۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 798224

اگر خودتان یا عضوی از خانواده‌تان جراحی‌کرده‌اید، خانه‌ سالمندان جای مناسبی خواهدبود.

خانه سالمندان برای دوران نقاهت پس از جراحی

بسیاری از افراد در دوران پیری خود، نیازمند جراحی هستند. با افزایش سن، مفاصل فرسوده‌شده و ممکن‌است نیاز به جایگزینی لگن وجودداشته‌باشد. همچنین احتمال افتادن، شکستگی یا ترک‌برداشتن استخوان در شما بیشتراست. زخم‌ها و تورم‌ها در شما، دیرتر از افراد جوان‌تر بهبودخواهدیافت. بسیاری از افراد بعد از جراحی و وقتی که از بیمارستان مرخص‌می‌شوند، نمی‌توانند تنها در خانه بمانند. برای جلوگیری از قرارگرفتن در چنین شرایطی، باید قبل از جراحی، برنامه‌ریزی‌کنید و گزینه‌های موجود را بررسی‌کنید.

مزایای خانه‌ی سالمندان بعد از جراحی

اگر در دوران نقاهت بعد از جراحی، کاندید رفتن به مرکز مراقبت از سالمندان هستید، خیلی کمک‌کننده خواهدبود. اول اینکه، در خانه‌ی سالمندان برای کمک در درمان و تغییرات داروها، همیشه پزشک حضوردارد. آن‌ها از عزیز شما مراقبت‌خواهندکرد و مراقبتشان متناسب با نیازهای خاص او خواهدبود. این توصیه‌های تخصصی، باعث جلوگیری از ایجاد مشکلات و عوارض بعد از جراحی شده و بهبودی عزیزتان را تسریع‌خواهدکرد.

علاوه‌براین، پزشکان، پرستار سالمند آموزش‌دیده‌ ای خواهندداشت که شبانه‌روزی مراقب این عزیزتان خواهندبود. همچنین، بسیاری از خانه‌های سالمندان و مراکز توانبخشی، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر و حتی گفتاردرمانگر دارند. چنین متخصصینی باعث تسریع بهبود و استقلال شما خواهندشد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی

بسته به نوع جراحی شما، فیزیوتراپی می‌تواند تأثیرات بسزایی داشته‌باشد؛ می‌تواند باعث تقویت عضلات شده و به تحرک و درنتیجه استقلال شما کمک‌کند.

برخی از مراکز، ابزار ورزشی دارند و فیزیوتراپیست‌ها نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را به شما آموزش خواهندداد. آن‌ها پیشرفت شما را بررسی‌کرده و برنامه‌ی ورزشی شما را تغییرخواهندداد. آن‌ها حواسشان هست که بیش‌ازحد ورزش نکنید و با ایمن ورزش‌کردن، به‌تدریج پیشرفت‌کنید. همچنین، آن‌ها کمک‌می‌کنند که تعادل بیشتری داشته‌باشید و یا نحوه‌ی استفاده‌ی بهتر از عصای آرنجی، عصا و واکر را به شما خواهندگفت.

کاردرمانی بعد از جراحی

کاردرمانگر، مهارت‌های کاربردی را بعد از جراحی به عزیزتان (عضوی از خانواده‌تان)، آموزش خواهدداد؛ مثلاً به او آموزش‌می‌دهد که چگونه لباس‌بپوشد. همچنین این درمانگرها، فرد را در فعالیت‌های گروهی مختلفی شرکت‌خواهندداد. بعد از اینکه این فرد بعد از بهبود، از خانه‌ی سالمندان مرخص‌می‌شود، اطلاعات بیشتری خواهدداشت و بهتر می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌اش را انجام‌دهد.

محیطی دوستانه و حامی بعد از جراحی

جراح، مخصوصاً برای افراد پیر، ممکن‌است دشوارباشد و بهبودی بعد از آن زمانبر باشد. یکی از بزرگترین مزایای خانه‌ی سالمندان، سیستم حمایتی آن‌ها در یک محیط دوستانه است. زمانی‌که تصمیم‌دارید به خانه‌ی سالمندان بروید، باید امکانات و فعالیت‌های موجود برای افراد حاضر را بررسی‌کنید.

بهترین مورد، آن جایی است که کارکنان مهربان و صمیمی دارد که مراقبت بعد از جراحی زیادی تجربه‌کرده‌اند؛ سلامت روحی و اجتماعی شما، به اندازه‌ی سلامت فیزیکی‌تان مهم‌است.

