قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز چهارشنبه بیست و پنجم می ۲۰۲۲ (چهارم خرداد ماه ۱۴۰۱)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱) + عکس

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز مانند تمامی روزنامه های آمریکایی، عکس اصلی صفحه نخست خود را به تیراندازی خونبار در دبستانی در ایالت تگزاس آمریکا و کشته شدن ۱۹ کودک اختصاص داده است. عکس انتخابی این روزنامه مربوط به زمان خروج کودکان باقی مانده از مدرسه در میان گارد نیروهای ویژه پلیس بوده و می گوید به غیر از ۱۹ کودک، دو معلم نیز کشته شده و مهاجمی که ۱۸ سال سن داشته هم توسط پلیس از پای درآمده است. نیویورک تایمز همچنین در گزارش خود از جنگ روسیه علیه اوکراین، از برنامه این کشور برای گلوله باران گسترده شهر دونباس خبر می دهد که د رچندین هفته گذشته از تسلیم شدن در مقابل روسیه خودداری کرده است.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی با انتشار عکسی از مراسم خاکسپاری شهید صیادخدایی در صفحه نخست خود، در مقاله ای این سوال را مطرح می کند که اکنون ایران چه گزینه هایی برای پاسخ به این ترور رژیم صهونیستی خواهد داشت؟ این روزنامه همچنین از دیدار امروز مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از سرزمین های اشغالی خبر می دهد و از تاکید او بر اهمیت بیت المقدس سخن به میان آورده و این دیدار را اولین دیدار رسمی یک مقام عالی رتبه ترکیه از سرزمین های اشغالی در ۱۵ سال گذشته لقب می دهد.

نِزاویسیمایا

روزنامه نزاویسیمایا چاپ روسیه در مصاحبه ای اختصاصی با الکساندر شوکین رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه، راه های پیشنهادی او برای حل برخی از مسائل جدی تجاری روسیه با کشورهای غربی را منتشر کرده است. شوکین در این مصاحبه می گوید روسیه که در چند وقت گذشته از ضبط اموال شرکت های خارجی در این کشور خودداری کرده، تصمیم مناسبی برای جلوگیری از عمل متقابل کشورهای غربی در ضبط اموال مربوط به روسیه و شرکت های تابعه آن مخصوصا شرکت عظیم نفتی گازپروم در آن کشورها، گرفته و باید شرایطی برای اداره از راه دور این شرکت های حاضر در روسیه توسط کشورهای مبدا آن ها صورت بگیرد.

دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به بالا رفتن چشمگیر مالیات مخصوصا مالیات بر مصرف حامل های انرژی برای مردم بریتانیا خبر می دهد. در حالی که بوریس جانسون در تلاش برای کنار زدن حواشی پیرامون قانون شکنی چند وقت گذشته خود است، افزایش هزینه های قبوض انرژی خانوارهای بریتانیایی به رقم ۲۸۰۰ پوند، ضربه دیگری برای او خواهد بود. این روزنامه همچنین صحبت های اخیر جرج سوروس چهره تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی را پوشش داده که تاکید داشته اوکراین، می تواند سرآغاز جنگ جهانی سوم باشد.

جِپَن تایمز

روزنامه جپن تایمز چاپ ژاپن با انتشار عکسی از رهبران کشورهای چهارگانه ای که نشست آن ها در توکیو سروصدای زیادی را به راه انداخت، از اتحاد ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند در میان تنش های جهان سخن به میان آورده است. این روزنامه البته در مقاله ای معتقد است صحبت های بایدن در خصوص دفاع از تایوان در زمان حمله احتمالی چین به این کشور، باعث بالا رفتن درگیری ها در شرق آسیا خواهد شد. این روزنامه همچنین معتقد است تفاهمنامه مشترک چهار کشور، با وجود برد بین المللی خوب آن، در خاک آمریکا برای رئیس جمهور این کشور سود زیادی به همراه نخواهد داشت و تاثیر خاصی در بالا آمدن محبوبیت رو به کاهش او ندارد.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین عکس اصلی صفحه نخست خود را به مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اختصاص داده، جایی که مامور ویژه چین در امور آب و هوا نیز در آن شرکت داشت. این روزنامه البته در گزارش اصلی صفحه نخست خود همچنان تبعات قوی تر شدن اتحاد کشورهای آمریکا، هند، ژآپن و استرالیا و صحبت های اخیر بایدن در مورد دفاع نظامی از تایوان در صورت حمله چین به این کشور را بازتاب داده و تاکید می کند وزیر امور خارجه چین به چندین کشور جنوب شرق آسیا سفر خواهد داشت تا روابط خود را با این کشورها تقویت کرده و به نوعی جلوی اتحاد جدید تحت رهبری آمریکا در این منطقه را بگیرد. گلوبال تایمز همچنین به نقل از مقامات چینی، در خصوص تبعات به هم خوردن نظم دریایی منطقه به چهار کشور متحد اخطار داد.

