نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منشأ ریزگردها کشورهای عربستان، عراق، اردن و همسایگان غربی و جنوب غربی کشور است، گفت:این پدیده بیشتر مناطق غربی و جنوبی کشور را تحت تاثیر قرار داده و از این رو مقابله با آن نیازمند عزم و اراده‌ای جهانی است.

مقابله با ریزگردها نیازمند یک اقدام جهانی است

به گزارش قدس آنلاین، «شهریار حیدری» افزود: به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار یک تفاهم نامه و قرارداد با ورود نهادهای بین المللی و سازمان های محیط زیستی بین این کشورها منعقد شده تا از ظرفیت جهانی برای مقابله با این پدیده استفاده شود.

وی اظهار داشت: بی توجهی به تثبیت خاک و تخریب طبیعت منطقه در گذشته، امروز باعث به وجود آمدن این پدیده شده که مردم شهرهای مرزی گرفتار آن هستند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای منشأ  گرد و خاک می توانند با اختصاص اعتبار لازم طرح های محیط زیستی را برای تثبیت خاک و بازگشت طبیعت مناسب اجرا نمایند.

حیدری ادامه داد: اولین حق بشریت وجود هوای پاک برای تنفس سالم انسان در جهان است و اگر با این پدیده مقابله نشود بخشی از حقوق بشر که این کشورها داعیه رعایت آن را دارند نادیده گرفته می شود و اکنون بهترین فرصت برای نشان دادن حسن نیت این کشورها در رعایت حقوق بشر است.

وی گفت: امید است کشورهای منشأ این گرد و خاک و ریزگردها و حتی جمهوری اسلامی ایران که در برخی مناطق جنوب و جنوب غربی و مرکزی منشأ گرد و خاک است با هم افزایی و همکاری منطقه ای و استفاده از ظرفیت های بین المللی گامی در جهت مقابله با این پدیده که سلامت مردم را تهدید می کند، بردارند.

پدیده گرد و خاک نه تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، ‌به شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و بیشتر گرد و غبار در هوای این استان از کشورهای عراق و سوریه ناشی می شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.