دادگاهی در اسرائیل یکشنبه با صدور حکمی بدوی به شهرک نشینان اجازه داد مناسک مذهبی خود را آزادانه در صحن های مسجد مبارک الاقصی اجرا کنند. به دنبال این صدور این حکم تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن و حماس این تصمیم را محکوم و اعلام کردند که این حکم بازی با آتش است.

موافقت دادگاه اسرائیل با برگزاری مناسک صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی

به گزارش قدس آنلاین، دادگاهی در اسرائیل در حکمی بدوی به شهرک نشینان اجازه اجرای مراسم مذهبی به شکل آزادانه و با صدای بلند در داخل صحن‌های مسجد الاقصی را صادر کرد.

این تصمیم بر اساس درخواست تجدیدنظر وکلای سه شهرک نشین افراطی یهودی که هفته گذشته در جریان یورش به مسجد الاقصی بخاطر اجرای مناسک خود با صدای بلند بازداشت شدند، صادر شد.

دادگاه مذکور ادعا کرد که آنچه این سه شهرک نشین در جریان یورش به مسجد الاقصی انجام دادند، نشان دهنده هیچ رفتاری که ممکن است منجر به بی نظمی یا بی‌ثباتی شود، نیست.

در جمع بندی این تصمیم آمده است که تمامی یهودیان اجازه دارند به معبد هیکل رفته و مراسم مذهبی خود را انجام دهند.

به دنبال این تصمیم دادگاه، تشکیلات خود گردان فلسطین در بیانیه‌ای صدرو این حکم را محکوم و اعلام کرد این اقدامات تحریک آمیز چیزی جز بی‌ثباتی و ناآرامی‌های بیشتر به بار نخواهد آورد.

در این بیانیه آمده است که تصمیم این دادگاه اسرائیلی نقض جدی وضعیت تاریخی مسجد الاقصی و چالشی آشکار برای قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی است.

تشکیلات خودگردان فلسطین از دولت آمریکا خواست برای توقف حملات اسرائیل به مردم فلسطین و مقدسات آنها فورا مداخله کند و تأکید کرد که قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین و مردم آن با مسیحیان و مسلمانان باقی خواهد ماند.

جنبش حماس نیز به نوبه خود یکشنبه تأکید کرد که تصمیم دادگاه اسرائیل مبنی بر اجازه دادن به یهودیان صهیونیست برای انجام مناسک خود در صحن‌های مسجد الاقصی، بازی آتش است.

براساس بیانیه صادره از این جنبش،‌ این اقدامات به معنای عبور از خطوط قرمز فلسطینیان تلقی می‌شود و این جنبش فلسطینی هشدار داد که عواقب و پیشامدهای عبور از خطوط قرمز تماما بر عهده دولت اسرائیل خواهد بود.

این جنبش بار دیگر تاکید کرد که هر وجب از مسجد مبارک الاقصی حق مسلم مسلمین بوده و خواهد بود و هیچ حاکمیتی بر آن جز ملت فلسطین امکان پذیر نخواهد بود.

وزارت امور خارجه اردن نیز به نوبه خود تصمیم دادگاه رژیم صهیونیستی مبنی بر اجازه دادن به افراط گرایان برای انجام مناسک در صحن مسجدالاقصی را محکوم کرد.

هیثم ابوالفول، سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم باطل است و طبق قوانین بین‌المللی که اختیارات قوه قضائیه اسرائیل را در این زمینه به رسمیت نمی‌شناسد، فاقد اعتبار است و هیچ ارزش قانونی ندارد.

وی با بیان اینکه این تصمیم نقض جدی وضعیت تاریخی و حقوقی مسجد الاقصی است، تاکید کرد: اردن بر اساس قوانین بین‌المللی اقتدار دستگاه قضایی اسرائیل را بر قدس اشغالی به رسمیت نمی‌شناسد.

سخنگوی این وزارتخانه نسبت به تداوم اجازه یورش افراط گرایان یهودی به مسجد الاقصی هشدار داد و تاکید کرد مسجد الاقصی تنها محل عبادت مسلمانان است و هر اقدامی که بخواهد در این زمینه اتخاذ شود منجر به درگیری و نزاع خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.