7نکته برای انتخاب مراکز توانبخشی سرپایی

در اینجا عواملی هست که باید در زمان انتخاب مرکز توانبخشی سرپایی بعد از جراحی درنظربگیرید و سؤالاتی هست که باید بپرسید:

  1. میزان موفقیت: متخصصین توانبخشی، میزان تجربه‌ی متفاوتی دارند. حتماً ببینید که بیماران قبلی، بعد از توانبخشی در موارد زیر چه عملکردی داشته‌اند: کاهش خطر افتادن، افزایش مسافت راه‌رفتن و بهبود توانایی بالا و پایین رفتن از پله. آیا می‌توانند نمودار و آماری به شما نشان‌دهند؟ چند درصد از بیماران مجدداً به بیمارستان بازگشته‌اند؟

  2. تخصص: آیا متخصصین درمانگر، در زمینه‌ی کار با سالمندان آموزش ویژه‌ای دیده‌اند؟ آیا از برنامه‌هایی که از لحاظ بالینی برای افراد سالمند تأییدشده‌اند، مثل برنامه‌ی تمرینی اوتاگو (Otago Exercise Program) که برای کاهش خطر افتادن طراحی‌شده‌است، استفاده‌می‌کنند؟

  3. آموزش فیتنس: آیا متخصص توانبخشی، آموزش فیتنس و افزایش قدرتی را بعد از توانبخشی ارائه خواهدداد؟ این آموزش فردی می‌تواند از آسیب‌های آتی جلوگیری کرده و باعث‌شود که افراد پیر، به بیشترین میزان استقلال خود برسند. تعداد کمی از مراکز توانبخشی سرپایی، آموزش فیتنس هم دارند، اما آنقدر مزیت‌دارد که ارزشش را دارد به دنبال جایی بگردید که این خدمات را ارائه‌کند.

  4. شهرت: سابقه‌ی کاری این درمانگر چقدر است؟ طولانی‌بودن این مورد، می‌تواند نشانه‌ی موفقیت باشد. همچنین از دوستانتان که به مراکز توانبخشی سرپایی مراجعه‌کرده‌اند، کمک‌بگیرید و ببینید که نظرشان چیست. این امر باعث دقیق‌ترشدن شما نسبت به متخصصی که انتخاب‌می‌کنید، خواهدشد.

  5. کلینیک مجهز: آیا درمانگر در کلینیک است یا جای دیگر؟ کلینیک‌هایی که مجهز نیستند، دارای برخی تجهیزات پیشرفته‌ی موردنیاز برای نتیجه‌گرفتن، مانند SCIFIT، تجهیزات کاردیو، دوچرخه‌ی ثابت، تجهیزات تعادلی HUR، نیستند.

  6. برنامه‌ریزی: آیا درمانگر ساعات کاری مناسبی دارد تا بیماران مجبورنباشند معطل‌شوند؟ هرچه برنامه‌ریزی راحت‌تر باشد، تکمیل دوره‌ی درمان یا فیتنس برای بازگشت به زندگی عادی، محتمل‌تر بوده‌است.

  7. محل: دور یا نزدیک بودن به خانه‌ی سالمندان مهم‌است. باید خانه‌ی سالمندان نزدیک شما باشد تا برای ملاقات عضوی از خانواده‌تان در ترافیک نمانید. پس برای مثال اگر در غرب تهران زندگی‌می‌کنید، فرستادن عزیزتان به خانه‌ سالمندان شرق تهران  یا خانه‌ سالمندان شمال تهران، فکر خوبی نیست.

توانبخشی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای سالمندان

برخی از خانه‌های سالمندان، خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای توانبخشی ارائه‌می‌کنند. سلامت فرد عزیزتان، مشخص‌خواهدکرد که چقدر توانبخشی لازم دارد. مثلاً بعد از یک جراحی جزئی، فرد مسن (والدین شما) فقط باید زمان کوتاهی در خانه‌ی سالمندان بماند؛ اما در موارد ابتلا به مشکلات مزمن و جدی، مانند: مشکلات قلبی یا سکته، چندین ماه توانبخشی در یک خانه‌ی سالمندان مجهزی که خدمات شبانه‌روزی و همه‌روزه دارد، لازم‌است.

پزشک فرد عزیزتان، شدت بیماری یا آسیب را درنظرخواهدگرفت تا مشخص‌کند که او چه برنامه‌ی درمانی لازم‌دارد. باکمک هم، می‌توانید تصمیم‌بگیرید که این عضوخانواده‌ی شما، چه‌مدت توانبخشی لازم‌دارد تا به اهدافش برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.