مرد میوه‌ فروشی که با تشکیل یک باند سه نفره کلاه‌برداری در مشهد از طلافروشی‌ها و دیگر صنوف با روش رسیدساز جعلی کلاه‌برداری می‌کرد در حالی دستگیر شد که یکی از اعضای این باند که زن جوانی بود پا را فراتر گذاشته و به بهانه ازدواج خواستگارها را هم سرکیسه کرده بود.

دستگیری میوه‌فروش‌کلاهبردار

سلسله کلاه‌برداری‌های صورت گرفته از برخی طلافروشی‌ها، قصابی‌ها و... و مراجعه شکات به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد موجب شد تا پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شود و برای رسیدگی روی میز قاضی شادنژاد شعبه ۲۵۱ بازپرسی قرار گرفت. با توجه به تعیین شعبه رسیدگی‌کننده به این ماجرا تمامی شکاتی که توسط اعضای این باند مورد کلاه‌برداری واقع شده بودند با دستور بازپرس پرونده برای شرح ماجرا دعوت شدند. پیش از آن هم گزارش اولیه مأموران انتظامی مورد بازخوانی مقام قضایی قرار گرفت و معلوم شد دو مرد و یک زن پشت پرده تمامی اقدام‌های مجرمانه قرار دارند. همچنین آن‌ها با روش رسیدساز جعلی کارت به کارت وجه، طعمه‌های خود را سرکیسه و تا امروز بیش از ۵۰میلیون تومان مال مردم را بالا کشیده‌اند.

سکه امامی آخرین هدف کلاهبرداران
یکی از شکات که طلافروشی داشت و با دستور بازپرس پرونده نحوه کلاه‌برداری صورت گرفته را مکتوب کرد، در اظهاراتش مدعی شد: چند روز پیش مرد جوانی همراه یک زن و مردی دیگر به طلافروشی من مراجعه و درخواست خرید سکه پارسیان را داشت. هزینه آن چند میلیون تومان شد که فرد کلاهبردار ابتدا چند ده هزارتومان نقدی داد و قرار شد مبلغ رند شده را به صورت کارت به کارت واریز کند. شماره کارتم را گرفت و لحظاتی بعد رسید واریز وجه را به من نشان داد. سکه را تحویل گرفتند و رفتند، چند ساعت بعد که موجودی حساب گرفتم پی بردم در دام کلاه‌برداری آن‌ها گرفتار شده‌ام. در بررسی اوراق پرونده همچنین مشخص شد این افراد در ادامه از این سکه‌ها برای کلاه‌برداری بزرگ‌تر استفاده می‌کردند و سرکرده باند که همان مرد میوه‌فروش بود در یکی از موارد با در دست داشتن سکه پارسیان به طلافروشی دیگری در سطح شهر مشهد مراجعه و این‌بار مدعی می‌شد قصد خرید یک سکه امامی دارد و برای پرداخت قسمتی از وجه آن حاضر است سکه پارسیان را تحویل و مابقی را هم به صورت کارت به کارت تسویه کند.
این نقشه را هم پیاده می‌کردند و وقتی به خواسته خود که کلاه‌برداری یک سکه تمام بود دست پیدا می‌کردند طلا را در بازار آب می‌کردند.
با توجه به اینکه آن‌ها سعی می‌کردند با زدن ماسک هویتشان لو نرود، مقام قضایی دستور داد تصاویر دوربین طلافروشی‌هایی که این افراد به آنجا مراجعه و با این روش از متصدی آن‌ها کلاه‌برداری کرده بودند مورد بررسی دقیق قرار گیرد. تلاش فنی و دقیق پلیس باوجود سختی‌های فراوانی که برای چهره‌زنی متهمان وجود داشت درنهایت به ثمر نشست و هویت سرکرده باند کلاهبرداری با شیوه رسیدساز جعلی شناسایی و او در یک اقدام پلیسی دستگیر شد.
با دستگیری این فرد، او معترف شد پس از نصب نرم‌افزار رسیدساز جعلی همراه با دو عضو دیگر باند به طلافروشی‌ها و دیگر واحدهای صنفی می‌رفتیم. این فرد همچنین اعتراف کرد به جز طلافروشی با این شیوه از قصابی هم گوشت گرفته و در اقدامی دیگر حتی در رستوران غذا هم خورده بودند.
متهم پس از انجام تحقیقات انتظامی به شعبه بازپرسی منتقل شد و درحالی که هویت زن جوان و دیگر عضو باند را برملا کرد، محل اختفای آن‌ها را هم نشان داد. پس از این کار مأموران دو همدست متهم را دستگیر و مقابل میز عدالت حاضر کردند. 

دور زدن خواستگارها!
وقتی هویت زن جوان و اقدم‌های او بیشتر مورد واکاوی قرار گرفت مشخص شد او نه‌تنها در کلاه‌برداری‌های صورت گرفته اعضای دیگر باند را همراهی می‌کرد بلکه با طراحی نقشه‌های عاشقانه و ازدواج پس از دریافت طلا و جواهرات هدیه از خواستگار بخت‌برگشته، زیر همه چیز می‌زد و متواری می‌شد.
متهمان که اعتراف کرده‌اند بیش از ۵۰ میلیون تومان طی سه ماه با شیوه رسیدساز جعلی کلاه‌برداری کرده‌اند، از سوی ۲۲ شاکی مورد شناسایی قرار گرفتند.

هشدار
اما نکته مهم این پرونده قضایی که باید از سوی کسبه و دیگر شهروندان مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد این است که بهانه‌هایی مانند کندی شبکه و ارسال با تأخیر پیامک انتقال وجه یکی از شگردهای افراد کلاهبردار است. پس افراد تنها با یک اقدام ساده که اخذ موجودی برخط حساب است، می‌توانند از زیان‌های اقتصادی جلوگیری کنند.
از سوی دیگر تا پیش از استعلام حساب و اطمینان از واریز وجوه مورد ادعایی به هیچ عنوان کالا و یا خدماتی را به این دست افراد ارائه نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.