قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز سه‌شنبه بیست و چهارم می ۲۰۲۲ (سوم خرداد ماه ۱۴۰۱)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱) + عکس

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست گزارش اصلی صفحه نخست خود را به دومین سالگرد قتل جرج فلوید توسط افسر پلیس شهر مینیاپولیس آمریکا اختصاص داده است. این روزنامه می نویسد با وجود اعتراضات گسترده در این شهر و دیگر شهرهای آمریکا بعد از این اتفاق، هنوز نتیجه واضحی از آن استخراج نشده است. این روزنامه از قول فعالان جنبش سیاهپوستان می نویسد همچنان در ایالت مینه سوتا و مخصوصا شهر مینیاپولیس شاهد بی عدالتی گسترده نسبت به سیاهپوستان هستیم. واشنگتن پست همچنین صحبت های جو بایدن در نشست توکیو در مورد دفاع نظامی از تایوان در صورت حمله چین به این کشور را «حرکتی تهاجمی» لقب داد.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین گزارش اصلی خود را به واکنش مقامات این کشور در مقابل صحبت های اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اختصاص داده است. بعد از اینکه بایدن در اجلاس سران چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا اعلام کرد که در صورت حمله چین به تایوان از این کشور به شکل نظامی دفاع خواهد کرد، این روزنامه تاکید کرد این بیانیه ای خطرناک از سوی بایدن بود که سیاست چین واحد را ضعیف کرده و این کشور واکنش سختی در مقابل این اظهار نظر نشان خواهد داد. این روزنامه همچنین به انتقاد از توافق ۱۳ کشور آسیایی و اقیانوسیه به همراه آمریکا برای همکاری همه جانبه مشترک انتقاد کرده و می گوید این همکاری باعث افزایش رویارویی کشورها با یکدیگر شده و در نهایت محکوم به شکست است.

کُمِرسانت

روزنامه کُمِرسانت چاپ روسیه در گزارشی به تغییر قانون اجباری شدن فروش ارزهای خارجی در این کشور می پردازد. در حالی که تمامی افراد و شرکت ها با دستور ولادیمر پوتین در ۲۸ فوریه ملزم به فروش ۸۰ درصد درآمد ارزهای خارجی خود به دولت و تبدیل آن به روبل بودند، اکنون با ادامه حل نشدن مشکل روسیه در این حوزه، این قانون به ۵۰ درصد کاهش یافته که البته همچنان برای تجار عمده همان ۸۰ درصد باقی مانده است. این روزنامه همچنین از موافقت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند به ناتو خبر می دهد به شرط آنکه این دوکشور ضمانت های کتبی پیرامون پایان دادن به فراهم کردن شرایط برای سکنی دادن به فعالین ضد ترکیه در سوئد و فنلاند بدهند.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در گزارش خود از ترور صیاد خدایی در تهران، می نویسد «این ترور نشان داد که اسرائیل تمرکز خود را برای مقابله با ایران تغییر داده است». در این گزارش ادعا شده که حمله به عضوی از نیروی قدس سپاه در تهران نشان دهنده گسترش کارزار این رژیم علیه ایران است. این روزنامه همچنین در گزارشی به افزایش هرچه بیشتر اختلافات در کابیته رژیم صهیونیستی پرداخته به گونه ای که حتی تصویب حقوق سربازان این رژیم به دلیل اختلافات به مشکل برخورد کرده و صدای نفتالی بنت نخست وزیر را در آورده است.

جِپَن تایمز

روزنامه جپن تایمز چاپ ژاپن در گزارشی به صحبت های جنجالی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار از ژاپن می پردازد. بایدن که برای نشست میان چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا، در توکیو حضور پیدا کرده، در صحبت های خود تاکید کرده که اگر چین به تایوان حمله نظامی کند، آمریکا به وسیله نیروی نظامی از این کشور دفاع خواهد کرد. این روزنامه همچنین گزارش می دهد که آمریکا با ۱۳ کشور آسیا و اقیانوسیه فرآیند همکاری همه جانبه تجاری مشترک را آغاز کرده تا بتواند جلوی نفوذ چین در منطقه را بگیرد.

