۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 796961

فلسفه کلیدی شکل گیری بورس در دنیا، در واقع ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای جمع کردن سرمایه‌های کوچک و بزرگ سرمایه گذاران است تا شرکت‌ها و پرژه‌های آن‌ها از نظر مالی تامین شوند.

راهنمای جامع برای علاقه‌مندان سرمایه گذاری در بازار سرمایه

اگر شما هم تجربه فعالیت در بازار سرمایه را داشته‌ باشید، احتمالا تا به حال بارها نام بورس اوراق بهادار را شنیده‌اید و سوالاتی از این قبیل که بورس چیست، آیا این بازار بازدهی کافی و مناسبی دارد و یا چگونه می‌توانیم در بورس سرمایه گذاری کنیم، برای شما پیش آمده است. در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم و به شما خواهیم گفت که بورس چیست و سرمایه‌گذاری در آن چه مزایایی دارد؟ با ما همراه شوید. 

بورس چیست و چه مزایایی دارد؟

فلسفه کلیدی شکل گیری بورس در دنیا، در واقع ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای جمع کردن سرمایه‌های کوچک و بزرگ سرمایه گذاران است تا شرکت‌ها و پرژه‌های آن‌ها از نظر مالی تامین شوند.

بورس بازاری است که در آن دارایی‌های مالی و واقعی قیمت‌گذاری و خرید و فروش می‌شوند. در ادامه با مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

میزان بازدهی، تنوع گزینه‌های سرمایه گذاری، نقد شوندگی و همچنین قابلیت سرمایه گذاری با پول کم از جمله مواردی است که در زیر این عنوان باید به آن توجه کرد. بازار بورس طی ۱۰ سال گذشته بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه گذاری داشته باشد.

تنوع گزینه‌های سرمایه‌گذاری از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در بورس است. در این بازار سهام نمادهای معاملاتی مختلفی را می‌توان معامله کرد و علاوه بر آن در کنار سرمایه‌گذاری مستقیم، با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی می‌توان سبدی متنوع از سهام شرکت‌های مختلف حاضر در بورس را خریداری کرد و از این طریق ریسک کاهش سرمایه در این بازار را به حداقل رساند.  

از دیگر مزایای بورس هم می‌توان به نقد شوندگی بالای آن اشاره کرد. به این معنی که اگر شما هر زمانی تصمیم بگیرید که سهام خود را در این بازار به فروش برسانید، اغلب اوقات می‌توانید فقط در چند دقیقه این کار را به راحتی انجام دهید.

در حالی که اگر شما دارایی‌هایی مانند مسکن و یا خودرو داشته باشید، نقدشوندگی آن‌ها تا چند ماه طول می‌کشد. نکته مثبت دیگری که در خصوص سرمایه‌گذاری در بورس باید به آن توجه کنید این است که قابلیت سرمایه گذاری با پول‌های کم هم برای شما ارائه شده است. کسانی که علاقه دارند در بورس سرمایه گذاری کنند، با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

بازار بورس قادر است پس اندازهای جزئی و راکد سرمایه گذاران خرد را جمع کند و در امور تولید و تامین مالی موسسه‌ها، کارخانه‌ها و کسب و کارهای تولید کننده دیگر به کار گیرد و در نهایت سبب رشد اقتصادی کشور شود که یکی دیگر از مزایای این بازار محسوب می‌شود.

از دیگر مزایای بورس می‌توان به کنترل میزان نقدینگی و تورم هم اشاره کرد. دولت می‌تواند با فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت نقدینگی که در جامعه موجود است را در زمان افزایش میزان نقدینگی کشور، جمع آوری ‌کند. به همین ترتیب این کار باعث می‌شود تا از تورم بیشتر جلوگیری شود. این‌ها موضوعاتی هستند که شما باید در رابطه با این که بورس چیست و چه مزایایی دارد، اطلاع داشته باشید.

انواع بازار بورس در ایران

بازارهای بورس در ایران به صورت کلی به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم:

بورس اوراق بهادار

در این نوع از بورس، انواع دارایی‌های مالی مانند سهام شرکت‌ها، اوراق مشارکت و ... خرید و فروش خواهد شد. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران با استفاده از معیارهایی مثل شفافیت، نقد شوندگی، درصد سهام شناور آزاد و ... در دو بازار اول و دوم بورس سهام خود را عرضه می‌کنند.

فرابورس ایران

مهم ترین وظیفه شرکت فرابورس ایران، سامان دادن و هدایت بخشی از بازار سرمایه است که شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را پیدا نکرده‌اند و یا تمایل دارند هر چه زودتر به بازار وارد شوند. به همین دلیل روند پذیرش شرکت‌ها به صورتی خواهد شد که با احراز حداقل شرایط و در سریع ترین زمان، می‌توانند امکان ورود به بازار معاملات سهام را داشته باشند.

بورس کالا

در قسمت دیگری از این موضوع که بورس چیست به بورس کالا می‌پردازیم. این نوع از بورس بازار منسجمی است که تعداد زیادی از تولید کنندگان کالای خود را در آن ارائه می‌دهند. کالای مربوطه هم بعد از بررسی و قیمت گذاری توسط کارشناسان بورس کالا به خریداران عرضه خواهد شد. در این بازار بورس، معمولا کالاهای خام و فرآوری نشده داد و ستد می‌شوند. از مزایای بورس کالا در ایران، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم کننده بازار است که موجب می‌شود تمامی تولید کنندگان و مصرف کنندگان و تجار کالا از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس بهره مند شوند.

بورس انرژی

بورس انرژی یکی دیگر از بازارها است که برای انجام معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن‌ها در جهان وجود دارد. بورس انرژی هم مانند سایر بورس‌ها در ایران یک بازار رقابتی است که تعداد زیادی فروشنده و خریدار دارد که با کمک این افراد و معاملات آن‌ها، قیمت‌ حامل‌های انرژی در نهایت به تعادل خواهد رسید.

سخن آخر

ما در این مطلب برای شما توضیح دادیم که بورس چیست و چه مزایایی دارد. همچین شما را با مزایای خرد و کلان بورس و انواع بازار بورس در ایران شامل بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی آشنا کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.