اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی درباره ضرورت پیشگیری از تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو هشدار داد.

 هشدار دامپزشکی درباره پیشگیری از تب کریمه- کنگو

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمود قربان زاده رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: با عنایت به افزایش دمای محیط در روزها و ماه های پیش رو و به تبع آن افزایش فعالیت کنه های حیوانی که باعث ایجاد و انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) می شود، برای جلوگیری از انتقال این بیماری، لازم است از هرگونه کشتار غیرمجاز دام در معابر، منازل، باغات، مراسمات مختلف و ... جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: این بیماری یک عفونت ویروسی واگیردار در انسان و یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتا توسط کنه منتقل می شود. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

قربان زاده تاکید کرد: شهروندان از خرید و مصرف گوشت دامی هایی که بصورت غیربهداشتی  و خارج از کشتارگاههای مجاز ذبح وعرضه می شود جدا خودداری کنند و ضمن پرهیز از کشتار دام درمحیط خارج از کشتارگاه، از له کردن کنه بر روی پوست دامها نیز اکیدا خودداری کنند.

وی افزود: لازم است هنگام تماس با گوشت، خون و ترشحات دام های مشکوک، از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده شده و گوشت و جگر پس از پخت کامل مصرف شود. چرا که ویروس بیماری در فرآورده های خام دامی، پس از پخته شدن به مدت ۱۵ دقیقه و درحرارت ۸۵ درجه سانتی گراد از بین می رود. همچنین لازم است افراد در هنگام  قطعه قطعه کردن، شستشو و بسته بندی گوشت حتما از دستکش مناسب استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.