گاردین

روزنامه گاردین مانند بسیاری دیگر از روزنامه های انگلیسی با انتشار عکس های به تازگی لو رفته از مهمانی بوریس جانسون در میانه قرنطینه سراسری بریتانیا به خاطر همه گیری کرونا، موج جدید فشارها بر نخست وزیر این کشور را شروع کرده اند. این روزنامه می نویسد جانسون خود این قوانین را وضع کرده و خود آن را شکسته است و جای تعجب بسیاری دارد که چرا پلیس او را به خاطراین قانون شکنی جریمه نکرده است. گاردین همچنین از برگزاری اولین دادگاه اوکراین برای محاکمه سربازان روسیه خبر می دهد که بر طبق آن یک سرباز روس به جرم کشتن یک غیر نظامی اوکراینی به حبس ابد محکوم شد.

تایمز آو ایندیا

روزنامه تایمز آو ایندیا چاپ هند در گزارشی از حضور نراندرا مودی نخست وزیر این کشور در اجلاس چهارگانه بین این کشور با آمریکا، ژاپن و استرالیا در توکیو، از حضور پر رنگ این کشور در نقشه های تجاری آمریکا برای آسیا خبر می دهد. این روزنامه می گوید ۱۳ کشور شامل آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و ۱۰ کشور شرق آسیا در این برنامه مشترک تجاری طرح ریزی شده توسط آمریکا حضور خواهند داشت و هند یکی از اولین کشورهایی خواهد بود که به آن پیوسته است. تایمز آو ایندیا همچنین از بارش اولین باران تابستانه در دهلی خبر می دهد که باعث رقم خوردن کمترین میزان دما در این شهر در ۷۲ روز گذشته شده است.

شانگهای دیلی

روزنامه شانگهای دیلی چاپ چین در گزارشی به استفاده گسترده از روش های کنترلی جدید ویروس کرونا در شهر شانگهای می پردازد. این روزنامه از استفاده مقامات بهداشتی این شهر از روشی با عنوان «اسکن خیابانی» نام می برد جایی که شهروندان از گیت هایی که مجهز به خواندن کُدهای مخصوص سلامت و همینطور حسگرهای سنجش گرما هستند عبور کرده تا بتوانند وارد خیابان ها و محل کار خود شوند. مقامات چینی این رویه را برای کم کردن محدودیت های کرونایی الزامی می دانند. شانگهای دیلی همچنین از برقراری روش های جدیدی توسط مقامات چینی برای حمایت از اقتصاد این کشور در این شرایط خبر می دهد.

یواس‌ای تودی

روزنامه یواس ای تودی در پرونده ای به وضعیت بحرانی پیرامون زنان و کودکانی که از اوکراین گریخته اند پرداخته است. این روزنامه می نویسد زنان و کودکان زیادی که به تنهایی از اوکراین گریخته اند بسیار آسیب پذیر بوده و قاچاقچیان بین المللی زنان و کودکان، فعالیت گسترده ای در مناطق مرزی اوکراین و کشورهای همسایه برای شکار آن ها در جریان دارند. یواس ای تودی همچنین یافته های جدید شرکت واکسن سازی فایزر را منعکس کرده که تزریق واکسن کرونای این شرکت به کودکان زیر ۵ سال را ایمن لقب داده و کارایی آن را ۸۰ درصد اعلام کرده است؛ البته بسیاری از خانواده ها از کمبود این واکسن ها برای کودکان خود ناراضی هستند.

نِزاویسیمایا گازتا

روزنامه نزاویسیمایا چاپ روسیه در گزارشی از مولداوی همسایه این کشور می نویسد که با وجود اعلام بی طرفی در جنگ روسیه و اوکراین، مولداوی اکنون منتظر ارسال سلاح ها و ادوات نظامی آمریکا به این کشور است تا در صورت حمله احتمالی روسیه به این کشور آماده باشد. این روزنامه همچنین از قول سفیر روسیه در لندن به انتقاد از بریتانیا پرداخته و می گوید این کشور همچنان اوکراین را در راه جنگ به جلو هل می دهد. روسیه همچنین ورود ۱۵۴ عضو مجلس عیان بریتانیا به روسیه را ممنوع اعلام کرد. از طرف دیگر سفارت آلمان در روسیه اعلام کرد که هیچ تبعیضی نسبت به روس ها در آلمان برقرار نخواهد شد.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور
*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.