عظمت انقلاب فرهنگی می پرداخت که خود همین می توانست حرکتی باشد که ابعاد انقلاب اسلامی را گسترش بدهد.
اما، طالب زاده در سال ۱۳۹۵ مدعی شده بود که هدف حمله بیولوژیکی قرار گرفته است و در این باره گفته بود: «یک سال و نیم پیش به گروهی از لبنان برای راهپیمایی اربعین به عراق رفتم؛ که چمدان من را از هتلی که در نجف بودم از میان صدها چمدان برداشتند و ۵ الی ۶ روز بعد در کربلا نصفه شب تحویلم دادند. لپ تاپ من را خالی و بررسی‌های کامل را انجام داده بودند. از همان روز که چمدان را تحویل گرفتم حالم بد شد اما متوجه این ماجرا نبودم… درست بعد از آن بود که این اتفاقات افتاد اما فکر می‌کردم آن‌ها محتویات لپ‌تاپ را می‌خواهند و گمان نمی‌کردم با خودم کاری داشته باشند. از همان روز به بعد سرفه‌های خونی داشتم....  
متاسفانه طالب‌زاده در تمامی این سال‌ها با عوارض این بیماری دست‌وپنجه نرم کرد اما این بیماری طولانی نیز سبب نشد تا او از کارهای روزانه و برنامه‌های انتقادمحورانه خود عقب بنشیند. به همین دلیل است که مخاطب در تمام این مدت؛ طالب‌زاده را در موقفعیت های مختلف می‌دید. کارنامه فعالیت های طالب زاده مملو از مجاهدت‌ها و کوشش‌های است که نشان از تلاش مصاعف او در مسیر تنویر افکار عمومی به شیرینی حقیقت و مبارزه با استبداد مزین شده است. طالب زاده مجری برنامه‌های مختلف تلویزیونی از جمله برنامه «عصر» شبکه افق بود. او همچنین سال‌ها به مستندسازی مشغول بوده است و در حوزه سینما علاوه‌بر کارگردانی جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرد. از مهمترین جشنواره‌های جریان سازی که او طی این سال‌ها دبیری اش را بر عهده داشت می‌توان به جشنواره فیلم «عمار» اشاره کرد. همچنین کنفرانس افق نو از دیگر رویدادهایی بود که با دعوت از چهره‌های بین‌المللی در عرصه مبارزه علیه استعمار و استکبار برگزار می‌کرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.