مدیر جهاد کشاورزی کلات گفت: بر اساس برآوردهای اولیه سیلاب‌های اخیر ۱۴۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان کلات خسارت وارد کرد که بیشترین خسارت‌ها در بخش باغ و زراعت بوده است.

خسارت ۱۴۲ میلیارد تومانی سیلاب به بخش‌ کشاورزی کلات/۴۰۰ راس دام تلف شد

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسین حسینی  افزود: سیلاب‌های اخیر در حوزه‌های مختلف زراعت، باغات، دام و حتی ادوات کشاورزی و کانال‌های آب‌رسانی و لوله‌گذاری‌ها خسارت‌های بسیاری به شهرستان وارد کرده است.

وی عنوان کرد: در بخش باغات حدود ۱۳۰ میلیارد تومان و در بخش زراعت هشت میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان خسارت به کشاورزان شهرستان وارد شده است. گندم و جو، یونجه و پنبه‌هایی که جدید کشت شده بودند، از محصولاتی بود که بیشترین خسارت به آن‌ وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کلات از تلف شدن ۴۰۰ راس دام و وارد شدن ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به دامداران نیز خبر داد و افزود: علاوه بر تلف شدن این تعداد دام به ۱۰ اصطبل با یک میلیارد تومان، کانال آب‌رسانی به طول یک کیلومتر، ۲۰۵ کیلومتر لوله با ۷۵۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به یک دستگاه تراکتور و چندین دستگاه ادوات کشاورزی کشاورزان خسارت وارد شده است.

وی تصریح کرد: در کنار این‌ها به ۱۷۰ هکتار از محصولات گندم و جو به دلیل اینکه دچار آب‌بردگی شده و زیر گل و لای رفته‌اند، ۱۰۰ درصد و به دیم‌زارها ۵۰ درصد خسارت وارد شده است. علاوه بر این به ۱۰۰ درصد محصول گندم آبی ۶ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است. باید توجه داشت گندم از مهم‌ترین محصولات استراتژیک محسوب می‌شود.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه کوهستانی بودن منطقه موجب شده همه ساله خسارت‌های هنگفتی به بخش کشاورزی شهرستان وارد ‌شود، گفت: توپوگرافی منطقه‌ به گونه‌ای است که نه‌تنها آب بلکه خاک حاصلخیز هم در حال از دست رفتن است چون زمین‌ها شیب‌دار است و به همین دلیل آب و خاک منطقه به خارج از کشور می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی کلات با بیان اینکه می‌طلبد به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری شهرستان کلات بیشتر توجه شود، افزود: در حال حاضر خاک و آب را به راحتی از دست می‌دهیم. تنها چتر حمایتی دولت برای جبران خسارت‌ها از طریق بیمه بوده و خارج از آن نیاز به تخصیص اعتبارات است. هر چند در سال‌های ۹۶ و ۹۸ اعتباراتی به شهرستان برای این منظور تخصیص داده شد اما بعد از آن اعتباری برای جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان اختصاص نیافت.

حسینی گفت:  اوایل کشاورزان از بیمه به خوبی استقبال می‌کردند اما اکنون این‌گونه نیست. این شرایط نیازمند این است که بررسی‌های جامع‌تری در این زمینه صورت گیرد. اکنون تعداد بسیار کمی از محصولات تحت پوشش بیمه است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند دامداران به دلیل گرفتن آذوقه به دنبال بیمه پایه هستند اما این موضوع شامل بیمه تکمیلی نمی‌شود؛ به همین دلیل زمانی که دامداران به صندوق بیمه مراجعه می‌کنند، باید به شکل کاملی با تفاوت‌ها و مزایای بیمه پایه و تکمیلی آشنا شوند.

مدیر جهاد کشاورزی کلات گفت: در حال حاضر محصولاتی که تحت پوشش بیمه است کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد است. در واقع همین تعهد کم بیمه موجب شده تا کشاورزان رغبتی به بیمه محصولات خود نداشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.