حزب حاکم انگلیس در انتخابات محلی این کشور در مناطق مختلف پایتخت که دهه‌ها تحت کنترل داشته، شکست سنگینی را متحمل شده است.

شکست سنگین حزب نخست‌وزیر انگلیس در انتخابات لندن

به گزارش قدس آنلاین، حزب محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی این کشور که زیر سایه سنگین رسوایی‌های اخیر دولت برگزار شده، شکست سنگینی را متحمل شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نتایج اولیه انتخابات انگلیس که صبح جمعه منتشر شده نشان می‌دهد حزب «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور پایگاه خود در لندن را به حزب کارگر واگذار کرده و در چند ناحیه دیگر نیز شکست خورده است.

مردم انگلیس حزب جانسون را از شورای محلی منطقه کلیدی «وست مینیستر» اخراج کردند تا حزب کارگر کنترل این ناحیه را به‌دست آورد. اکثر مناطقی که در شهر لندن از دست محافظه‌کاران خارج شده است، دهه‌ها تحت تسلط این حزب بوده‌اند.

انتخابات روز پنجشنبه در بریتانیا، صاحبان هفت هزار کرسی شوراهای محلی را مشخص خواهد کرد و در نهایت به تعیین ۱۷۰ مقام محلی دولت منتج خواهد شد که مسئول رسیدگی به امور روزانه و خدمات به شهروندان خواهند بود.

«کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس صبح امروز در جمع هوادارنش در لندن گفت: «نتایج شگفت‌انگیز هستند، کاملا شگفت‌انگیز. باور کنید که این یک نقطه عطف بزرگ برای ما از زمان انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ است».

رویترز نوشت، با اینکه حزب حاکم انگلیس در مناطق جنوبی این کشور متحمل شکست سختی شده است، در مرکز و شمال انگلیس که اکثر مردم در سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) رأی داده بودند، توانسته تسلط خود را حفظ کند.

انتخابات محلی دولتی در بخش‌های مختلف بریتانیا از جمله انگلیس، ولز و اسکاتلند در حالی برگزار شده که دولت لندن همچنان با تبعات رسوایی‌های اخیرش دست و پنجه نرم می‌کند.

رویترز روز گذشته (پنجشنبه) نوشت، با اینکه این یک انتخابات محلی است، اما محکی جدی برای میزان حمایت از حزب جانسون محسوب می‌شود که اخیراً مشخص شده قوانین محدودکننده در زمان کرونا را که توسط کابینه خودش وضع شده بود بارها نقض کرده است.

چندی پیش تصاویر مهمانی مقامات دولت انگلیس با حضور جانسون در زمان اوج اعمال محدودیت‌های کرونایی در سال گذشته میلادی انتقادات شدید جامعه و سیاست‌مداران انگلیس را برانگیخت. پس از آن مشخص شد جانسون و نزدیکانش شب خاکسپاری شوهر ملکه انگلیس نیز دو مهمانی برگزار کرده بودند. در پی انتشار بخشی از گزارش مربوط به تخلف دولت‌مردان انگلیس از محدودیت‌های کرونایی و به راه انداختن مهمانی و میگساری، نخست‌وزیر این کشور مجبور به عذرخواهی شد.

علاوه بر این موارد نقض قانون توسط جانسون و نزدیکانش، افزایش شدید بهای انرژی نیز از یک اثر خود را بر روی قبوض گاز و برق شهروندان انگلیسی نشان داده و از سوی دیگر آن‌ها را با افزایش بهای کالاها در قفسه فروشگاه‌ها روبه‌رو کرده است.

«تونی تراورز» استاد دانشکده اقتصاد لندن به رویترز گفت: «این انتخابات، بدون شک بزرگترین آزمون برای بوریس جانسون از زمان برگزاری انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ محسوب شده و برگزاری آن نیز درست پس از برهه‌ای دشوار برای او و دولتش اغاز شده است».

به گفته این استاد انگلیسی، با وجود اینکه نتایج این انتخابات به حزب محافظه‌کار جانسون لطمه وارد می‌کند اما او به این دلیل که جایگزینی برایش وجود ندارد، به کار خود ادامه خواهد داد.

پیش از این نیز «اندرو مار» تحلیل‌گر مسائل سیاسی در انگلیس با حضور در رادیو «ال‌بی‌سی» گفته بود، جانسون اولین نخست‌وزیر انگلیس است که قوانینی که خودش وضع کرده را زیر پا گذاشته است اما محافظه‌کاران در پارلمان اراده یا قصد برکناری او را ندارند.

این تحلیل‌گر انگلیسی افزود: «آن‌ها (قانون‌گذاران)، انواع بهانه‌ها و توجیحات را گفتند و شنیدند. فکر می‌کنم آن‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند و رأی‌دهندگان انگلیسی، قانون‌شکنی‌های خانه شماره ۱۰ در زمان شیوع کرونا را در حافظه خود نگه خواهند داشت و محافظه‌کاران به رهبری جانسون را تنبیه خواهند کرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.