پس از آنکه ارتش یمن از ورود یک فرود پهپاد جاسوسی ائتلاف سعودی به حریم یمن و نقض آتش‌بس سازمان ملل خبر داد، سخنگوی انصارالله درباره احتمال شکسته شدن این آتش‌بس هشدار داد.

هشدار انصارالله درباره احتمال شکسته شدن آتش‌بس سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت صنعاء، عصر امروز (چهارشنبه)، درباره احتمال شکسته شدن آتش‌بس سازمان ملل در پی اقدامات ائتلاف سعودی هشدار داد.

سخنگوی انصارالله در حساب رسمی خود در شبکه توئیتر نوشت: «پس از نقض آتش‌بس توسط یک پهپاد جاسوسی، نیروی هوایی متجاوزان حمله‌ای هوایی در منطقه حرض از توابع استان حجه انجام داد. این پافشاری بر انجام اقدامات متجاوزانه، آتش‌بس انسانی و نظامی را تضعیف می‌کند؛ آتش‌بسی که اساسا با عدم تعهد به اجرای بندهای آن‌ در خصوص بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء و تسهیل روند ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده در معرض تهدید قرار گرفته است.»

این بیانیه پس از آن صادر شده است که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن،‌ صبح امروز، اعلام کرد که یگان هوایی این کشور یک فروند پهپاد تجسسی ائتلاف سعودی را حین انجام اقدامی خصمانه سرنگون کرده است.

ارتش یمن در این بیانیه همچنین اشاره کرد که این پهپاد با ورود به حریم یمن، آتش‌بس انسانی و نظامی اعلام‌شده از سوی سازمان ملل متحد را علنا نقض کرده است.

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در ۱۳ فروردین از آغاز آتش‌بس دوماهه بین طرف‌های درگیر در یمن خبر داده بود و خواستار توقف تمامی عملیات‌های نظامی در کشور یمن شد.

با این حال، رسانه‌ها و مقامات یمنی بارها از نقض آتش‌بس توسط ائتلاف سعودی در بخش‌های مختلفی از خاک یمن خبر داده‌اند.

در همین ارتباط، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن اخیرا تأکید کرد که کشورهای متجاوز، در برابر هر اقدامی که به موفقیت آتش‌بس منتهی شود، مانع‌تراشی می‌کنند و در هیچ یک از بندهای آن پیشرفتی حاصل نشده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز به‌تازگی اعلام کرد که به‌رغم گذشت یک ماه از زمان آتش‌بس ولی کشورهای عضو ائتلاف سعودی اجازه نداده‌اند هیچ پروازی به فرودگاه صنعاء صورت گیرد.

بر اساس بندهای این توافق، بایست ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده یمن شوند و از طرف دیگر باید هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود. از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است. 

با این حال، ائتلاف سعودی با گذشت بیش از یک ماه از زمان اعلام آتش‌بس هنوز اجازه فرود هیچ هواپیمایی را به فرودگاه بین‌المللی صنعاء نداده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.