۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 798814
آیا ترکیه ناتو را به گروگان گرفته است؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نسبت به تصمیم امریکا برای معاف کردن مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه از تحریم‌ها واکنش تندی نشان داده و گفته: «گروه پ. گ (یگان‌های مدافع خلق) مثل پ. ک. ک (حزب کارگران کردستان) گروهی تروریستی است و نمی‌توان تصمیم اشتباه واشنگتن برای معافیت مناطق تحت کنترل این گروه از تحریم‌ها علیه سوریه را پذیرفت.» شکی نیست که رئیس‌جمهور ترکیه از این تصمیم امریکا خشمگین است، زیرا این کار نه تنها اجازه سرمایه‌گذاری خارجی را در این منطقه می‌دهد بلکه به حاکمیت «پ. گ» بر این منطقه مشروعیت می‌دهد و هر دو موضوع از معضلات اردوغان با کردها است. شاید این خشم اردوغان است که باعث شد بر سر راه عضویت فنلاند و سوئد به ناتو سنگ‌اندازی کند.

اقدام امریکا برای معافیت منطقه کردنشین شمال شرق سوریه از تحریم‌های موسوم به سزار در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه همچنان به عملیات نظامی خود در این منطقه به نام پنجه عقاب ادامه می‌دهد. این عملیات یک سری حملات هوایی است که ترکیه از ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰ علیه مناطق کردنشین شمال عراق و سوریه شروع کرده و عملیات مکمل آن به نام پنجه ببر نیز عملیات زمینی در این مناطق است، هرچند که شدت و ابعاد آن به اندازه پنجه عقاب نیست. اقدام امریکا بی‌تردید در تعارض با این دو عملیات ترکیه است و باعث می‌شود کردهای سوریه با تقویت اقتصادی و نظامی که از امریکا دریافت می‌کنند، بتوانند در مقابل این دو عملیات مقاومت کنند. از سوی دیگر، ترکیه امید داشت که با توجه به جنگ اوکراین و اهمیت آن برای امریکا و غرب، امتیازی از امریکا برای تشدید هر دو عملیات خود در مناطق کردنشین سوریه و عراق بگیرد. این نکته‌ای است که جان آجون، پژوهشگر بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه، به آن اشاره کرد و در وب‌سایت تی‌آرتی ترکیه نوشت: «می‌توان پیش‌بینی کرد که ترکیه در آینده نزدیک با بهره‌گیری از فرصت‌های ژئوپلیتیک جنگ اوکراین، عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه سازمان تروریستی و تجزیه‌طلب ی. پ. گ/پ. ک. ک در سوریه آغاز کند.»
به نظر می‌رسد که امریکا با معافیت تحریم‌ها عملاً دست اردوغان را برای انجام این عملیات گسترده بسته و او نیز مجبور شده از عضویت خود در ناتو برای جلوگیری از دستیابی امریکا به یکی از اهداف راهبردی‌اش در اروپا استفاده کند. این هدف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است که با توجه به جنگ اوکراین و ضعف قابل توجه ارتش روسیه در این جنگ، هر دو کشور احساس کرده‌اند این روسیه دیگر آن قدرت را ندارد که بتواند مانع عضویت‌شان در ناتو شود. به همین جهت است که هر دو کشور سوئد و فنلاند درخواست عضویت در ناتو را داده‌اند و کاخ سفید نیز اعلام کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، طی تماس تلفنی‌اش با مگدانلا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد و سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند، حمایت خود را از سیاست درهای باز ناتو و همچنین حق دو کشور در تعیین آینده، سیاست خارجی و مدیریت‌های امنیتی اعلام کرده است.

انتظار می‌رود که درخواست عضویت این دو کشور در نشست آتی ۲۹ و ۳۰ ژوئن سران ناتو در شهر مادرید مطرح شود و نشانه‌هایی حاکی از تأیید هر دو درخواست در این نشست است. با این حال با توجه به اینکه تصویب درخواست این دو کشور باید با اجماع تمامی اعضا باشد، رأی منفی ترکیه تعیین‌کننده است و می‌تواند مانع از تصویب درخواست این دو کشور شود. حالا اردوغان این کارت خود را رو کرده و روز جمعه گفت: «از نظر ترکیه به عنوان عضو ناتو، ممکن نیست که سوئد و فنلاند عضو این ائتلاف نظامی شوند، چون این دو کشور محل بسیاری از سازمان‌های تروریستی هستند.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در پی این حرف اردوغان دست به کار شد تا طی تماس تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، این کشور را متقاعد کند از مخالفتش با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو دست بردارد، اما به نظر می‌رسد که اردوغان ناتو را به گروگان گرفته تا دستش برای عملیات در منطقه کردنشین سوریه باز باشد.

منبع: جوان آنلاین

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.