رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که از آن به عنوان دروازه معرفی توانمندی‌های گردشگری و اقتصادی مازندران به کشورهای منطقه و بویژه کشورهای عضو اکو یاد می‌شود از امروز به صورت رسمی با به کار گرفتن مجموعه‌ای از توان اجرایی و مدیریتی استان آغاز شد.

مازندران آماده میزبانی از رویداد ساری۲۰۲۲

به گزارش قدس آنلاین، مازندران پس از چند ماه برنامه‌ریزی برای آغاز رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ از امروز سه شنبه رسما وارد عرصه اجرایی این میزبانی شد و مهم‌ترین رویداد بین‌المللی مرتبط با این استان آغاز به کار می‌کند. رویدادی که تلاش شده همه ظرفیت‌های اجرایی موجود در استان برای هرچه بهتر برگزار شدن آن به کار گرفته شود و مازندران با آمادگی کامل آن را افتتاح کند.

حدود ۳۰ ماه پیش هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو طرح پیشنهادی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برای معرفی یک شهر در هر سال به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو را تایید کردند. ۱۲ مهر ۱۳۹۸ وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان با این طرح موافقت کردند و شهرهای دوشنبه تاجیکستان، ساری و اردبیل به ترتیب به عنوان پایتخت‌های گردشگری کشورهای عضو اکو در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ معرفی شدند.

 از همان زمان اظهارنظرهای موافق و مخالف درباره میزبانی ساری و مازندران از این رویداد مطرح شد. با همه نگرانی‌ها، انتقادها، حمایت‌ها و همراهی‌ها بالاخره زمان افتتاح این رویداد فرا رسید و امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دبیرکل اتحادیه اقتصادی اکو، سفرای کشورهای عضو اکو و مسئولان ارشد استان این رویداد اقتصادی-گردشگری رسما کارش را آغاز می‌کند.

برنامه‌های افتتاحیه ساری۲۰۲۲

برنامه‌های افتتاحیه این رویداد که از امروز آغاز می‌شود شامل برگزاری چند نشست، انجام چند بازدید و برپایی نمایشگاه است که طی سه روز پیاپی از ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود. این برنامه‌ها در روز نخست یعنی امروز –سه‌شنبه- با برگزاری جلسه افتتاحیه آغاز می‌شود. جلسه‌ای که صبح امروز قرار است در هتل بادله برگزار شود. در این جلسه طبق برنامه استاندار مازندران، سفیر ازبکستان، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، رئیس مجمع نمایندگان مازندران، رئیس اتاق بازرگانی مازندران و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی می‌کنند.

مازندران آماده میزبانی از رویداد ساری۲۰۲۲

بعدازظهر امروز نیز در هتل بادله ابتدا نشست تخصصی سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود و پس از آن قرار است نشست تعاملی سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری و تجاری استان با مقامات ملی و بین‌المللی برگزار شود. در گام بعد نیز نمایشگاهی از توانمندی‌های اقتصادی و گردشگری مازندران در محل برگزاری اجلاس با حضور مهمانان و سفرا گشایش می‌یابد. مهمانان افتتاحیه امشب از نمایشگاه ملی صنایع دستی، خوراک و هنرهای سنتی که در بوستان ملل برپا شد نیز بازدید می‌کنند.

در برنامه‌ریزی‌های افتتاحیه برای مهمانان چند بازدید اقتصادی نیز به منظور معرفی ظرفیت‌های اقتصادی مازندران تعریف شده است که در روز چهارشنبه انجام می‌شود. بازدید از شرکت زراعی دشت‌ناز، بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، بازدید از شبه جزیره میانکاله، بازدید از موزه عمارت کلبادی و مجموعه تاریخی فرح‌آباد و در نهایت حضور در جشنواره اقوام ایرانی در بوستان ملل برنامه‌های روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت مهمانان ویژه افتتاحیه رویداد ساری۲۰۲۲ هستند.

روز پنجشنبه و در آخرین روز حضور مدیران سازمان اکو و سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو در مازندران، سفر ریلی با قطار گردشگری از ساری به سمت تهران و بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری این مسیر ریلی زیبا و منحصربه‌فرد برنامه‌ریزی شده است.

فصل جدید گردشگری مازندران

برنامه‌ریزی‌ها برای میزبانی مناسب مازندران از رویداد ساری۲۰۲۲ از مدت‌ها پیش آغاز شد و هرچند در برخی مواقع به کندی پیش رفت و بعضی وعده‌های مربوط به آن هم بر زمین ماند و اجرایی نشد، اما در هر حال گام‌هایی برای معرفی بیشتر و بهتر مازندران به کشورهای همسایه برداشته شد که نخستین خروجی آن حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و سفرای کشورهای عضو اکو در مازندران است.

