این روزها اوضاع پاکستان با آرامش فاصله معناداری دارد.

مهلت ۶ روزه به «شهباز»

به گزارش قدس آنلاین، این روزها اوضاع پاکستان با آرامش فاصله معناداری دارد.

بیش از یک ماه از سقوط دولت مردمی عمران‌خان گذشته و از ۲۲ فروردین بدون برگزاری هیچ انتخاباتی، دولت در اختیار رقیب او یعنی «شهباز شریف» از حزب مسلم‌لیگ قرار گرفته است. این زدوبند سیاسی در رأس هرم قدرت پاکستان به مذاق مردم این کشور خوش نیامده و آن‌ها برای وادار کردن دولت به انتخابات جدید، از سرتاسر پاکستان راهی اسلام‌آباد شده‌اند.

عمران خان یکی دو هفته‌ای است که در شهرهای مختلف پاکستان تجمعات میلیونی برگزار می‌کند. بنابراین جمع کردن چندصدهزار نفر در اسلام‌آباد برای او کار چندان سختی نبود. از طرفی او پیش از رسیدن به اسلام‌آباد گفته بود یک تحصن طولانی برگزار خواهد کرد و تا برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن در این شهر خواهد ماند. اما نخستین شب حضور او و طرفدارانش در پایتخت با زدوخوردهای شدید و درگیری با پلیس همراه بود.

برخی از منابع میدانی گفته‌اند آتش زدن درخت‌ها و اموال دولتی کار پلیس بوده تا بتواند هرچه زودتر فضا را امنیتی کرده و به‌این بهانه عمران‌خان را فتنه‌گر قلمداد کند. گویا به‌همین دلیل عمران‌خان تصمیم گرفته پایتخت را ترک کند. باوجود این، نخست‌وزیر سابق پاکستان شامگاه پنجشنبه هشدار داد دولت شریف باید در ۶ روز آینده(که حالا دو روزش رفته است) انتخابات جدیدی برگزار کند، در غیر این صورت وی به همراه ۳ میلیون تن دوباره به طرف اسلام‌آباد دست به راهپیمایی خواهد زد.

عمران خان در سخنرانی خود همچنین اعلام کرد پنج تن از طرفدارانش در خشونت‌های سراسر پاکستان کشته شده‌اند. دولت پاکستان هنوز درباره این ادعای عمران‌خان که طرفدارانش با دخالت پلیس متفرق و از تظاهرات مسالمت‌آمیز منع شده‌اند، هیچ اظهارنظری نکرده است.

مشکلات عمران خان با سیاسیون پاکستان از آنجا آغاز شد که او رسماً از تمایلات اسلام‌آباد برای بیرون آمدن از زیر چتر آمریکا سخن به‌میان آورد. به‌دنبال این اتفاقات بود که درگیری‌های داخلی در پاکستان بالا گرفت و دادگاه عالی اسلام‌آباد رأی به‌انحلال دولت او داد.

خبرنگار: زارع

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.