انبار تنها کارخانه روغن زنجان برای ده برابر نیاز زنجانی ها روغن دارد

احتکار خانگی بر بازار روغن زنجان سنگینی می کند

زنجان- به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: با وجود کمبود روغن در هفته گذشته در بازار زنجان و قفسه های خالی فروشگاه ها و مغاز ها از این ماده خوراکی با بازدید میدانی از چندین فروشگاه و مغازه در دو روز اخیر شاهد اشباع و پر شدن قفسه های مغازه ها بودم.
از صاحبان فروشگاهها ی سطح شهر در خصوص میزان تقاضای شهروندان از روغن و سایر اقلامی که طی هفته های اخیر با کمبود مواجه بودیم سوال می کنم که بیشتر شان از کاهش التهاب بازار و  کاهش تقاضا سخن به میان می آورند و کاهش قیمت مرغ از ۶۰ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان را ناشی از همین کمبود تقاضا عنوان می کنند.
اکثر مشتریان به دنبال قیمت  کالاهای درج شده در روی محصولات هستند خانم میانسالی از گوشه فروشگاه با صدای بلندی از افزایش قیمت روغن یک لیتری به بیش از ۶۰ هزار تومان گلایه می کند و بدون خرید از مغازه خارج می شود.
با کمی جستجو در بین قفسه های فروشگاه و خرید یک مرغ، ده عدد تخم مرغ و یک عدد روغن یک  لیتری ۲۰۰ هزار  تقدیم تحویل دار صندوق می کنم.
در ماههای اخیر که زمزمه افزایش قیمت برخی کالاها از جمله روغن به گوش می رسید برخی از مردم، برای خرید بیشتر محصولات غذایی و احتکار آن در منازل ترغیب می شدند صف های طولانی که در سال گذشته بیشتر برای خرید مرغ شاهد بودیم و در نهایت بعد از مدتی و فروکش کردن تب خرید شاهد کاهش قیمت مرغ و گلایه فروشندگان از کمبود تقاضا برای خرید مواجه می شدیم. مساله ای است  که امروز در بسیاری از کالاها از جمله روغن در زنجان شاهدیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان  در این باره می گوید دلیل نبود روغن در همه مغازه‌ها این بود  که درخواست روغن با این قیمت توسط مغازه‌دار فعلاً داده نشده بود و برداشت‌ها نیز این است که  خرید روغن توسط مردم انجام شده است.
ناصر فغفوری با بیان اینکه همه از کارشناسان اقتصادی تا مردم بر این باورند که شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نادرست بوده است، اظهار می دارد: تخصیص نادرست ارز ۴۲۰۰ تومانی، قدرت نابرابر رقابتی بین بخش‌های مختلف ایجاد می‌کرد.
وی با توضیح این مطلب که در بحث تامین روغن  تزریق روغن با قیمت‌های جدید در استان به اندازه کافی است، می افزاید: دلیل اینکه روغن در سراسر استان و در همه مغازه‌ها نبود ،به جهت درخواست روغن با این قیمت توسط مغازه‌دار فعلاً داده نشده است و برداشت‌ها نیز این است خرید روغن توسط مردم به خوبی اتفاق افتاده و با توجه به قیمت‌های بالاتر، مدتی شاهد رکود در خرید خواهیم بود.
با حذف ارز ترجیحی  از کالاهای اساسی و حذف یارانه از این اقلام نگرانی مردم این است که آیا داستان بنزین و آزاد شدن قیمت آن و تسری افزایش قیمت  به سایر اقلام  دوباره تکرار خواهد شد یا خیر؟
حسنی، رئیس جهاد کشاورزی استان ز نجان، با اشاره به حذف ارز ترجیحی برای بقیه کالاهای اساسی در استان و کشور اظهارمی دارد: دسترسی به داده ها باعث امکان تامین منابع خواهد شد و باعث توزیع عادلانه خواهد شد.


وی، با بیان اهمیت تامین نهاده های دامی و تاثیر حذف ارز ترجیحی و اشاره به اجرای طرح یارانه ای در حوزه سایر کالاهای اساسی  می گوید: روزانه یک هزار مورد بازرسی برای جلوگیری از تخلف در زنجان انجام می گیرد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان نیز  با تاکید بر ضرورت اقناع افکار عمومی برای اجرای مطلوب این طرح تصریح می کند: اقناع افکار عمومی، آنها  را با اجرای طرح همراه خواهد کرد.
رفیعی می افزاید: نظارت بر بازار و مقابله با افزایش قیمت کالاهای مشابه در دستور کار دولت است و قرارگاهی مرتبط با این موضوع در استانداری تشکیل شده است
در نهایت این سوال مطرح است که دولتمردان تا چه اندازه در کنترل بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه سایر اقلام موفق خوهند بود و اینکه تا چه اندازه نگرانی مردم از تسری افزایش قیمت اقلام اساسی به سایر کالاها مورد توجه دولت قرار خواهد گرفت و دولت تا چه میزان در تامین آرامش روحی روانی مردم تاثیر گذار خواهد بود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.