ساخت پارک بانوان سمنان از سال ۹۸ در راستای ایجاد محیط ورزشی امن و راحت برای استفاده بانوان سمنانی آغاز شد و با وجود نظرهای مختلف در خصوص جانمایی نادرست و سرعت پایین ساخت پارک، اکنون شهروندان به دنبال پاسخ روشن درباره زمان اتمام پارک بانوان هستند.

پارک بانوان سمنان تا پایان سال آماده می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، سلامتی با ارزش ترین نعمت الهی است که حفظ آن نیازمند رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم، کاهش مصرف مواد غذایی مضر در کنار داشتن تحرک و ورزش است.به گفته متخصصان پیاده روی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه از افزایش فشار خون، دیابت، ناراحتی قلبی و اضافه وزن جلوگیری می کند. انجام ورزش های تخصصی و حرفه ای در صورت فراهم بودن شرایط نیز کمک مطلوبی به سلامت جسم و روح می کند. انجام ورزش های گروهی در ایجاد انگیزه و نشاط جمعی نیز تاثیر شگرفی دارد.

ورزش تاثیر قابل توجهی در کاهش استرس، کنترل بیماری ها، درمان افسردگی و گسترش ارتباطات اجتماعی دارد. بالا بودن هزینه باشگاه های ورزشی، مناسب نبودن زمان کلاس دوره های ورزشی و همزمانی آن ب اوقات کاری و زندگی افراد، نبود دسترسی به باشگاه های ورزشی، نداشتن تمایل برای حضور در باشگاه ها، متناسب نبودن ورزش های ارائه شده در باشگاه با ویژگی های جسمی افراد، از جمله دلایل انتخاب پارک ها و بوستان ها برای ورزش است.

پیاده روی و دویدن به عنوان ورزش های هوازی ارزان قیمت و در دسترس، طرفداران ویژه خود را در پارک ها دارد و بیشتر افراد مشغول پیاده روی و انجام حرکات کششی ساده هستند. اگرچه ورزش برای همه رده های سنی مفید و ضروری است، اما بانوان به عنوان مهره اصلی زندگی و خانواده و نقش کلیدی در تربیت فرزندان و هدایت آنان به سمت ورزش، نیازمند ایجاد فرصت روزانه ورزش هستند.

با گشتی در شهر و گذر از بوستان ها و پارک، افراد زیادی را مشاهده می کنید که به صورت انفرادی یا جمعی در ساعات مختلف روز مشغول ورزش هستند. جمعی از افراد ساعات اولیه صبح را به دلیل هوای مطبوع و دلپذیر برای ورزش در پارک ها انتخاب می کنند و گروهی پس از فراغت از کارهای روزانه، عصر یا ساعات انتهایی شب را مشغول رسیدگی به سلامت جسمی هستند.

شمار بانوان سمنانی حاضر در بوستان ها و پارک های شهر برای انجام فعالیت های بدنی قابل توجه است و نشان از اهمیت و توجه خانواده ها به سلامت جسمی و روحی بانوان دارد. محدودیت در پوشش بانوان و حضور آقایان در فضای بوستان ها و پارک ها، آزادی عمل ورزشی بانوان را کاهش داده است.

احداث پارک بانوان در راستای رفاه حال و راحتی بانوان در انجام ورزش های مختلف و آسودگی خاطر آنان، در بسیاری از شهرها رقم خورده است. در سمنان نیز بر اساس خبرهای منتشره در سال های مختلف، تصمیم گیری ساخت پارک بانوان از سال ۸۷ رقم خورد.

 طراحی و عملیات اجرایی پارک بانوان سمنان با مشخصات فضاهای لازم با مساحتی در حدود چهار هزار متر مربع پارکینگ، ۳۴۰۰ متر مربع غرفه‌های نمایشگاهی، ۳۰۰ متر مربع آب نما، ۳۳۰ متر مربع پارک دوچرخه، ۲۵۰۰ متر مربع فضای تجمع عمومی، ۱۵۰۰ متر مربع به منظور احداث سوله نمایشگاه قالیبافی و نمازخانه، چهار هزار متر مربع فضای سبز، ۶۰۰ متر مربع برکه، ۶ هزار متر مربع زمین چمن مصنوعی، ۳۹۰۰ متر مربع زمین تیراندازی با تیرکمان، ۱۰ هزار متر مربع باشگاه سوارکاری و مساحتی حدود ۱۳ هزار متر مربع به منظور زمین بدمینتون، بوفه، فضای بازی کودکان، زمین گلف، زمین تنیس، فضای نرمش، بازی‌های بومی محلی، والیبال ساحلی، آلاچیق، زمین اسکیت، زمین بسکتبال در حال انجام است.

