عصر جمعه ۲۰مرداد ۹۶ بارش شدید باران سیل مهیبی در بخش زاوین شهرستان کلات به راه انداخت و خسارت‌های جانی و مالی زیادی به روستای ژرف در این بخش وارد کرد.

سیل بهاری کم‌کاری‌ها را نمایان کرد

مسکن ۶۰خانوار این روستا دچار حادثه شد و سه نفر از اعضای یک خانواده جانشان را از دست دادند. خسارت به باغ‌ها و دامداری‌ها و تلف شدن هزار رأس دام ازجمله خسارت‌هایی بود که سیل سال ۹۶ به مردم روستای ژرف و روستاهای اطرافش وارد کرد.
آن زمان با توجه به عمق فاجعه مسئولان زیادی ازجمله استاندار وقت و معاونان چند وزارتخانه از محل وقوع سیل بازدید کردند و قول‌هایی برای رفع مشکلات منطقه همچون رسیدگی به مشکلات راه‌ارتباطی، ایجاد سیل‌بند و دیوارساحلی در مجاورت روستای ژرف و دیگر مناطقی که با خطر وقوع سیل مواجه‌اند، داده شد. گزارش‌هایی که پس از رفت‌وآمدهای مسئولان منتشر شد و بازدیدهای میدانی که خبرنگاران ما داشتند حاکی از آن بود که درصد کمی از صحبت‌ها و قول‌های مسئولان محقق شد و مشکلات همچنان به قوت خود باقی مانده است.

سال ۹۸ یک‌بار دیگر سیلابی مشابه سال ۹۶ واقع شد گرچه این‌بار سیل خسارت جانی آنچنانی در پی نداشت ولی خسارت‌های متعددی در بخش‌های مختلف شهرستان کلات و بخش زاوین به همراه داشت. اما همچنان معضل راه ارتباطی و نبود سیل‌بند مناسب و دیوار ساحلی مردم این منطقه را در ترس مداوم قرار داده است.

تکرار فاجعه
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ آسمان دوباره غرید و سیلی دیگر به راه افتاد. سیلی که خسارت‌های زیادی این بار در روستاهایی در همسایگی روستای ژرف ازجمله ارتوکند، باغکند، برده و البته سررود به وجود آورد! آنچه عمق خسارت‌های وارده به‌ویژه در روستای سررود را فاجعه‌آمیزتر کرد؛ جان باختن چهار نفر از اعضای یک خانواده بود. خانواده‌ای که برای تفریح به این منطقه رفته بودند و نبود سیل‌بند و پل مناسب برای عبور آب از همان راه خاکی غیر استاندارد موجب جان باختن چهار نفر از اعضای یک خانواده شد.
عضو شورای روستای سررود درخصوص وقوع سیل در این روستا و خسارت‌های وارده به قدس گفت: آنچه باید در مورد اتفاق‌های اینچنینی به آن توجه شود و در طول سالیان گذشته کمترین توجهی به آن شده این است که منطقه ما با توجه به شرایطی که دارد مستعد وقوع سیل‌های ویرانگر در این مقطع از سال است. 
عباس فیروزی ادامه داد: با اینکه بارها و بارها در همین چهار، پنج سال گذشته سیل‌های ویرانگری را شاهد بودیم اما از طرف مسئولان کمترین توجهی برای رفع مشکلات موجود ازجمله ساخت سیل‌بندهای مناسب، ایجاد دیوارساحلی و مناسب‌سازی راه ارتباطی مردم نشده است. نتیجه‌اش متأسفانه ایجاد سیلی مانند سیل سال ۹۶ و همین سیل اخیر می‌شود که علاوه بر خسارت‌های مالی فراوان، چهار نفر از اعضای یک خانواده جانشان را از دست می‌دهند.
عضو شورای روستای سررود اظهار کرد: با همه شرایطی که گفته شد اگر راه ارتباطی روستا دارای پلی می‌بود که مهندسی ساخته شده بود دهانه لوله‌ای که وسط راه برای پل ایجاد شده بود بسته نمی‌شد و خانواده‌ای که در باغ مجاور حضور داشتند را دچار حادثه نمی‌کرد و الان آن‌ها زنده بودند!
درخواست ما از مسئولان این است که هرچه زودتر به مشکل راه، سیل‌بندها و دیوارساحلی در روستاهای این منطقه رسیدگی کنند چراکه اگر این موضوع حل نشود بعید نیست در آینده اتفاق‌های ناگوارتری را شاهد باشیم.

جزئیات خسارات سیل 
در شمال خراسان رضوی

نجات، مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی درخصوص وقوع سیل در منطقه زاوین شهرستان کلات و سایر نقاط استان گفت: درپی وقوع سیل، این حوادث در مناطق ییلاقی شامل آبشارهای آبگرم، قره‌سو و اورتکند کلات و دره شمخال قوچان رخ داد.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی 
ادامه داد: بر اثر این اتفاق‌ها، ۳۶ نفر دچار حادثه شدند که براساس آمارهای اولیه متأسفانه یک خودرو پراید با پنج سرنشین در سیلاب روستای سررود، غرق شد که فقط پدر خانواده جان سالم به در برد و مادر خانواده به همراه دو فرزند خود غرق شدند و یک فرزند دیگر این خانواده هنوز مفقود است.
نجات افزود: برخی روستاهای بخش زاوین ازجمله اورتکند، باغکند، ژرف و برده دچار انسداد راه شدند و نیروهای راهداری (لحظه تنظیم این خبر) در حال بازگشایی مسیر هستند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.