نشست علمی «نقش مهاجرین افغانستانی با تمرکز بر گلشهر در آینده فرهنگی-تمدنی شهر» در حاشیه اولین رویداد بین‌المللی«ماه امت»که به میزبانی محله گلشهر در حال برگزاری است، انجام شد.

گلشهر و جهانشهر مشهد

در این نشست حجت‌الاسلام سیدعلی سجادی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در شروع نشست با تبیین تاریخ ایجاد منطقه گلشهر گفت: در زمان ۱۰۰ سال پیش مشهد و گلشهر منطقه مهاجرپذیر بوده است به دلیل اتفاقی که در افغانستان افتاد جمعی از شیعیان از ناچاری هجرت کردند و من از نسل مهاجران گلشهر هستم که از شهر دیگر به مشهد مهاجرت کردم.
وی اشاره کرد: طی این زمان، نخبگانی در این جامعه رشد کردند، به طور مثال مرحوم آخوند خراسانی پدرشان از هرات به مشهد کوچ کرد که خیابانی در شهر مشهد به نام آخوند خراسانی نام‌گذاری شده است. ما با مهاجران افغانستانی از پیش از انقلاب از نظر تعالیم دین، عقیده و زبان مشترک هستیم.

گفتمان وحدت

حجت‌الاسلام ثارالله ظهوری، مسئول بنیاد فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران نیز در این نشست اظهار کرد: مدتی است مسئله نگاه امتی در جمهوری اسلامی ایران نمایان‌تر شده است. نخستین و مهم‌ترین دلیل آن ابتکار عمل سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی بود که لشکر فاطمیون و مدافعین حرم را به وجود آورد. لشکر فاطمیون و خون مطهر شهدایی چون ابوحامدها، حجت‌ها، ذبیح‌ها و... موجب شد نگاهی مثبت در جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهاجران افغانستانی صورت بگیرد. این خون‌ها، جوششی را ایجاد کرد که سبب شد دل‌ها یکی شود.
وی عنوان کرد: برای ایجاد تمدن اسلامی که ظهور حضرت است در عرصه نظامی، بین‌المللی، فرهنگی و اجتماعی نمونه‌ای از قدرت راهبردی مکتب اهل بیت(ع) به نمایش گذاشته شده است. اگر این گفتمان‌ها در بین مسئولان صورت نگیرد اتفاقی رخ نمی‌دهد، ولی ما بزرگ‌ترین مانع را در گفتمان‌سازی با مسئولان می‌بینیم که این ارتباط باید برقرار تا فرمایشات رهبر اجرا شود چون به گفته ایشان، مهاجران باید تکریم شوند که ایران خانه دوم آن‌هاست.

زیرساخت اندیشه‌ای

حسین کمیلی، فعال فرهنگی بین‌الملل در ادامه این نشست یادآور شد: طی ۶ ماه فعالیت در گلشهر، با بیش از ۴۰۰ نخبه جلسه داشتیم و منطقه گلشهر نهاد ویژه‌ای در شهر مشهد محسوب می‌شود. از گفت‌وگوهای علمی، اندیشه‌ای درباره فعالیت‌های اجتماعی غفلت شده است. توانمندسازی همه‌جانبه در پروژه‌های حاشیه شهر یکی از حلقه‌های مفقوده است به طور مثال در بحث اشتغال؛ توانمندی مالی و مهارتی و حتی بحث‌های زیرساختی مفصل کار می‌شود ولی معمولاً موضع اندیشه مورد توجه نیست که این یک شرط لازمی است و اگر به آن توجه نشود شروط بعدی به دلیل ساختارهای کلان که قدرت بیشتری دارند، محقق نمی‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: نکته دومی که مورد توجه قرار گرفته واژه «به میزبانی گلشهر» است که تضاد جالبی درون خودش دارد و این رویداد به میزبانی گلشهر است، ولی گلشهر جایی است که جامعه مهاجر خود را مهاجر می‌دانند و خودشان به ما می‌گویند جامعه میزبان؛ این تفکیک اینجا اتفاق افتاده است و اگر قرار است به مشهد تمدنی بیندیشیم، مشهدی که براساس اصول و اندیشه‌های نگاه اسلامی باید توسعه پیدا و پیشرفت می‌کرد این‌گونه دوگانگی نباید در آن نمودی می‌داشت ولی اکنون در عالم واقع اندکی دوگانگی داریم.  با برنامه‌هایی از این دست باید برای رفع آن قدم برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.