قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اهمیت حوزه علم و فرهنگ در دوره جدید فعالیت‌های این آستان مقدس تصریح کرد: در این زمینه مهم‌ترین وظیفه مؤسسات زیرمجموعه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، به‌ویژه بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا(علیه السلام)، تلاش برای تولید علم، گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب و مشارکت فعال در جهاد تبیین است و در کنار آن باید برای کادرسازی و تربیت نیروهای متعهد کارآمد نیز الگوی تربیتی و آموزشی ویژه‌ای تدوین و ارائه کنند.

مهم‌ترین وظیفه بنیاد فرهنگی رضوی، حرکت در راستای جهاد تبیین و گفتمان‌سازی با محوریت معارف دینی است

به گزارش قدس آنلاین، مالک رحمتی در مراسم تقدیر از معلمان مدارس امام رضا(علیه السلام) اظهار کرد: یکی از وظایف اساتید و معلمان بنیاد فرهنگی رضوی، تبیین صفت عالم آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) برای جامعه علمی است و  مسئولیت عمل به جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری بر عهده بنیاد فرهنگی رضوی است.
وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلان آستان که توسط تولیت محترم ابلاغ شده است، گفت: از جمله اقدامات فاخر آستان قدس رضوی که در دوره جدید تکمیل شده و ریل‌گذاری حرکت این آستان مقدس بر اساس آن صورت گرفته، سیاست‌های کلان ابلاغی تولیت معزز است که این اقدام در نوع خودش در کشورمان بی‌نظیر است.  
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه امروز دنیا، دنیای تخصص محور است، تأکید کرد: بر اساس ساختار تشکیلاتی جدید، سازمان‌های تخصص‌محور در این آستان مقدس شکل گرفته و به عنوان نمونه با تشکیل سازمان علمی و فرهنگی، از این پس هرگونه فعالیت علمی و فرهنگی به صورت تخصصی ذیل این سازمان انجام می‌شود.

مأموریت بنیاد فرهنگی رضوی تربیت دانش آموز امام رضایی است

رحمتی ادامه داد: خروجی برنامه عملیاتی اختصاصی بنیاد فرهنگی رضوی باید تربیت دانش آموز امام رضایی باشد و مدارس امام رضا(علیه السلام) برای تربیت دانش آموز امام‌رضایی باید تربیت و پرورش را مقدم بر آموزش بداند؛ همچنان‌که قرآن کریم در آیه «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» نیز تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم ذکر می‌کند.  
وی افزود: مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی در میان سایر مدارس سطح شهر مشهد در حوزه علمی، ارزشی، فرهنگی و انقلابی جریان‌ساز است و از آن انتظار کادرسازی داریم.  
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: مهم‌ترین وظیفه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و بنیاد فرهنگی رضوی نسبت به مسأله گام دوم انقلاب، گفتمان‌سازی است و مدارس امام رضا(علیه السلام) می‌تواند با گفتمان‌سازی و جریان‌سازی، در مسیر تمدن‌سازی حرکت کند.
رحمتی ادامه داد: امروز مدارسی موفق هستند که همزمان به هر دو ساحت آموزش و پرورش بپردازد و شرایط آموزش مجازی در وضعیت کرونایی اثبات کرد دوران توسعه سخت‌افزاری آموزش سپری شده و امروزه مدارس دارای پشتوانه نرم افزاری قوی حرف اول را در عرصه تربیت می‌زنند.

بنیاد فرهنگی رضوی در حوزه تربیت حرف برای گفتن دارد

وی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی در سال ۱۳۶۸ بنیاد فرهنگی رضوی را با نظام فکری منسجمی با تربیت هدفمند از مدرسه تا دانشگاه و از مدرسه تا حوزه علمیه راه‌اندازی کرد و امروز تکمیل این زنجیره و برقراری ارتباط نظام‌مند بین آنها و افزایش بهره‌وری این زنجیره وظیفه ماست.  
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی فلسفه وجودی بنیاد فرهنگی رضوی را داشتن حرف جدید در حوزه تربیت دانست و ادامه داد: این مرکز علمی از نظام آموزشی مبتنی بر آموزه‌های دینی و معارف رضوی برخوردار است تا با ایجاد نظام فکری منسجم در دانش آموزان، و توجه جدی به تعالی روحی آن‌ها زمینه رشد و تعالی همزمان آموزشی و پرورشی را فراهم نمایند. در چنین حالتی که علم با تربیت اسلامی همراه باشد، آن علم نافع و فایده‌بخش برای بشریت خواهد بود.  

مطالبه تولیت آستان قدس، تدوین و ارائه الگوی شاخص تربیتی و آموزشی

وی از احیاء معاونت پرورشی در بنیاد فرهنگی رضوی ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان کرد: تولیت محترم نسبت به  مسیر جدید علمی و فرهنگی آغاز شده در آستان قدس رضوی بسیار امیدوار است و ان‌شاءالله بتوانیم مطالبه ایشان مبنی بر ایجاد الگویی در زمینه اداره مدرسه و تولید و عرضه نرم افزار شاخص در حوزه تربیت و آموزش را محقق کنیم و سال ۱۴۰۱، شاهد تحول اساسی در مدارس امام رضا(علیه السلام) با افزایش ظرفیت دانش آموزان این مدارس باشیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.