بیش از ۱۰ سال است که از آغاز کلنگ‌زنی پروژه کنارگذر خلیج‌فارس در شهر گرمه می‌گذرد. پروژه‌ای که با صرف میلیاردها تومان هنوز نیمه‌تمام است و معضل پارک و تردد خودروهای سنگین در کوچه و خیابان‌های شهر گرمه چند سالی است گریبانگیر رانندگان این وسایل نقلیه و شهروندان شده است.

نعره کامیون‌ها در کوچه‌های گرمه

به گزارش قدس آنلاین، بیش از ۱۰ سال است که از آغاز کلنگ‌زنی پروژه کنارگذر خلیج‌فارس در شهر گرمه می‌گذرد. پروژه‌ای که با صرف میلیاردها تومان هنوز نیمه‌تمام است و معضل پارک و تردد خودروهای سنگین در کوچه و خیابان‌های شهر گرمه چند سالی است گریبانگیر رانندگان این وسایل نقلیه و شهروندان شده است.

به گفته مسئولان، این شهرستان برابر آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن(۱۳۹۵) دارای ۲۵ هزار نفر جمعیت است و بیش از ۷۰۰ کامیون دارد که به عنوان قطب کامیون‌داران در استان شناخته شده است. در حال حاضر تردد کامیون‌ها در شهر موجب ایجاد ازدحام و شلوغی و خطراتی در معابر شهری شده و شهروندان و رانندگان وسیله‌نقلیه خواستار اتمام طرح پروژه کنارگذر شدند.

یکی از شهروندان گرمه‌ای در گفت‌وگو با قدس با ابراز گلایه‌مندی از تردد ماشین‌های سنگین در داخل شهر می‌گوید: سال‌هاست شاهد تردد کامیون‌ها در معابر کم‌عرض،(باوجود مدارس و اماکن عمومی ) شهر هستیم که جان فرزندان و خانواده‌هایمان در خطر است.

تردد کامیون‌ها و خطرات جبران‌ناپذیر

این شهروند ادامه می‌دهد: کاش مسئولان تدبیری بیندیشند و درخصوص تردد کامیون‌ها در شهر مدیریت داشته باشند و حداقل کمربندی شهر را تکمیل و تجهیز کنند. اتمام پروژه کنارگذر در گرمه ضرورتی است که گویا به دست فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه می‌دهد: پارک کامیون‌ها در معابر شهری خطرات و مشکلات زیادی همچون خرابی آسفالت، ایجاد آلودگی صوتی و غیره را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

حسن‌زاده یکی از ساکنان خیابان پرستار گرمه اظهار می‌کند: روزانه از این خیابان کم‌عرض خودروهای سنگین بسیاری عبور می‌کنند که با عبور و لرزش زمین رعب و وحشت در دل ساکنان ایجاد می‌شود.

وی می‌گوید: بیشتر وسایل‌نقلیه سنگین حامل بارهای پرخطر و قابل اشتعال ازجمله نفت و گازمایع هستند و پارک کردن آن‌ها در کنار خیابان‌ها نه‌تنها از لحاظ ترافیکی، بلکه ازنظر مسائل زیست‌محیطی و آلودگی صوتی مشکل‌آفرین است و در صورت انفجار، خطری جدی برای ساکنان محسوب می‌شوند.

نارضایتی رانندگان

یکی از کامیون‌داران گرمه نیز می‌گوید: به دلیل تردد در معابر شهری بارها من و دوستانم دچار سانحه تصادف با وسایل نقلیه دیگر شده‌ایم.

صادقی ادامه می‌دهد: نیمه رها کردن پروژه کنارگذر بزرگ‌ترین معضل شهرستان ماست، چراکه با ساخت کنارگذر و ایجاد میدان در انتهای کنارگذر از سمت قلعه جلال‌الدین بسیاری از مشکلات تردد خودروهای سنگین رفع می‌شود.

وی می‌گوید: ما رانندگان از شهرداری و شورای اسلامی تقاضا داریم حداقل در کنارگذر روشنایی نصب کنند و فکری برای ایمن کردن این محور داشته باشند.

یکی از رانندگان که تمایلی به معرفی خود ندارد، بیان می‌کند: ما عضو تعاونی کامیون‌داران گرمه نیستیم و چون عضو نیستیم اجازه پارک در پارکینگ تعاونی را نداریم و مجبوریم کامیون‌ها را جلو منزل پارک و از داخل شهر تردد کنیم.

وی می‌افزاید: برخی همسایگان نیز به دید بدی به ما نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند ما با پارک کردن خودرو قصد آزار و اذیت آنان را داریم.

پارکینگ جوابگو نیست

مسئول تعاونی کامیون‌داران گرمه نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: پارکینگ موجود ظرفیت حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون را دارد در صورتی که شهر گرمه چند برابر ظرفیت این پارکینگ، کامیون سنگین و سبک دارد.

جواد محمودیان ادامه می‌دهد: ضروری است مسئولان مربوط قطعه زمینی به انجمن رانندگان واگذار کنند تا درخصوص ساخت پارکینگ مناسب اقدام شود.

اسدی، شهردار گرمه نیز با بیان اینکه پروژه کنارگذر این شهر ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می‌گوید: برای اتمام این طرح نیاز به ۸۰‌میلیارد ریال است که در صورت تأمین اعتبار پروژه به‌اتمام خواهد رسید.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با قدس درخصوص پارکینگ خودروهای سنگین می‌گوید: این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر استان‌های خراسان رضوی و شمالی، همه‌ساله شاهد عبور تعداد زیادی ناوگان سنگین در محورهای اصلی استان است، ازاین‌رو برای شهرستان‌های فاروج، بجنورد، مانه‌وسملقان، اسفراین، گرمه و جاجرم نیاز به پارکینگ است که بسته به ظرفیت هر پارکینگ اعتبار آن متفاوت خواهد بود.

سعید سبحانی درخصوص برنامه‌های این اداره کل برای ساخت پارکینگ باری اظهار می‌کند: پارکینگ عمومی یا توقفگاه ناوگان سنگین برون‌شهری باید توسط بخش خصوصی ساخته شود، ازاین‌رو اگر سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کند و مورد تأیید باشد اداره حمل‌ونقل تقاضای اختصاص زمین به راه و شهرسازی یا منابع طبیعی در هر شهرستان می‌کند، درغیراین صورت سرمایه‌گذار باید زمین مورد نیاز را نیز تملک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی برای ساخت پارکینگ کرده است یا خیر، می‌گوید: در شهرستان شیروان دو سرمایه‌گذار با زمین‌های ملکی اعلام آمادگی کرده‌اند و اکنون در مرحله اجراست.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.