در پی ضرب‌الاجل رییس سازمان سینمایی به سینماگرانی که بدون پروانه ساخت فیلم ساخته بودند، صاحبان ۲۰ اثر برای دریافت مجوز اقدام کردند.

چه تعداد فیلم ساز به ضرب الاجل خزاعی پاسخ دادند؟

به گزارش قدس آنلاین، نیمه‌های اردیبهشت محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در اطلاعیه ای اعلام کرد: «کلیه کسانی که بدون پروانه ساخت فیلمسازی مبادرت به تولید فیلم سینمایی کرده‌اند تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند، ضمن اعلام کتبی دلایل این اقدام درخواست رسیدگی به پرونده‌شان را کتبا به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان ارائه کنند.»

حالا با تمام شدن این مهلت مشخص شده که ۲۰ متقاضی در این رابطه به سازمان سینمایی مراجعه کرده‌اند که البته گویا نام فیلم شاخصی هم ثبت نشده است.  

روح‌الله سهرابی، مدیرکل عرضه و نمایش فیلم در گفت‌وگویی با ایسنا در این‌باره توضیح داد: بعد از ابلاغیه رییس سازمان سینمایی ۲۰ درخواست رسید که شامل پنج  مستند بلند، ۱۲ مورد فیلم نیمه بلند و بلند داستانی و سه مورد هم فیلم سینمایی می‌شد. قرار بر این است کمیته‌ای تشکیل شود تا اعضای آن - که هنوز تعیین نشده‌اند - این آثار تولید شده بدون پروانه ساخت را ارزیابی و بازبینی کنند.

وی گفت: بعضی از این آثار در شرایط کرونایی و بعضی هم بر اساس ادعای متقاضیان در دوران تغییر شوراهای سازمان سینمایی ساخته شده‌اند. همچنین آثاری هم هستند که مربوط به چهار سال یا حتی هفت سال گذشته می‌شوند، ولی بیشتر آن‌ها متعلق  به همین یکی دو سال قبل هستند.

مدیرکل عرضه و نمایش فیلم اضافه کرد:‌ برخی از این‌ فیلم‌ها قرار بوده مثلا فیلم کوتاه باشند و حتی مجوز فیلم کوتاه هم داشتند؛ اما در طول کار شرایط طوری پیش رفته که طبق گفته صاحب فیلم به فیلم بلند سینمایی تبدیل شدند. برای این تغییر باید درخواست تقاضای پروانه ساخت جدید می‌دادند که این کار انجام نشده است و الان فکر می‌کنم کمیته ارزیابی کار سختی داشته باشد چون از صفر تا صد ماجرا باید بررسی شود.

به گفته سهرابی «در این کمیته فیلم‌ها بازبینی می‌شوند و اگر فیلمی واجد امتیازهای لازم بود و رأی کافی برای صدور پروانه نمایش گرفت، از عوامل سازنده فیلم دعوت به عمل می‌آید تا درباره چند و چون عدم دریافت پروانه ساخت توضیح دهد و چنانچه دلایلی که مطرح می‌کنند، قانع‌کننده باشد اینطور تصور خواهیم کرد که چرخه پروانه نمایش به طور کامل طی شده است.»

مدیرکل عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد: این فرصتی است که در سال‌های اخیر نظیرش را ندیدم و رییس سازمان سینمایی تمهیدی اندیشید تا فیلم‌های بلاتکلیف با نگاهی ویژه و تعاملی بررسی شوند و امیدوارم در میان این فیلم‌ها کارهایی باشد که به اندازه زحمت طراحی و تشکیل این کمیته ارزش داشته باشند.

سهرابی همچنین در پاسخ به اینکه آیا یکشنبه، هشتم خردادماه جلسه شورای صنفی نمایش اولین جلسه رسمی سال ۱۴۰۱ را تشکیل می‌دهد یا خیر؟ گفت: امروز شورای صنفی نمایش جلسه نخواهد داشت و فعلا شورای راهبردی اکران تا زمان تشکیل شورای صنفی وظیفه تعیین و معرفی فیلم‌ها را بر عهده دارد. از صنوف حاضر در شورای صنفی هم درخواست کردیم که نمایندگان خود را معرفی کنند و تاکنون نماینده یکی، دو صنف معرفی شده و پس از اعلام تمام نماینده‌ها بلافاصله شورای صنفی نمایش طبق روال قبل پیش خواهد رفت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.