سفرای نروژ و آلمان در دیدار با استاندار خراسان رضوی برای کمک و حمایت از اقدامات این استان در زمینه خدمت‌رسانی به پناهجویان افغانستانی اعلام آمادگی کردند.

سفرای نروژ و آلمان برای کمک به امور پناهندگان افغانستانی در خراسان رضوی اعلام آمادگی کردند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از استانداری خراسان رضوی،  سفیر آلمان در ایران سه‌شنبه شب در نشست با استاندار خراسان رضوی در مشهد اظهارداشت: به دلیل شرایط کرونایی در ۲ سال گذشته فرصت سفر به مشهد میسر نبود، تاثیر شرایط جدید افغانستان روی خراسان رضوی کاملا قابل درک است.

"هانس اودو موتسل" اضافه کرد: خراسان رضوی به لحاظ همجواری با افغانستان بیشتر از تحولات آن کشور متاثر می‌شود و به همین دلیل این استان برای تمرکز خدمات و اعتبارات در این خصوص انتخاب شده است.

سفیر نروژ در ایران نیز اظهارداشت: با مسوولان کشورمان در خصوص تحولات در ایران بعد از بحران افغانستان و کمک هایی که در این خصوص می‌توان انجام داد، گفت وگو خواهم کرد.

"سیگوال هاوگه" افزود: برای سازمان هایی نظیر سازمان امور پناهندگی نروژ که در خراسان رضوی فعال است دریافت به موقع مجوزهای ضروری مورد نیاز است.

وی گفت: پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد که در سطح کشوری و استانی با بازیگرانی نظیر سازمان کمیساریای عالی سازمان ملل و سازمان پناهندگی نروژ که در خصوص افغانستانی‌ها مشغول فعالیت هستند، بتوان هماهنگی های لازم را بر اساس نیازهای موجود برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در این حوزه فراهم کرد.

سفیر نروژ در ایران افزود: تا حد ممکن سعی می‌کنیم از فعالیت های شما در زمینه پناهندگان افغانستانی حمایت کنیم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: خراسان رضوی یکی از استان های بزرگ ایران است و با مساحتی در حدود  ۱۱۶ میلیون کیلومتر مربع حدود هفت میلیون نفر جمعیت دارد.

یعقوبعلی نظری اضافه کرد: این استان با افغانستان و ترکمنستان هم مرز است و ظرفیت های مختلف فرهنگی، اقتصادی و طبیعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال های متمادی تحت تاثیر تحولات کشور افغانستان، میزبان پناهندگان این کشور هستیم، ایران در این سالها از این مهمانان پذیرایی کرده است.

استاندار خراسان رضوی افزود: در شهر مشهد و اردوگاه مخصوص این میزبانی انجام می‌شود، اخیرا نیز با تحولات افغانستان، سیل پناهندگان افغانستانی بیشتر شده و امکانات و ملزومات بیشتری نیاز است تا از این مهمانان پذیرایی کنیم.

نظری اضافه کرد: این موضوع انسانی مشترک بین همه کشورهاست و کمک همه کشورها به خصوص آلمان و نروژ قابل تقدیر است، امیدواریم با همکاری بیشتر بین کشورهای مختلف بتوانیم بیشتر به این پناهندگان خدمت کنیم.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بخش اردوگاهی نظیر تربت جام نیاز به کمک برای خدمت بیشتر داریم، همچنین ساخت اردوگاه جدید ضروری است.

نظری افزود: در داخل شهر نیز نظیر منطقه گلشهر مشهد که محل سکونت پناهندگان افغانستانی است، نیازمند کمک برای ساخت مدرسه، درمانگاه و مکان های ورزشی هستیم.

وی گفت: امروز افغانستان با مشکلاتی مواجه است و بخشی از مردم این کشور به سمت ایران و سایر کشورها به عنوان پناهجو آمده اند و امیدواریم از نگاه بشردوستانه بتوانیم میزبانی خوبی داشته باشیم.

در حال حاضر از ۳۵۰ هزار مهاجر افغانستانی مقیم در خراسان رضوی، ۹۶ درصد در شهر مشهد و پنج درصد در دیگر شهرستان های این استان مقیم هستند و این آمار جدا از اتباع کشورهای دیگر است که یا برای تحصیلات دانشگاهی، علوم حوزوی، کار اقتصادی و یا کارگری به این شهر آمده‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.