از چند ماه پیش عمده برنامه‌ریزی‌های مربوط به گردشگری مازندران حول محور رویداد ساری۲۰۲۲ قرار گرفت. البته به اعتقاد بسیاری از منتقدان و کارشناسان، نتیجه موجود با هدف مطلوب فاصله زیادی دارد. اما عده‌ای دیگر نیز معتقدند که این که گام‌ها تلاشی برای قرار گرفتن در ریل درست فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری در مازندران است و چاره‌ای جز پذیرفتن‌شان وجود ندارد.

مازندران آماده میزبانی از رویداد ساری۲۰۲۲

انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ دست‌کم این مزیت را داشت که فرصتی برای تمرین هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی استان در یک موضوع توسعه‌ای ایجاد کند. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران بهمن پارسال با رویکرد معرفی رویداد ساری۲۰۲۲ در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حضور یافت. شهرداری ساری طی یک سال اخیر تلاش کرده تا همه اقدامات مربوط به زیباسازی شهر با تمرکز بر ساری۲۰۲۲ انجام شود. استانداری دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد که تا حد امکان به بهتر برگزار شدن این رویداد چند ماهه برای رسیدن به نقشه راه اقتصادی در حوزه گردشگری کمک کنند.   برخی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی مازندران بویژه در حوزه گردشگری دسته‌بندی و احصاء شدند و حتی در سختگیرانه‌ترین حالت ممکن، مطالبات متعدد مربوط به رونق گردشگری در مازندران که طی سال‌های اخیر همواره مغفول می‌ماند بواسطه این رویداد برجسته شدند.

این رویداد بهانه‌ای شد تا تلاشی برای زیباسازی شهرهای بزرگ بویژه مرکز استان انجام شود و حتی تلاشی تجمیعی برای انجام برخی کارها توسط دستگاه‌ها و نهادها انجام شود. برای مثال با دستور استانداری مازندران طی روزهای اخیر نیروهای چند شهرداری بزرگ استان از جمله قائمشهر، بابل و آمل مأمور شدند که با نیروهای شهرداری ساری در نظافت و زیباسازی مسیرهای منتهی به فرودگاه ساری همراه شوند.

از گام‌های دیگری که برای این رویداد برداشته شد می‌تواند به آغاز مستندنگاری جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی مازندران در قالب‌های مختلف اشاره کرد که شامل برنامه‌ریزی برای انتشار کتاب‌های مرتبط با گردشگری و همچنین تهیه مستند و تیزرهای تبلیغاتی جاذبه‌های گردشگری مازندران می‌شود. طراحی سایت ویژه جاذبه‌های گردشگری مازندران و همچنین راه‌اندازی سایت رویداد ساری۲۰۲۲ را هم می‌توان در دسته همین اقدامات مستندنگارانه قرار داد.

برنامه‌ریزی برای رونق دادن گردشگری شبانه در مازندران و ساری نیز از جمله اقداماتی است که به بهانه ساری۲۰۲۲ در این استان دیده می‌شود. برپایی شب‌های فرهنگی رامسر نخستین گام برداشته شده در این مورد بود و افتتاحیه رویداد نیز با برپایی شب‌های فرهنگی بهار و گلاب و اقوام ایران تدارک دیده شده است.

مازندران آماده میزبانی از رویداد ساری۲۰۲۲

ساری۲۰۲۲ بهانه‌ای هم برای افزایش توجه به غذاها و دمنوش‌های مازندران ایجاد کرد. راه‌اندازی دبیرخانه شهر خلاق دمنوش در ساری و برنامه‌ریزی برای برندسازی غذاها و خوراکی‌های بومی مازندران از جمله گام‌های برداشته شده در این زمینه هستند.

صرف‌نظر از هر نوع اقدام و برنامه‌ریزی انجام شده تا پیش از افتتاحیه ساری۲۰۲۲، آن‌چه که به اعتقاد کارشناسان گردشگری موافق این رویداد بیشتر از هر نکته دیگری اهمیت دارد، مورد تاکید و توجه قرار گرفتن برنامه‌ریزی برای گردشگری هدفمند در مازندران و گام‌های در حال انجام برای جذب گردشگر خارجی است. به اعتقاد این کارشناسان، خروجی اصلی ساری۲۰۲۲ باید پس از پایان این سال در قالب برنامه‌های هدفمند گردشگری برای مازندران دیده شود و این رویداد قرار است دروازه ورود مازندران به دوران جدید جذب گردشگر باشد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.