پایونیر

روزنامه پایونیر چاپ هند دو گزارش اصلی صفحه نخست خود را به سفر نخست وزیر این کشور به ژاپن اختصاص داده است. نراندرا مودی که برای حضور در اجلاس اتحاد چهارگانه بین این کشور، ژاپن، آمریکا و استرالیا به توکیو رفته بود، بعد از امضای توافقنامه مشترک، تاکید کرد که این اتحاد به دنبال برقراری صلح در منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوس هند است. این روزنامه همچنین دیدار مودی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را نیز بازتاب داده است، جایی که بایدن از انگیزه های خود برای تبدیل کردن رابطه آمریکا و هند به «نزدیک ترین نوع روابط بین هر دو کشوری در جهان» سخن به میان آورده و همچنین از مودی به دلیل کنترل ویروس کرونا در هند به شکل دموکراتیک تمجید کرد.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست علاوه بر پرداختن به موضوع داغ روز در آمریکا یعنی حادثه تیراندازی در دبستانی در ایالت تگزاس این کشور و کشته شدن ۲۱ نفر از جمله ۱۹ کودک، صحبت های جو بایدن در خصوص این اتفاق و انگیزه هایش برای مبارزه با لابی اسلحه در ایالات متحده را بازتاب داده است. این روزنامه همچنین از انتخابات فرمانداری در ایالات جورجیای آمریکا نوشته، جایی که با وجود تلاش های ترامپ برای پیروزی رقیب برنده انتخابات، ضربه سختی به رئیس جمهور سابق آمریکا وارد آورد. واشنگتن پست همچنین ادعا می کند روسیه تجارت دریایی اوکراین را متوقف کرده که باعث به وجود آمدن بحران غذایی در سطح جهان خواهد شد.

ایندیپندنت

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی از وضعیت نامناسب سبک زندگی نخست وزیر بریتانیا خبر می دهد. این روزنامه از منابع خود مطلع گشته که مصرف افراطی نوشیدنی های الکلی و برگزاری مهمانی های پر شمار جزو رویه زندگی بوریس جانسون است. این روزنامه می گوید در منزل نخست وزیر حتی رسم خاصی برای خوردن افراطی نوشیدنی های الکی در جمعه شب ها برقرار است و شرایط به گونه ای پیش می رود که سطل های زباله اطراف خانه او مملو از شیشه های خالی نوشیدنی هایی می شود که او و دوستانش مصرف کرده اند. ایندیپندنت همچنین عکس اصلی صفحه نخست خود را به قطع شدن انگشت کودکی اختصاص داده که مورد حمله نژادپرستان انگلیسی قرار گرفته، اتفاقی که مادر او تاکید دارد تا زمان رسیدن به عدالت در پیگیری آن پا پس نخواهد کشید.

کُمِرسانت

روزنامه کمرسانت چاپ روسیه از تداوم مذاکرات میان این کشور با ایران در خصوص استفاده از سیستم انتقال پول مشترک با یکدیگر خبر می دهد. این روزنامه می گوید دو کشور ایران و روسیه قصد دارند سیستم انتقال پولی شخصی خود یعنی «میر» و «شتاب» را با یکدیگر ادغام کرده تا نقل و انتقالات پول میان دو کشور را تسهیل کنند. این روزنامه همچنین از امضای موافقت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با درخواست هر کدام از شهروندان شهر خرسون اوکراین برای گرفتن تابعیت روسی خبر داده است، شهری که بعد از آغاز حمله روسیه به اوکراین در کنترل روس ها می باشد.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور
*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.