۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
کد خبر: 799774

زندگی‌شان را که مرور کنی معمولاً کودکی و نوجوانی‌شان در یک نقطه ناگهان به پایان می‌رسد. انگار در یک لحظه تصمیم می‌گیرند زود راه و رسم انسانیت و بزرگی را بیاموزند، بزرگ شوند و دیگران را در این بزرگی شریک کنند. بار سفر می‌بندند و برای کسب علم و معرفت مهاجرت می‌کنند.

مظلوم‌ترین قشر

سختی‌ها و رنج‌های غربت را تحمل می‌کنند و به خاطر سختی درس‌هایشان و وسعت دریای علوم و معارفی که باید بیاموزند و به خاطر عهدی که با خدای خود بسته‌اند، شب و روز مشغول مطالعه و مباحثه می‌شوند. همین نیز باعث می‌شود رنج تنگدستی و مشکلات مادی هم به مصائب‌شان اضافه شود. در روزگاری که خیلی از جوانان به دنبال بیشترین لذت و بهره بردن از جوانی‌شان و به اصطلاح جوانی کردن هستند، جوانی‌شان را صرف هدف متعالی‌شان و سخت‌ترین دروس را مطالعه و مباحثه می‌کنند تا معرفتی کسب کنند و از این معرفت شمعی برافروزند تا ظلمات دنیا را روشن‌تر کنند و راه و رسم انسان زیستن را یاد بگیرند و به دیگران نیز بیاموزند.
وقتی به حدی از کسب علم و معرفت رسیدند لباسی مشابه لباس بهترین مخلوق خدا را می‌پوشند تا اعلام کنند با تمام وجودشان در خدمت دین خدا و رسیدگی به خلق خدا هستند و در این راه از هیچ طعنه و سرزنشی باکی ندارند و همه هستی‌شان را در طبق اخلاص گذاشته‌اند. از این زمان است که مصائب‌شان و رنج‌هایشان دوچندان و بلکه صدچندان می‌شود. در حالیکه مورد اعتماد بسیاری از مردم هستند و همین مردم توقع دارند که مشکلات مختلف بی‌ربط و باربط آنان را حل کنند در معرض تمسخر و شماتت عده دیگری نیز قرار دارند. در حالی‌که بسیاری از آنان زندگی خود را وقف مردم مناطق محروم و مردم روستایی می‌کنند و در شرایط سخت غربت و دوری از خانه به حل مشکلات دینی و دنیایی مردم مشغول هستند روزانه به دست عده‌ای مزدور اجیرشده و عده دیگری غافل که تحت تأثیر القائات شیطانی و تبلیغات رسانه‌ای دشمنان خدا و بشریت هستند، عامل همه مشکلات مردم، کشور و جهان معرفی می‌شوند! قشری که کم‌ترین بهره را از منابع و ثروت کشور برده و بیشترین سختی را در زندگی متحمل شده‌اند با بی‌انصافی تمام مورد هجمه شبانه‌روزی قرار دارند. این در حالی است که همواره خالصانه و بی‌مزد و منت در مواقع عادی و نیز در مصائب و مشکلات در خدمت خلق خدا هستند. زلزله می‌آید در خط مقدم کمک به مردم حضور می‌یابند که برای یک نمونه شهر مظلوم بم ناظر و گواه این واقعیت است. سیل می‌آید در خط مقدم خدمت‌رسانی هستند و در لابه‌لای گل و لای برای خدمت به خلق و رضایت خالق عاشقانه حضور می‌یابند. بیماری منحوس کرونا همه‌گیر می‌شود و درحالی‌که اکثر افراد عافیت‌طلبانه از یک عطسه و سرفه عادی یک شخص سالم هم فراری هستند، داوطلبانه به خط مقدم مبارزه با این بیماری می‌روند و در کنار کادر درمان، مجاهدتی فراموش ناشدنی رقم می‌زنند و حتی با حضور در آرامستان‌ها بدون ترس و محاسبه منفعت شخصی و حفظ جان خود به شست‌وشو و غسل دادن فوتی‌های کرونا می‌پردازند.
