رکودی که سینمای ایران در اکران نوروزی تجربه کرد، به شکل وخیم‌تری در اکران ماه رمضان نیز تداوم یافت.

سینمای ایران را روزه بُرد؟ یک میلیون و ۸۰ هزار تماشاگر در اکران رمضان

به گزارش قدس آنلاین، سینماهای سراسر کشور در ماه رمضان امسال، ۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشتند. این در حالی بود که همه گیری کرونا، دست از سر سینماها برداشته.  

در این ماه حدود ۱ میلیون و ۸۰ هزار نفر، در ۴۵ هزار و ۷۰۰ سانس به تماشای فیلم نشستند.

سگ‌بند با ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، پرفروش‌ترین فیلم اکران رمضان امسال بود. روز صفر با ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، موقعیت مهدی با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، شادروان با ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون و انفرادی با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ترکیب ۵ فیلم پرفروش اکران رمضان امسال را تشکیل دادند.

سینمای ایران را روزه بُرد؟ یک میلیون و ۸۰ هزار تماشاگر در اکران رمضان
فیلم موقعیت مهدی

 مقایسه اکران رمضان با اکران نوروز

نکته جالب این مقایسه در این است که میزان فروش ۱۳ روز ابتدای امسال با میزان فروش کل ماه رمضان برابر است. با این تفاوت که برای ۱۳ روز نوروز، ۷۵۶ هزار نفر به تماشای آثار نشستند اما این آمار برای اکران رمضان که انتظار کاهش مخاطب می‌رفت، به ۱ میلیون و ۸۰ هزار نفر رسید.

این افزایش ۳۳۰ هزار نفری مخاطب در اکران رمضان، به دلیل بازه طولانی این ماه در مقایسه با نوروز نیست بلکه هرساله میزان مخاطبان اکران رمضان، از افت قابل توجهی به نسبت دیگر ایام سال و علی‌الخصوص نوروز برخوردار بود اما مهم‌ترین دلیلی که سبب شده تا تعداد مخاطبان در رمضان امسال، بیشتر از مخاطبان نوروزی باشد، اولا، نیم‌بها بودن سانس‌ها تا پیش از افطار و ثانیا، اکران دو فیلم مخاطب‌پسند بوده است.

موافقان افزایش ۵۰درصدی قیمت بلیت باید توجه داشته باشند که با نیم‌بها شدن قیمت بلیت در سانس‌های پیش از افطار، بسیاری از سالن‌های کشور از خطر ورشکستگی نجات پیدا کردند. تعداد سانس‌های روزانه در اکران رمضان، با استقبال قابل‌توجهی همراه بود و این اتفاق در سانس‌های بعد از افطار، با رخوت و کندی بسیاری مشاهده شد.

و رکودی که همچنان ادامه دارد

این اتفاق در شرایطی رقم خورده که تعداد سانس‌های یک ماه رمضان، ۱۷۰۰ سانس کمتر از اکران ۱۳ روزه سینماها در ابتدای سال جاری بوده است.

همچنین انتقادها به شورای صنفی نمایش در انتخاب آثار اکران نوروزی، هم‌چنان موجه به نظر می‌رسد. اکران ۳ فیلم جدید فطر که از چهارشنبه گذشته به روی پرده رفتند، روی هم حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را شامل شدند که حدودا ۱۵ درصد از کل میزان فروش این ماه محسوب می‌شود.

بنابراین مشخص است که فیلم‌های نوروز، علیرغم گذشت ۳ هفته از آغاز اکران آنها، از چسبندگی لازم برای کشاندن مخاطب به سینماها برخوردار نبودند چرا که این ۷ فیلم درمجموع یک ماه رمضان، چیزی در حدود ۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروختند که با توجه به قیمت بلیت ۴۵ هزار تومانی، آمار قابل قبولی به حساب نمی‌آید.

سینمای ایران را روزه بُرد؟ یک میلیون و ۸۰ هزار تماشاگر در اکران رمضان
فیلم سگ بند

حال اگر تعداد ۹۷ هزار نفر مخاطب ۳ فیلم جدید را از کل مخاطبان کسر کنیم، متوجه می‌شویم که علیرغم در نظر گرفتن بلیت نیم‌بها برای سانس‌های پیش از افطار، باز هم تعداد مخاطبان آثار نوروزی که هنوز هم جدید هستند، در طول یک ماه، به ۱ میلیون نفر نمی‌رسد و این یعنی اینکه بحران مخاطبان سینما، همچنان ادامه دارد.

نکته قابل تامل اینکه حالا دیگر می‌توان عنوان کرد که دلیل کاهش تعداد مخاطبان اکران نوروز چه پارامترهایی بوده است. وقتی مخاطبان در ماه رمضان، به استقبال بلیت نیم‌بها می‌آیند یعنی آن‌که قیمت کنونی بلیت برای اقشار مختلف جامعه سنگین است و شورای صنفی نمایش باید تصمیم بگیرد که یا به مانند ادوار گذشته، ۲ روز نیم‌بها در طول هفته تعیین کند و یا برای سانس های قبل از عصر، همچنان بلیت نیم‌بها در نظر بگیرد.

استقبال ۹۷ هزار نفری مخاطب از ۳ فیلم جدید اکران، آن هم در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد که مخاطب در هر زمانی که فیلم تماشاگرپسند نمایش داده شود، به سینما می‌رود.

بنابراین کاملا مشخص است که حیات تضمینی سینما در سال جاری، بسته به تعدیل نرخ بلیت و نظم متواتر اکران در نمایش فیلم‌های مخاطب‌پسند است. در غیر این صورت، باید منتظر تداوم روند رکود در مابقی ایام امسال بمانیم.

سینمای ایران از ابتدای امسال تا پایان ماه رمضان، ۱۰ فیلم را به روی پرده فرستاد. در این بازه زمانی، یک میلیون و ۹۵۱ هزار نفر در ۸۳ هزار و ۷۵۰ سانس به تماشای فیلم‌ها نشستند. سینمای ایران در این مدت، ۶۳ میلیارد تومان فروش داشت.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.