با وجود اینکه قیمت آرد صنعتی در ایران در هر کیلو به ۱۶ هزار تومان رسیده، با این‌حال بازهم نسبت به قیمت آرد در منطقه و جهان در بین ۹۲ کشور، از ۸۴ کشور ارزان‌تر است.

 قیمت آرد صنعتی ایران در بین ۹۲ کشور ارزان‌تر از ۸۴ کشور

به گزارش قدس آنلاین، اخیرا دولت قیمت آرد صنعتی را در هر کیلو به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان رسانده است. این افزایش قیمت با اعتراض‌هایی مواجه شد.

بررسی قیمت آرد در سطح جهان و منطقه نشان می‌دهد با وجود اینکه قیمت آرد صنعتی در ایران در هر کیلو به ۱۶ هزار تومان رسیده، با این‌حال بازهم نسبت به قیمت آرد در منطقه و جهان در بین ۹۲ کشور، از ۸۴ کشور ارزان‌تر است.

برای مثال درحالی‌که قیمت آرد صنعتی در ایران ۵۷/. دلار شده، این میزان در هند برای هر کیلو ۷۲/. دلار، در ترکیه ۹۱/. دلار، در مصر ۹۵/. دلار، در قطر ۱/۲ دلار، در اردن ۱/۸ دلار، در عمان ۱.۹۵ دلار، در کویت نزدیک به ۲/۳ دلار و در عربستان سعودی ۲/۹ دلار است. گران‌ترین آرد جهان مربوط به سه کشور ماکائو با ۳/۲ دلار در هر کیلو، هنگ‌کنک و عربستان سعودی هرکدام با ۲/۹ دلار در هر کیلو است.

قابل ذکر است حجم بالای یارانه پرداختی به آرد و قیمت بالای آن در کشورهای منطقه و افزایش شدید قیمت جهانی گندم باعث شده بود قاچاق آرد و فروش غیرمجاز آرد یارانه‌ای در خارج از سیستم توزیع حمایتی در ماه‌های اخیر به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

منبع: نوداقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.