گروهی از کارشناسانان بر اساس شرایط شهری و امکانات موجود به بررسی و جانمایی احداث پارک بانوان پرداختند. ساخت پارک بانوان سمنان سرانجام در سال ۹۸ با انجام عملیات عمرانی در مساحت ۵.۵ هکتاری آغاز شد. شهرداری سمنان ساخت پارک بانوان را در محل پارک سیمرغ سمنان آغاز کرد که در ورودی غربی شهر سمنان قرار دارد و این مکان مورد انتقاد برخی شهروندان است.

پارک بانوان سمنان تا پایان سال آماده می‌شود؟

بانوان سالمند فراموش نشوند

بانوی ۶۳ ساله حاضر در پارک شقایق سمنان  بیان کرد: مشکلات بانوان پا به سن گذاشته، محدود به ایجاد پارک مخصوص بانوان نیست و رسیدگی به بوستان های پارک های شهر کمک زیادی به فعالیت زنان مسن می کند.

زهرا شمس الدین ادامه داد: سه روز در هفته با همسایه ها حدود ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح برای پیاده روی به پارک می آیم. تنها سرگرمی دوره بازنشستگی ما همین پیاده روی است و خرید و رفت و آمد در شهر به خاطر شلوغی و ارتفاع پیاده روها یا مناسب نبودن محیط شهر امکانپذیر نیست.

وی افزود: ساخت پارک مخصوص بانوان خوب است اما برای افرادی مانند من امکان رفت و آمد و استفاده از آن فراهم نیست و باید در بوستان ها و پارک ها شرایط محیطی مناسبی برای بانوان و سالمندان ایجاد شود.

شمس الدین ابرازداشت: محل ساخت پارک بانوان از مرکز شهر فاصله دارد و استفاده از آن را سخت می کند.

سلامتی بانوان با ساخت پارک ویژه

مریم شفیع آبادی ۳۵ ساله نیز  عنوان کرد: خانم ها برای رعایت حجاب و قوانین کشور از لباس ها و پوشش بیشتری استفاده می کنند و این نوع پوشش خصوصا در فصل بهار و تابستان برای ورزش و پیاده روی سخت است.

وی اضافه کرد: شهرداری وسیله های ورزشی متنوعی در بوستان ها نصب کرده اما به دلیل محیط بوستان ها و شلوغی آن امکان استفاده درست و موثر از آن برای بانوان وجود ندارد.

شفیع آبادی اظهارداشت: ساخت پارک بانوان به دلیل آزادی و راحتی و نیز امکان انجام فعالیت های ورزشی جمعی، کمک بزرگی به حفظ سلامت بانوان می کند از طرفی محیط اختصاصی بانوان امکان همراهی فرزندان هم دارد.

این بانوی جوان در پایان با گلایه از محل احداث پارک بانوان سمنان گفت: رفت و آمد به پارک سیمرغ  به دلیل دوری از مرکز شهر در همه ساعات مقدور نیست و خصوصا برای ساکنان مسکن مهر و شرق شهر سمنان مسافت طولانی است.

پارک بانوان سمنان تا پایان سال آماده می‌شود؟

گلایه از مکان نامناسب پارک بانوان سمنان 

دختر ۲۰ ساله سمنانی بیان کرد: کاش به جای هزینه و ساخت پارک بانوانی دور از شهر، هزینه ها برای تجهیز و مناسب سازی یکی از پارک های درون شهر صورت می گرفت.

سارا خوشبین افزود: دسترسی به تاکسی و اتوبوس، مغازه ها و رفت و آمد درون شهر برای استفاده از پارک بانوان راحت تر از ختصاص مکان جدید و ساخت آن است. همچنین در ساخت پارک محدودیت رفت و آمد در ساعات مختلف روز و رفاه بانوان در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از همسن و سالان من تمایل به ورزش در خنکی هوای شبانه دارند و برای بسیاری از خانم ها به دلیل مشغله های کاری و زندگی فرصت فراغت ساعت ۹ شب به بعد است.

خوشبین تصریح کرد: پارک بانوان برای راحتی و سهولت استفاده زنان ساخته می شود اما دور بودن پارک بانوان سمنان و نزدیکی به وادی السلام، استفاده و حضور زنان را محدود می کند و این شرایط تفاوتی با ساخته نشدن پارک ندارد.