همین چند روز پیش وقتی ویدئوی جابه جایی اقلامی مانند روغن و مواد غذایی به دست جمعی از آنان که به‌رغم مشکلات خود در راه خدمت به مردم و برای کاستن از رنج آنان بسته‌های غذایی تهیه و میان نیازمندان توزیع می‌کردند، منتشر شد به جای قدردانی و ارج نهادن این شرافت و انسانیت، بی‌محابا مورد قضاوت بی‌رحمانه واقع شده و با تفسیری وارونه هدف تیرهای دروغ و تهمت قرار گرفتند. البته این مسائل اتفاقی و فی‌البداهه رخ نمی‌دهد و روشن است که دهه‌هاست دشمنان خدا و دین خدا برای ایجاد فضای منفی علیه این قشر کار کرده و همچنان در حال فعالیت هستند. با این حال اگر به مردان سرزمین‌مان نگاه کنیم بهترین، باشرافت‌ترین و لطیف‌ترین انسان‌هایی که دیده‌ایم و می‌شناسیم از همین قشر برخاسته است؛ انسان‌هایی به بزرگی و عظمت امام خمینی (ره) در قله اخلاص در برابر خدا و صلابت در برابر طواغیت، به مجد و والایی آیت‌الله قاضی در قله عرفان و معرفت، به سترگی آیت‌الله بهجت در قله بندگی و عبودیت و به شکوه آیت‌الله فاطمی‌نیا در قله لطافت روح!
در مورد قشری صحبت می‌کنیم که با قاطعیت می‌توان گفت مظلوم‌ترین قشر جامعه ما هستند. قشری که به گواه تاریخ همواره در بزنگاه‌های حساس، فداکاری و جانفشانی کرده‌اند تا این کشور و این مردم را از دست دشمنان و دسایس آن‌ها مصون بدارند و به همین خاطر نیز سال‌هاست مهم‌ترین هدف تهاجم دشمنان و مهم‌ترین سیبل جنگ رسانه‌ای آنان هستند. راهی که روحانیت شیعه از ابتدای اسلام طی کرده راهی سرخ بوده، چه اینکه از بزرگ‌ترین علمای گذشته تاریخ اسلام به نام شهید اول و شهید ثانی شناخته می‌شوند که در راه روشنایی بخشیدن به انسانیت، مظلومانه خون خود را تقدیم کردند. البته این خط سرخ هیچ‌گاه متوقف نشده و تا به امروز ادامه داشته و این قشر برای مبارزه با کفر و طاغوت، پلشتی و تاریکی، ظلم و استکبار و سلطه بیگانگان تاکنون جان‌های بزرگی تقدیم کرده است. از شهید مدرس تا شهید شیخ فضل‌الله نوری و از شهید بهشتی تا شهید مطهری، از علمای شهید محراب تا علمای شهید حادثه هفت تیر و از روحانیون شهید حادثه تروریستی چندی پیش در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام) تا خیل عظیم بیش از ۴۰۰۰ شهید روحانی دفاع مقدس که تعداد آن حدود ۱۰ برابر سایر اقشار جامعه است.
امروز که در آستانه برگزاری کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی کشور هستیم، تلاش‌ها و مجاهدت‌های این مظلوم‌ترین قشر ایران را ارج می‌نهیم و سلام و درود خود را تقدیم ارواح طیبه همه علما و روحانیونی می‌کنیم که در سخت‌ترین شرایط زیستند و از همه هستی‌شان مایه گذاشتند و در آخر نیز جان خود را در راه گسترش حقیقت و تعالی بشریت و نشان دادن صراط نور و مبارزه با ظلمت تقدیم خدا کردند. راهشان پر رهرو باد.

حمیدرضا شاه‌نظری

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.