وزارت خارجه چین ضمن اعتراض شدید به اظهارات دبیرکل ناتو درباره این کشور، از وی خواست از اظهارات غیرمسئولانه در مورد مسائل دفاعی چین خودداری ورزد.

پکن: سخنان دبیرکل ناتو نشانگر استانداردهای دوگانه است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ریانووستی، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که پکن از «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو می‌خواهد تا از تهمت زدن به چین دست بردارد زیرا وی دائما بر نظریه ای تحت عنوان «تهدید چین» تاکید می کند و به استانداردهای دوگانه پایبند است.

وانگ در این باره گفت: دبیرکل ناتو مدتی است که به طور مستمر به انتقاد و حملات تهمت‌آمیز برضد پکن پرداخته و نظام سیاسی، سیاست داخلی و خارجی چین را به چالش می‌کشد و نظریه موسوم به «تهدید چین» را تاکید می ورزد. چین به شدت این مسئله را محکوم می‌کند و به شدیدا با آن مخالف است.

وی خاطرنشان کرد که ناتو از یک سو اعضای خود را به افزایش هزینه‌های نظامی سوق داده و از آن‌ها می‌خواهد که این مسئله حداقل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این ائتلاف نظامی باشد و از سوی دیگر اظهارات غیرمسئولانه در مورد مسئله دفاع ملی و نوسازی نظامی چین می‌کند که این مسئله نمونه ای از استانداردهای دوگانه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: چین مسیر توسعه ای صلح آمیز را دنبال می کند. دکترین نظامی چین ماهیت دفاعی دارد و پکن نیروهای هسته ای خود را در حداقل سطح لازم برای تضمین امنیت ملی حفظ می کند. هزینه های دفاعی چین مدت هاست در حدود ۱.۳ درصد تولید ناخالص داخلی باقی مانده است که بسیار کمتر از میانگین جهانی است.

استولتنبرگ پیشتر و در سخنرانی خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر «داووس» در سوئیس گفته بود که محدودیت‌های خاص در روابط تجاری و اقتصادی با روسیه و چین به نفع امنیت غرب است.

وی افزوده بود که آزادی مهم‌تر از تجارت آزاد است و حفاظت از ارزش های مشترک مهم تر از حفظ منافع خود است. دبیرکل ناتو همچنین خاطرنشان کرده بود که روسیه و چین رژیم های خودکامه هستند.

در همین رابطه «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که واشنگتن در جهت مهار کردن چین در منطقه «ایندوپاسیفیک» و روسیه در آفریقا درصدد است تا به ناتو وظایف یک پلیس جهانی را بسیار فراتر از منطقه اصلی مسئولیت اش بدهد.

طبق گفته معاون وزیر خارجه روسیه، آمریکا در تلاش است تا با گسترش هر چه بیشتر ناتو، بتواند آفریقا و به ویژه منطقه عظیم و گسترده هند تا اقیانوس آرام را که در سیاست جدید کاخ سفید در به چالش کشیدن قدرت روزافزون چین، «ایندوپاسیفیک» نامیده می شود، به دامنه نفوذ ناتو بیفزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.