یک محقق با اصلیت ایرانی که بورسیه دانشگاه هاروارد را دریافت کرده، از ورود به آمریکا منع شده و شکایتی را علیه دولت فدرال تنظیم کرده است.

هاروارد به نمایندگی از محقق ایرانی از دولت آمریکا شکایت کرد

به گزارش قدس آنلاین، یک محقق ایرانی‌تبار که با دریافت بورسیه دانشگاه هاروارد آمریکا قرار بود تحصیل خود را در دانشکده پزشکی این دانشگاه آغاز کند، به خاطر ایرانی بودن نتوانسته ویزای آمریکا را دریافت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، برنامه بالینی مهاجرت و پناهندگی دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد اعلام کرد به نمایندگی از این دانشجو، شکایتی علیه دولت فدرال و همچنین به دفتر حقوق مدنی وزارت امنیت داخلی تنظیم کرده است.

این دانشجوی ایرانی که «مریم شاملو» نام داشته و شهروندی کانادا را دارد، در شکایت خود از دولت فدرال خواسته است که در اسرع وقت ویزا را صادر کند تا او بتواند ششم ژوئن یعنی بیش از یک سال پس از شروع دوره، تحصیل خود را آغاز کند. شاملو گفت: «من در پنج سال گذشته بسیار سخت کار کردم تا بتوانم این بورسیه را دریافت کنم. امید من این بود که به هاروارد بروم و دانش خود را در زمینه درمان دیابت توسعه دهم».

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در ایمیلی گفته که این آژانس هیچ نظری در مورد عدم صدور ویزا برای شاملو ندارد.

صبرینه اردلان، مدیر برنامه مهاجرت و پناهندگی گفت: «ما از وزارت امور خارجه می‌خواهیم که ویزای مریم را در اسرع وقت صادر کند تا او بتواند به تحصیل خود ادامه داده و از استعدادهای استثنایی خود برای بهبود جامعه استفاده کند. ما همچنین امیدواریم که وزارت امنیت داخلی این حادثه را بررسی کرده و گمرک و حفاظت از مرزها را پاسخگوی مواردی از این دست کند تا اطمینان حاصل شود که مهاجران ایرانی تبار در هنگام ورود به آمریکا با تبعیض مواجه نشوند».

مریم شاملو دوم آوریل سال گذشته میلادی در مرز آمریکا به دلیل اصلیت ایرانی خود با «بررسی ناعادلانه» مواجه شد. به گفته کلینیک حقوقی دانشگاه هاروارد، ماموران مرزی همسر او را در باره خدمت سربازی در ایران و عقاید سیاسی بازجویی کرده اند.

شاملو یک بار دیگر، در تاریخ ۱۸ آوریل وقتی دوباره سعی می‌کرد وارد خاک آمریکا شود از این کار منع شد و ماموران مرزبانی به او اعلام کردند که او «ایرانی است و برایش منع سفر وجود دارد»، اگر چه این دانشجوی ایرانی‌تبار شهروند کاناداست و طبق دادخواست، ممنوعیت لغو شده است.

کمی بعد او درخواست ویزا داد با اینکه به عنوان شهروند کانادا برای ورود به آمریکا نیاز به ویزا ندارد. درخواست ویزای مریم شاملو همچنان در حال بررسی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.