بیش از ۵۰ درصد عملیات عمرانی پارک بانوان پیش رفت

معاون فنی و زیربنایی شهرداری سمنان  از آخرین وضعیت ساخت پارک بانوان خبرداد و گفت: حدود ۶۰ درصد عملیات عمرانی گام اول پارک بانوان شامل دیوارکشی، محوطه داخلی، زمین های بازی، آبنما، سرویس بهداشتی، پیاده راه و مسیر دوچرخه انجام شده است.

کوروش حصیرباف ادامه داد: آسفالت، مجتمع آمفی تاتر روباز، پیاده راه ها، فضای سبز و فضای بازی بچه ها و نیز مبلمان پارک از فعالیت های عمرانی باقیمانده پارک بانوان سمنان است.

وی افزود: غرفه های نمایشگاهی مختص عرضه محصولات بانوان سرپرست خانوار و مشاغل خانگی نیز به مجموعه پارک بانوان در محل بیرونی با هدف حمایت از بانوان و ایجاد محیط کسب و کار به طرح عمرانی اضافه شده است.

حصیرباف تصریح کرد: ۴۰ درصد از فعالیت های عمرانی پارک بانوان باقی مانده و سپس عملیات مبلمن مانند چراغ های روشنایی، دستگاه های تندرستی، لوازم ورزشی و آلاچیق نصب می شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیاردریال برای انجام عملیات عمرانی هزینه شد و ۲۵۰ میلیارد ریال برای اتمام فعالیت عمرانی نیاز است همچنین عملیات مبلمان پارک بانوان به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

فرصت سنجی برای پارک خانواده

معاون فنی و زیربنایی شهرداری سمنان یادآورشد: اتمام عملیات ساخت پارک بانوان امکان استفاده مطلوب را به دلیل فضای سبز تازه و نهال ها فراهم نمی کند به همن دلیل بررسی هایی برای جانمایی پارک بانوان در محیط شهر صورت گرفته است.

حصیرباف عنوان کرد: پارک ریحانه النبی خیابان شهید باهنر در حال بررسی برای جانمایی پارک بانوان است و درصورت انتخاب، پارک بانوان فعلی به پارک خانواده تبدیل می شود.

وی با اشاره به مساحت ۳.۵ هکتاری پارک ریحانه النبی اضافه کرد: پارک ریحانه النبی به دلیل داشتن درختان چندین ساله و فضای سبز مناسب با حصارکشی و انجام عملیات عمرانی آماده استفاده می شود.

حصیرباف، انجام عملیات عمرانی در صورت جانمایی پارک بانوان در بوستان ریحانه النبی نیازمند ۱۵۰ میلیاردریال اعتبار دانست و اظهارداشت: برنامه ریزی های لازم برای تکمیل پارک بانوان در محل پارک سیمرغ تا پایان سال ۱۴۰۱ در دست اقدام است.

پارک بانوان سمنان تا پایان سال آماده می‌شود؟

بوستان ویژه بانوان در هر شهر استان سمنان آماده شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بوستان استاندارد ویژه بانوان در هر شهر استان باید برای استفاده آنها آماده‌سازی شود و  برای جداسازی فضاهای خاص بانوان برای ورزش و بوستان بانوان، زیبایی این جداسازی با استفاده از به کارگیری حصار و گل و گیاه رونده در قالب دیوار سبز مد نظر قرار گیرد.

محمد حمیدی تاکید کرد: طی برنامه ریزی ساخت و سازهای شهری در آینده، توجه به امر احداث فضاها و بوستان ویژه بانوان در دستور کار شهرداری ها قرار داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت سلامت زنان و خانواده و جمعیت بالغ بر ۵۰ درصدی بانوان در جامعه و تسهیل در امر ورزش این قشر، گفت: بوستان بانوان، تحکیم بنیان خانواده و توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از اولویت های محوری دولت سیزدهم است.

حمیدی افزود: سلامت جسمی خانواده ها از دیگر موارد مورد توجه است و بانوان نیاز به فضای راحت برای ورزش دارند.

معاون استاندار سمنان ابراز داشت: برخی فعالیت ها خاص بانوان است که ضرورت دارد فضاهای این چنینی از قبیل بوستان بانوان در دستور کار قرار گیرد.

در ساخت پارک بانوان باید به شرایط محیطی، محل احداث، سهولت رفت و آمد، امنیت، محل سرگرمی و بازی کودک، امکانات ورزشی مناسب، محیط زیبا و مساحت مناسب توجه شود. تبدیل یکی از پارک های مناسب درون شهری و توجه به دسترسی راحت همه شهروندان مناطق و برای استفاده بانوان راه کم هزینه و زودبازده است. البته احداث طرح های بزرگ عملیاتی با توجه به گسترش شهر و افزایش جمعیت در بلندمدت، اثربخش است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.