رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: طبق اعلام دولت ترکمنستان از روز ۱۱ خرداد ماه رانندگان و کامیونهای ترانزیتی با ملیتهای غیرترکمنستانی می توانند از مرز سرخس خراسان رضوی وارد این کشور شوند.

ترکمنستان با عبور کامیونهای ترانزیتی از مرز سرخس موافقت کرد

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی مجردی افزود: این موافقت ترکمنستان در راستای تجارت در قالب کریدور شمال- جنوب صورت گرفته است و از این پس رانندگان و ناوگان ترانزیتی از همه ملیتها می توانند فقط از مرز جاده ای سرخس کالای ترانزیتی خود را وارد ترکمنستان کنند.

وی ادامه داد: پس از ورود ناوگان ترانزیتی به ترکمنستان، این کامیونها فقط می توانند از طریق مرز فاریاب با ازبکستان از ترکمنستان خارج شده و در سایر کشورهای آسیای مرکزی ادامه مسیر دهند و پس از تخلیه بار ناوگان ترانزیتی از همین مسیر و از طریق مرز سرخس به ایران بازگردند.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: این نوع تردد فقط برای بارهای ترانزیتی و نه صادراتی مجاز است.

مجردی افزود: با توجه به این که ترددهای ترانزیتی از ۱۱ خرداد در مسیر ترکمنستان از سر گرفته خواهد شد لازم است، رانندگان ترانزیتی نسبت به تهیه ویزا از کشور ترکمنستان اقدام کنند.

سابقه توقف ترددهای تجاری در مرز سرخس 

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.  

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه ۱۳۹۸ در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هر دو مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد تا این که مسیر ریلی این گذرگاه اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بازگشایی شد.

مرز جاده ای سرخس نیز از ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ با شرایط خاص بازگشایی شد و از آن تاریخ تا به امروز تردد و حمل بار صادراتی و ترانزیتی در مرز سرخس تنها به وسیله انتقال بار و در اصطلاح گاری (کفی، یدک)از ناوگان ایرانی به ناوگان ترکمنستانی انجام می شد که این مساله برخلاف شیوه های معمول و شناخته شده حمل و نقل بین المللی است و مورد اعتراض رانندگان، صاحبان بار و شرکتهای بین المللی حمل و نقل کشورمان قرار گرفته است.

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی پیشتر در تشریح چالش های تجاری در مرز سرخس گفته بود: اصولا به علت محدودیتهایی که ترکمنستان با ادعای مقابله با کرونا ایجاد کرده، ترددهای جاده ای از مرز سرخس کاهش چشمگیری یافته است و تقریبا می توان گفت که اصلا ترددی نداریم که چالش ایجاد شود.

احمد زمانیان یزدی افزود: همین موضوع و نحوه تردد تجاری از طریق جا به جایی بار موجب سرقت از یدک ها و بار ناوگان ایرانی و آسیب به گاری ها و خسارت به شرکتهای حمل و نقل بین المللی شده است.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران و اینچه برون با ایران است که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.